شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در هیئت بیت النور تهران

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور آیت الله سید محمدباقر صدر را شهید انقلاب اسلامی ایران خواند و تصریح کرد: شهید صدر یک چهره بزرگ و یک نابغه جهان اسلام و نابغه کم نظیر در این عصر بود که به دست صدام بعثی به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور شب گذشته با حضور در هیئت بیت النور تهران با بیان خاطره ای از آیت الله تسخیری درباره شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر، گفت: آیت الله تسخیری به بعضی از دوستان نقل می فرمودند، در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هنگامی که از حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام بیرون می آمدیم جلوی درب حرم شهید آیت الله سید محمد باقر صدر را ملاقات کردیم به ایشان گفتم: درس و بحث برقرار نیست؟ و تعطیل کرده اید؟ آیت الله صدر گفتند: «امروز خداوند به دست ملت ایران آرزویی که صدها سال در دل مسلمانان عالم بود جامع عمل پوشاند» و در حالی که اشک از چشمان مبارکشان جاری بود گفتند «درس های من تعطیل است».

ببینید:

تصاویرحضور آیت‌الله اعرافی در هیئت بیت النور تهران

وی ادامه داد: شهید صدر یک چهره بزرگ و یک نابغه جهان اسلام و نابغه کم نظیر در این عصر بود که به دست صدام بعثی به شهادت رسید. اگر در تمام حوزه های علمیه و مباحث اصول و فقه و کلام و دروس دیگر جستجو کنید غیر ممکن است که نامی از این شهید به عنوان عالم طراز اول برده نشود. این شهید بزرگوار دو کتاب مشهور به نام های «فلسفتنا» و «اقتصادنا» تالیف کرده اند که در حال حاضر به چندین زبان دنیا ترجمه شده و این دو کتاب غیر از مباحث فقهی و اصولی و کلامی ایشان است. شهید این دو کتاب را در در دوران جوانی و سن زیر سی سالگی نگارش کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور درباره اجتهاد شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر تأکید کرد: شهید صدر مجتهد مطلق دوران خود بوده اند. برای اجتهاد دوران کنونی حداقل ۳۰ سال زمان باید صرف کرد ولی آیت الله صدر در سن ۱۵ سالگی مجتهد مطلق بوده است که اگر زنده بودند، اول مرجع جهان اسلام می شدند.

آیت الله اعرافی با بیان نحوه شهادت آیت الله صدر ادامه داد: ایشان در منزلی زندانی و تحت مراقب مأموران رژیم بعثی قرار داشت که پیکی از سوی صدام پیامی آورده بود مبنی بر اینکه اگر ۴ شرط را بپذیرد می تواند به درس و بحث خود آزادانه بپردازد. می گویند این پیک چندین بار رفت و برگشت تا یکی از شرط های صدام را به ایشان بقبولاند و حتی طوری شد که صدام گفته بود، اگر یکی از آن شرط ها را نیز بپذیرد می تواند آزادانه به فعالیت علمی خود بپردازد. آن یک شرط چه بود؟ این که آیت الله صدر نباید در مورد امام خمینی(ره)، ایران و انقلاب اسلامی ایران حرفی بزند و اگر در این باره حرفی بزند اعدام خواهد شد. نقل می کنند که فرمود پس اگر اینطور است همان اعدام را می پذیرم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به نقش آفرینی ایران در مقاطع مختلف تاریخی، خاطر نشان کرد: ایران در مقاطع مختلف نقش های مهمی ایفا کرده است. به طور مثال علامه حلی در کنار خواجه نصیرالدینی طوسی حکومت ضد فرهنگی مغول را که حکومت های شرق آسیا را در نوردیده و تمام کتابخانه ها و آثار علمی را از بین برده بود را به یک حکومت فرهنگی مسلمان و در نهایت شیعه تبدیل کردند. لذا همه باید در این نقطه حساس تلاش کنیم تا از خطرهای دشمنان خارجی و منافقین داخلی عبور کنیم. باید با تلاش های شبانه روزی از مشکلات ایران و امت اسلامی عبور کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha