دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهید مدافع غیرت و امنیت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش کامل درآمد

ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ موشکی مقاومت بعد از شهادت اسیر برجسته فلسطینی در زندان این رژیم، به حالت آماده‌باش درآمد و مانورهایی را که قرار بود صبح امروز در مجاورت نوار غزه برگزار کند، لغو کرد.در پی شهادت «خضر عدنان» اسیر برجسته فلسطینی در زندان رژیم اشغالگر، ارتش این رژیم امروز سه‌شنبه مانورهای خود را که قرار بود صبح امروز در مجاورت نوار غزه اجرا کند لغو کرد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از ترس پاسخ موشکی مقاومت از غزه بعد از شهادت خضر عدنان، به حالت آماده‌باش درآمد. رادیو ارتش رژیم اشغالگر در این زمینه گزارش داد، مانورهایی که قرار بود صبح امروز در مجاورت نوار غزه انجام شود به‌دلیل شلیک موشک‌ها از این منطقه لغو شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز از شلیک ۳ موشک از نوار غزه به‌سمت مواضع اشغالگران خبر داد. رسانه‌های فلسطین دقایقی پیش از شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی و از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در زندان رژیم اسرائیل بر اثر اهمال‌کاری صهیونیست‌ها خبر دادند.خضر عدنان از ۸۶ روز پیش در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود دست به اعتصاب غذا زده بود و با وجود وخامت شدید حالش دادگاه رژیم صهیونیستی حاضر به آزادی وی نبود. جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بارها نسبت به احتمال شهادت این اسیر فلسطینی هشدار داده بودند. طارق عزالدین، سخنگوی جهاد اسلامی روز گذشته هشدار داد که در صورت شهادت اسیر عدنان، مسئولیت تمامی پیامدهای آن متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود. این اسیر فلسطینی از رهبران جهاد اسلامی در کرانه باختری بود. گروه‌های فلسطینی رژیم تل‌آویو را مسئول شهادت خضر عدنان دانسته‌اند و صهیونیست‌ها از بیم تنش و پاسخ فلسطینیان به حالت آماده‌باش درآمدند.

منبع: تسنیم

آمریکا در آستانه ورشکستگی قریب‌الوقوع قرار گرفت

وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به رئیس مجلس این کشور هشدار داد که با توجه به وصول نشدن بخشی از درآمدهای مالیاتی، دولت ایالات متحده ممکن است تا یک ماه آینده ( از ۱ ژوئن /۱۱ خرداد) قادر به پرداخت دیون خود نباشد و ورشکست شود.تارنمای شبکه سی ان بی سی به نقل از نامه دیشب (۱۱ اردیبهشت) جنت یلن به کوین مک کارتی، رئیس مجلس نوشت که اطلاعات موجود از وصول درآمدهای مالیاتی، این وزارتخانه را وادار کرده که پیش بینی خود از تاریخ نکول بدهی ها را جلو بیاندازد. وزیر خزانه داری در این نامه از کنگره خواسته تا برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی سقف بدهی دولت را پیش از این تاریخ افزایش داده و یا اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد. پیشتر اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که بدهی واشنگتن تا اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) به سقف تعیین شده افزایش یابد. با این حال کارشناسان هشدار داده بودند که وصول کمتر از انتظار درآمدهای مالیاتی منجر به جلو افتادن این تاریخ خواهد شد. کاخ سفید در دو ماه گذشته از گفت و گو با مک کارتی خودداری کرده و خواهان آن شده که مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان بدون قید و شرط افزایش سقف بدهی ها را تصویب کند. فراکسیون جمهوری‌خواهان مجلس نیز از دولت خواسته تا مخارج فدرال را به شدت کاهش دهد. قرار است کمتر از یک هفته دیگر طرح جمهوری‌خواهان در مورد افزایش سقف بدهی دولت فدرال و کاهش هزینه های دولتی در مجلس مطرح شود. یلن پیشتر هشدار داده بود که شکست کنگره در افزایش سقف بدهی دولت آمریکا و ورشکستگی ناشی از آن، «فاجعه اقتصادی» را به دنبال داشته و نرخ‌ بهره را برای سال‌های آینده افزایش خواهد داد. وی افزود که عدم توانایی دولت آمریکا در پرداخت بدهی منجر به نابودی مشاغل و افزایش بهره وام مسکن، وام خودرو و کارت های اعتباری خواهد شد. به گفت وی، افزایش یا تعلیق سقف بدهی۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا «مسئولیت اساسی» کنگره بوده و ورشکستگی دولت، پیشرفت اقتصادی آمریکا را از زمان همه‌گیری کرونا تهدید می کند.

منبع: ایرنا

یدیعوت احارانوت از بازداشت گسترده مقامات اسرائیل خبر داد

در ادامه رسوایی‌های ساختار حاکم بر رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری زبان از بازداشت ۱۸ مسئولی عالی‌رتبه به اتهام فساد اقتصاد و پولشویی خبر دادند. روزنامه یدیعوت احارانوت در خبری در این زمینه نوشت: پلیس ۱۸ مسئول عالی‌رتبه را به اتهام دریافت رشوه، کلاهبرداری، خیانت در امانت، پولشویی و فرار مالیاتی دستگیر کرد و تحت بازجویی قرار داد. به نوشته این رسانه عبری زبان، این فساد اقتصادی در شمال فلسطین اشغالی و در میان شماری از رؤسای شوراها و مسئولین شهری رخ داده است. یدیعوت احارانوت هویت افراد دستگیر شده را اعلام نکرد اما خبر داد، مسئله مربوط به پرداخت رشوه از سوی یکی از پیمانکاران شهرداری به مسئولین شوراهای شهری است که مدارک آن در بازرسی از منازل افراد دستگیر شده کشف شده است. گفتنی است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به دلیل اتهامات مشابهی (دریافت رشوه و خیانت در امانت) سه پرونده مفتوح در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی داشته و اکثر کارشناسان تاکید می‌کنند دلیل پافشاری وی برای تغییرات قضایی فراهم کردن زمینه فرار خود و مسئولین سیاسی از بازخواست و محاکمه است.

منبع: تسنیم

رونمایی از نخستین خودروی برقی به ایستگاه آخر رسید

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از رونمایی از نخستین خودروی برقی تا پایان اردیبهشت خبر داد.مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در توییتی نوشت: پس از دستور رئیس جمهوری در سال رشد تولید کیفی، نخستین خودروی برقی تولید داخل با همت و تلاش متخصصین و صنعتگران داخلی برای اتفاق فنی «تأیید نوع» و مزین به نشان ملی استاندارد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی خواهد شد.

منبع: مهر

پیکر شهید غیرت تشییع شد

آئین تشییع «حمیدرضا الداغی» شهید آمر به معروف و ناهی از منکر، دقایقی قبل از مقابل مسجد تاریخی جامع سبزوار به سمت گلزار شهدای این شهر انجام شد. برخی از مسؤولان کشوری و استانی نیز با حضور در سبزوار در این مراسم معنوی حضور دارند. همچنین علاوه بر آماده‌سازی چند ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از تشییع کنندگان شهید در مسیر حرکت، ۲ نقطه کانونی شامل امامزاده شعیب (ع) و جایگاه نماز جمعه نیز برای اسکان و پذیرایی از مهمانانی که از دیگر مناطق کشور در این مراسم حضور یافته‌اند، در نظر گرفته شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی نیز به همراه مردم خداجو و شهید پرور سبزوار در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار حضور یافت. «حمیدرضا الداغی» جوان غیرتمند سبزواری برای دفاع از دختران جوان وارد میدان می‌شود و مزاحمان را عقب می‌راند اما دو جوان مزاحم قصد ندارند دست از سر دختران بردارند و هر دو با چاقو به حمیدرضا حمله می‌کنند. اصابت ۴ ضربه چاقو به پشت سر و دو چاقو به قلبش باز هم مانعی برای دفاع از دختران نمی‌شود؛ او تک و تنها در میدان برای دفاع از ناموس کشورش ایستاده و تا آخرین لحظه مبارزه می‌کند؛ اصابت چاقو مانعی برای خالی کردن میدان نمی‌شود. دو جوان چاقو به دست که ایستادگی و مقاومت او را می‌بینند در نهایت فرار می‌کنند. اصابت چاقو به قلب جوان خوش غیرت سبزواری و خونریزی توان او را کم کرده و نای ایستادن را از او گرفته است؛ با رسیدن حمیدرضا به بیمارستان، به کما می‌رود و ساعتی بعد خبر شهادتش از طریق دادگستری سبزوار اعلام می‌شود.

منبع: مهر

شناسایی سرطان با نانو ذرات سرعت گرفت

محققان با ترکیب چند فناوری، امکان تشخیص سریع و ساده سرطان را از روی نمونه ادرار فراهم کردند. براساس اعلام پژوهشگران نتایج روی موش‌ها بسیار رضایت‌بخش بوده و ممکن است در آینده نزدیک شاهد تست‌های نواری برای تشخیص سرطان باشیم.بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان اگر زودتر بیماری‌ آنها شناسایی شود، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت. با توجه به این نکته، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نانوذرات جدیدی را طراحی کردند که می‌تواند این امکان را فراهم کند. محققان می گویند که این آزمایش از یک کاغذ ساده و نمونه ادرار استفاده می‌کند. هنگامی که نانوذرات با تومور روبرو می‌شوند، شروع به آزاد کردن توالی‌های دی ان ای ( DNA) می‌کنند که از طریق ادرار دفع می‌شود. محققان می‌توانند با تجزیه و تحلیل بارکد دی ان ای اطلاعات منحصر به فرد در مورد تومور بیمار را به دست آورند. این آزمایش مقرون به صرفه و آسان را به سادگی می‌توان کامل کرد برای این کار می‌توان از یک نوار کاغذی استفاده کرد. سانگتا باتیا از محققان این پروژه توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا در زمینه ایجاد فناوری با قابلیت دسترسی آسان نوآوری‌هایی را انجام دهیم. ایجاد حسگر روی کاغذ بخشی از هدف ما برای دسترسی آسان به ادوات تشخیصی و ایجاد فناوری‌های ارزان قیمت است که می‌تواند به سرعت پاسخ را ارائه دهد. این پژوهشگر پیش از این نانوذراتی ایجاد کرده بود که می توانست آنزیم‌هایی به نام پروتئازها را فعال کرده و تشخیص دهد. این آنزیم‌ها به سلول‌های سرطانی کمک می کند تا در سراسر بدن حرکت کنند. این نانوذرات امکان شناسایی این ترکیبات را در ادرار فراهم می‌کند. مشکل این فرآیند این است که از طیف‌سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند که به تجهیزات گران قیمت نیاز دارد که ممکن است در دسترس همه نباشد بنابراین سانگتا باتیا و همکاران وی به سراغ استفاده از فناوری CRISPR رفتندزمانی که محلول حاوی این حسگرها وارد ادرار بیمار می‌شود، نمونه را می‌توان با استفاده از نوار کاغذی آزمایش کرد. این نوار کاغذی قادر است تا بارکد DNA را که توسط یک آنزیم CRISPR به نام CAS۱۲a فعال شده است، شناسایی کند. هنگامی که یک بارکد خاص در نمونه وجود دارد، CAS۱۲A به شما کمک می‌کند تا آن را با نوار مشاهده کنید. در آزمایش روی موش‌ها، این حسگرها قادر به تشخیص فعالیت پنج آنزیم مختلف بیان شده در تومورها بودند. علاوه بر این، این تیم نشان داد که آن‌ها می‌توانند آزمایش را به منظور تشخیص حداقل ۴۶ بارکد دی ان ای مختلف در یک نمونه واحد با استفاده از یک دستگاه میکروسیالی انجام دهند. آنها همچنین دریافتند که پنج بارکد دی ان ای می‌توانند به طور دقیق تفاوت بین تومورهایی را که در ریه‌ها و تومورهایی که از سرطان کولورکتال تشکیل شده و سپس به ریه‌ها سفر کرده‌اند، بیان کنند.

منبع: ایرنا

پروازهای نظامی آمریکا متوقف شد

ارتش آمریکا پس از برخوردهای مرگبار بالگردهای نظامی دستور داد تمام واحدهای هوانوردی برای بازنگری در آموزش‌ها و انجام رویه‌های ایمنی، عملیات خود متوقف کنند.بر اساس این دستور که جمعه به وقت محلی صادر شد، همه هواپیماهای ارتش بجز آنهایی که در ماموریت‌های حیاتی هستند، زمین‌گیر می‌شوند. سه خلبان دو بالگرد آپاچی آمریکا پنجشنبه بر اثر یک برخورد هوایی در آلاسکا کشته شدند. همچنین ۹ سرباز نیز ماه مارس در پی برخورد دو بالگرد بلک هاوک در ایالت کنتاکی جان خود را از دست دادند. ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بخاطر از دست دادن این افراد عمیقا متاثر هستیم. فقدان آنها ایجاب می‌کند که پروتکل‌های آموزشی و رویه‌های ایمنی را بازنگری کرده و اطمینان حاصل کنیم که آموزش‌ها و عملکرد ما در بالاترین سطح ایمنی قرار دارد. ترنس کلی سخنگوی ارتش آمریکا گفت که تعلیق پروازهای ارتش فورا اجرا شد تا واحدهای هوایی آموزش خود را تکمیل کنند. واحدهایی که موظف به خدمت تمام وقت هستند باید از اول تا پنجم می (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) آموزش‌های مربوطه را تکمیل کنند. واحدهای ذخیر و گارد ملی ارتش نیز تا ۳۱ می (۱۰ خرداد) برای تکمیل این آموزش‌ها فرصت دارند.

منبع: ایرنا

جنایت هولناک اوکلاهاما کشف شد

بازرسان ایالتی اوکلاهامای آمریکا تائید کردند که پلیس این ایالت روز دوشنبه به وقت محلی جسد هفت نفر را هنگام جستجوی یک ملک روستایی برای یافتن دو دختر نوجوان گمشده کشف کردند.جستجوی پلیس ایالت اوکلاهاما که به دنبال دو دختر نوجوان گمشده به نام‌های آیوی وبستر (۱۴ ساله) و بریتنی بروئر (۱۶ ساله) بود، به اکتشاف وحشتناکی انجامید. جرالد دیویدسون سخنگوی اداره تحقیقات ایالتی اوکلاهما، گفت: این اجساد در نزدیکی شهر هنریتا، شهری با حدود ۶ هزار نفر جمعیت در حدود ۱۴۵ کیلومتری شرق اوکلاهاما سیتی پیدا شدند. وی افزود: پزشکی قانونی باید این قربانیان را شناسایی کند اما مقامات دیگر در جستجوی نوجوانان مفقود شده یا مردی که احتمالا با آنها بوده، نیستند. ادی رایس کلانتر شهرستان اوکمولگی هم به خبرنگاران گفت: ما سهم خود را از مشکلات و مصائب داشتیم، اما این یکی بسیار وحشتناک است. رایس از تائید هویت هر یک از قربانیان، محل پیدا شدن اجساد یا هرگونه جزئیات در مورد سلاح‌هایی که ممکن است در ملک کشف شده باشد، خودداری کرد اما پدر بریتنی بروئر به یک شبکه تلویزیونی محلی گفت که یکی از اجساد کشف شده متعلق به دختر او است. به نوشته هیل، به این ترتیب پرونده جستجوی دو دختر نوجوان یاد شده نیز بسته شد چرا که متأسفانه جنازه آنها هم در میان اجساد پیدا شده قرار دارد.

منبع: ایرنا

اختلال پیام رسان‌های داخلی رفع شد

مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات گفت: صبح امروز اختلال پیام رسان ایتا هم برطرف شد‏ و شب گذشته هم تمام پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی بدون مشکل کار می‌کردند.احسان خرامید‏، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در گفتگو با شبکه خبر گفت: اختلال در عملکرد پیام رسان ایتا امروز ساعت ۸ صبح برطرف شد. پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی دیگر نیز پس از برطرف شدن اختلال شب گذشته بدون اختلال به کاربران خدمات می دادند. او ادامه داد: تمام تلاش وزارت ارتباطات این است که سیستم پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی بدون قطعی پایدار بماند و از همراهی کاربران این پیام رسان‌ها تشکر می‌کنم. خرامید علت این اختلال را بروز مشکلات فنی در یکی از مراکز داده وزارت ارتباطات دانست. از عصر دیروز، عملکرد تعدادی از پیام رسان ها به مدت چند ساعت دچار اختلال شده بود.

منبع: شبکه خبر

ایران، پدیده مسابقات جهانی پیوند اعضا شد

کاروان ورزش ایران با اعلام فدراسیون جهانی پیوند اعضا، به عنوان پدیده مسابقات جهانی استرالیا معرفی شد.رقابت‌های جهانی پیوند اعضا به مدت یک هفته در شهر پرث استرالیا برگزار شد که کاروان اعزامی کشورمان موفق به کسب ۷۹ مدال در این آوردگاه جهانی شد. بعد از این مسابقات و با بررسی تعداد مدال‌های به دست آمده و حضور قهرمانان کشورهای مختلف، در نهایت ایران به عنوان پدیده این رقابت‌ها معرفی شد. پیش از این نیز تیم ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ نیوکاسل انگلیس نیز با ایستادن در رده سوم جهان این عنوان را به خود اختصاص داده بود و این برای دومین بار پیاپی است که این افتخار به جامعه ورزش پیوند اعضای ایران می‌رسد.

منبع: شبکه خبر

رکورد تولید شکر شکسته شد

با تولید ۱۱۰ هزار تُن شکر، رکورد تولید شکر در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) شکسته شد.مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با قدردانی از همّت و تلاش کارگران، گفت :صنعت نیشکر در سالی که مزیّن به «رشد تولید» است، مسیری را در پیش گرفته که به خودکفایی کشور در تامین این کالای استراتژیک ختم خواهد شد.رکورد تولید شکر شکسته شددکتر ناصری افزود، رکورد تولید در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) نشان داد که با همّت و کار جهادی می‌توان موانع را از سر راه برداشت و به تولید حداکثری دست یافت. به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر، در سال زراعی گذشته هر چند خشکسالی خسارت‌هایی را به مزارع نیشکر وارد کرد، اما با تلاش کارگران و استفاده از روش‌های نوین آبیاری، توانستیم صنعت نیشکر را سرپا نگه داریم و بخش مهمی از نیاز کشور به شکر را تامین کنیم. وی وضعیت منابع آبی خوزستان امسال را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بارش‌های خوب، ظرفیت سدهای خوزستان را تکمیل کرده و هم‌اکنون دبی رودخانه کارون بالای ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه است که این، نویدبخش سال زراعی پررونق هم برای صنعت نیشکر و هم کشاورزان خوزستانی است.مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) نیز در رابطه با رکوردشکنی تولید شکر، افزود: با احتساب قلمه برداشت شده نیشکر برای کشت و صنعت دهخدا، بیش از ۹۷۵ هزار تُن نیشکر برداشت شد. محمدرضا عصاره‌نژاد اظهار داشت: راندمان برداشت نیشکر ۹۵ تُن در هکتار بود که دومین رکورد ثبت شده راندمان برداشت در تاریخ این کشت و صنعت است. وی بیان داشت: برای سه سال متوالی است که این واحد نیشکری تولیدی بالاتر از ظرفیت اسمی کارخانه دارد و امسال نیز با تولید ۱۱۰ هزار تن شکر، رکوردی ماندگار ثبت کرد. بالاترین کیفیت شکر زرد تولیدی در ادوار گذشته، بیشترین میزان استحصال بر پایه فیبر ۱۲ و نیم درصد نیشکر در آسیاب در اداوار گذشته به میزان ۹۶/۲۵ درصد، دستیابی به راندمان کارخانه بیش از ۸۵ درصد، بیشترین تناژ تولیدی در هکتار به میزان ۱۱/۶۴ تُن در هکتار، کمترین میزان برق مصرفی به ازای هر تُن نیشکر خرد شده در یک دوره به میزان ۱۳/۸۱ کیلووات از دیگر رکوردهای این واحد نیشکری است.

منبع: شبکه خبر

طرف‌های درگیر سودانی بر سر میز مذاکرات نشستند

فرستاده سازمان ملل به سودان اعلام کرد که فرمانده ارتش و فرمانده نیروهای واکنش سریع با اعزام نمایندگانی برای برگزاری مذاکرات به منظور پایان درگیری‌ها موافقت کردند.فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مذاکرات در ابتدا بر رسیدن به آتش‌بس باثبات با نظارت ناظران داخلی و بین‌المللی متمرکز خواهد بود. مسائل لجستیکی مذاکرات هنوز در دست بررسی است. هنوز چالش‌های بزرگی برای وادار کردن دو طرف به پایبندی به آتش‌بس وجود دارد. وی گفت: ارتباط میان دو طرف و وادار کردن آن‌ها به پایبندی به آتش‌بس همچنان مهم است. یکی از احتمال‌ها ایجاد مکانیزم نظارت بر آتش‌بس است که شامل ناظران سودانی و خارجی است؛ اما باید در این باره مذاکرات برگزار شود. احتمالا مذاکرات درباره تثبیت آتش‌بس در عربستان یا سودان جنوبی برگزار شود. از بعد لجستیکی برگزاری مذاکرات در عربستان راحت‌تر است به این دلیل که دو طرف روابط مستحکمی دارند. پرتس گفت: حتی اگر مذاکرات در عربستان برگزار شود چالش‌هایی وجود دارند چراکه هر طرف نیاز به یک گذرگاه امن از طریق اراضی طرف مقابل برای شرکت در مذاکرات دارد و این در صورت بی‌اعتمادی بسیار دشوار است. در صورتی که این مساله ادامه داشته باشد این خطر وجود دارد که در سایه جنگ میان دو ارتش گروه‌های دیگر و قبایل و گروه‌های سیاسی نیز به آن کشیده شوند.

منبع: ایسنا

ایران رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا را به نام خود ثبت کرد

وزیر بهداشت گفت: موفق به ثبت رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا شدیم. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: رسانه ها نقش اصلی در ارتقای سلامت مردم را بر عهده دارند؛ چرا که با اطلاعات درستی که به مردم می‌دهند، می توانند سطح آموزش عمومی را افزایش دهند. وزیر بهداشت با اشاره به پخش برنامه‌های متنوع در حوزه سلامت در شبکه‌های سیما عنوان کرد: خوشبختانه مردم ما آگاه هستند و هر گونه عملکردی را نیز نقد می‌کنند و این فعالیت خوبی است که صدا و سیما نیز آن را پوشش می‌دهد و فکر می کنم روزی نباشد که صدا و سیما چیزی از سلامت به مردم نگفته باشد. عین اللهی اظهار کرد: اطلاع رسانی به مردم به درستی انجام می‌شود و در دوران کرونا هر روز رسانه به صورت فعال حضور داشت. او در پایان با تقدیر از رسانه‌ها در خصوص پوشش اخبار مربوط به کرونا و واکسیناسیون گفت: موفق به ثبت رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا با تزریق ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دز در روز شدیم که این رکورد جز با کمک رسانه‌ها از طریق تشویق و ترغیب مردم ممکن نبود.

منبع: خبرنگاران جوان

تل آویو حلب را موشک باران کرد

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به شهر حلب در سوریه به شهادت یک نفر و زخمی شدن هفت نفر دیگر منجر شد در حمله اسرائیل به فرودگاه حلب، علاوه بر خسارات مادی، یک نظامی به شهادت رسید، هفت نفر، از جمله دو غیر نظامی زخمی شدند. به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه،منبعی نظامی در این باره گفت,‏ حدود ساعت یازده و سی و پنج دقیقه شب دوشنبه، دشمن اسرائیلی حمله‌ای موشکی را به سمت جنوب شرق حلب و به صورت مشخص علیه فرودگاه بین المللی و چند منطقه در اطراف حلب تدارک دید ضمن اینکه این حمله خساراتی را برجای گذاشت. رسانه های محلی گزارش می دهند که در پی این حمله هوایی فرودگاه حلب تعطیل شده است. گفته می شود که چندین موشک رهگیری شده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

سومین بانک آمریکایی نیز ورشکسته شد

یک بانک دیگر به جمع بانک‌های ورشکسته آمریکا افزوده شد و شمار بانک‌های ورشکسته شده آمریکایی در ظرف یک ماه گذشته به سه بانک رسید. ارزش سهام شماری از بانک‌های منطقه‌ای آمریکا روز دوشنبه با رنگ قرمز (کاهشی) در پایان داد و ستدها بسته شد. این (موضوع) نشان دهنده ادامه نگرانی در بخش بانکی در پی ورشکستگی بانک ”فرست ریپابلیک“ (First Republic) و اقدام ”جی پی مورگان چیس“ به خرید (سهام) آن است. پس از آنکه مقامات بانک کوچک‌تر ”فرست ریپابلیک“ را بستند، هم اکنون این غول وال استریت می‌گوید ۱۰.۶ میلیارد دلار به شرکت بیمه پس انداز فدرال (اف دی آی سی) پرداخت خواهد کرد. بانک فرست ریپابلیک از ماه گذشته در پی ورشکسته شدن دو بانک دیگر آمریکایی زیر فشار قرار داشت. در همین حال، کریستالینا جورجیه وا، مدیر صندوق بین المللی پول‏ می‌گوید پیش بینی می‌کند که فشارهای بیشتری به بخش بانکی وارد شود. پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته بود: آمریکا در تلاش برای نجات بانک‌های ورشکسته خود است. مقامات آمریکایی یک سری تلاش‌های فوری را برای نجات بانک فِرست ریپابلیک در پیش گرفته اند، زیرا تلاش شرکت‌های بخش خصوصی تاکنون با شکست مواجه شده است. افراد مطلع در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کردند شرکت بیمه سپرده فدرال، وزارت خزانه داری و بانک مرکزی آمریکا طی روزهای اخیر جلساتی را با شرکت‌های مالی ترتیب داده اند تا راهکاری در اختیار این بانک قرار دهند. موسسات مالی مهم آمریکایی ماه گذشته برای کمک به فرست ریپابلیک برای جلوگیری از دچار شدن به سرنوشتی مشابه، بر سر تزریق ۳۰ میلیارد دلار به این بانک مشکل دار توافق کرده بودند که نتیجه ای نداشت.

منبع: خبرنگاران جوان

روابط دیپلماتیک روسیه و آلمان تیره تر از قبل شد

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که شماری از دیپلمات‌های این کشور روز گذشته از مسکو خارج شدند.وزارت خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره‌ به تعداد دقیق، از خروج بخشی از کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان از روسیه خبر داد. وزارت خارجه آلمان همچنین در بیانیه خود یادآور شد که تعدادی از کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در اواسط ماه مارس آلمان را ترک کردند. علت عنوان شده برای خروج این دیپلمات‌های روس، عدم تطابق فعالیت‌های آن‌ها با وضعیت دیپلماتیک بود. وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود آورد که دولت روسیه در اقدامی متقابل، تعداد مشابهی از کارمندان مأموریت‌های دیپلماتیک آلمان در روسیه خواست کشور را ترک کنند. این افراد اول ماه مه روسیه را ترک کردند. پیش‌تر روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابعی گزارش داد ۳۴ دیپلمات از حدود ۹۰ دیپلمات آلمانی در روسیه مجبور به ترک این کشور شدند. روابط روسیه و آلمان از زمان آغاز جنگ اوکراین به شدت سرد شده در حالی که پیش از این جنگ، آلمان بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه بود. گفته می‌شود دولت روسیه پنجم آوریل (۱۶ فروردین) به سفیر آلمان در روسیه درباره اقدام تلافی جویانه در رابطه با اخراج دیپلمات‌های روس از برلین اطلاع داده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

تظاهرات روز کارگر در فرانسه با ۲۹۱ بازداشتی پایان یافت

در تظاهرات روز کارگر در شهرهای سراسر فرانسه ۲۹۱ نفر بازداشت شدند. در تظاهرات اول ماه مه به مناسبت روز کارگر در شهرهای سراسر فرانسه دست کم ۱۰۸ پلیس مجروح و ۲۹۱ نفر بازداشت شدند. به گزارش گاردین، پلیس فرانسه روز دوشنبه پس از آنکه اتحادیه‌های کارگری راهپیمایی‌های سنتی روز کارگر را به تظاهرات ضددولتی تبدیل کردند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و با تظاهرکنندگان در پاریس و دیگر شهرها درگیر شد. جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه گفت که در جریان خشونت در چندین شهر در حاشیه راهپیمایی‌های اصلی اتحادیه ها، دست کم ۱۰۸ پلیس زخمی و ۲۹۱ نفر در سراسر فرانسه بازداشت شدند. در پاریس ۲۵ پلیس مجروح و ۱۱۱ نفر بازداشت شدند. در پاریس، تظاهرات به رهبری اتحادیه‌های کارگری با پیوستن بسیاری از خانواده‌ها با در دست داشتن بنرهایی که خواستار عدالت اجتماعی و خواهان استعفای مکرون یا عقب‌نشینی از قوانین اخیر بود به‌طور مسالمت‌آمیز آغاز شد. اما در حاشیه راهپیمایی در حالی که جمعیت از منطقه ۱۱ پاریس عبور می‌کرد، پلیس گاز اشک آور شلیک کرد و با گروه‌هایی از مردان جوان سیاه پوش درگیر شد. برخی از ایستگاه‌های اتوبوس و سردر مغازه‌ها در پاریس شکسته شد و با شعارهای ضد پلیس دیوارنویسی شد. هنگامی که راهپیمایی به نقطه پایانی خود در میدان نشن رسید، پلیس گاز اشک آور شلیک کرد و جمعیت را عقب راند. در لیون نیز ناآرامی وجود داشت که در آن چندین خودرو به آتش کشیده شد و شیشه برخی از فروشگاه ها شکسته شد. در نانت در غرب فرانسه، سطل‌ها انباشته و در مقابل یک ساختمان اداری آتش زده شد، شیشه‌های مغازه‌ها شکستند و پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد. یک تظاهرکننده در نانت به دلیل آسیب جدی به دستش توسط امدادگران درمان شد. در مارسی، گروهی متشکل از ۱۰۰ تظاهرکننده برای مدت کوتاهی یک هتل مجلل در نزدیکی بندر قدیمی را اشغال کردند و سپس توسط پلیس عقب رانده شدند. در تولوز و رن نیز گاز اشک آور شلیک شد. در همین حال پس از اینکه دادگاه پاریس درخواست گروه‌های حقوق بشری مبنی بر عدم استفاده از پهپادها را رد کرد، در آخرین لحظه به پلیس اجازه داده شد تا از پهپادها به عنوان یک اقدام امنیتی استفاده کند. ماه گذشته، مکرون با وجود ماه‌ها اعتصاب، افزایش نامطلوب حداقل سن واجد شرایط برای بازنشستگی دولتی را از ۶۲ به ۶۴ سال امضا کرد. پس از استفاده از فرمان اجرایی برای اجرای قانون بدون رأی گیری در پارلمان، ناآرامی‌ها و درگیری‌های پراکنده با پلیس رخ داد. مکرون و دولت اکنون در تلاش هستند تا از این بحران خارج شوند اما معترضان همچنان خشمگین هستند. اتحادیه‌ها خواستار حضور گسترده مردم در روز دوشنبه شده بودند و تظاهرات بزرگتر از راهپیمایی‌های استاندارد روز کارگر بود و صدها هزار نفر در حدود ۳۰۰ تظاهرات در سراسر این کشور برگزار کردند. مارین لوپن، رهبر راست افراطی گردهمایی اول ماه مه را در بندر نرماندی لو هاور برگزار کرد و مکرون را به دامن زدن به تنش در جامعه متهم کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

هلاکت سرکرده داعش تایید شد

نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد»، کشته شدن ابو حسین القریشی، سرکرده داعش در عفرین سوریه را تایید کرد. فرهاد شامی، مدیر مرکز رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد» در توئیتی نوشت که «ابوحسین القرشی» سرکرده گروهک تروریستی داعش در منطقه «جندریس» واقع در عفرین کشته شده استابوحسین القریشی چهارمین سرکرده گروهک تروریستی داعش است که در نوامبر سال ۲۰۲۲ به این سمت دست یافت. طی دوره های گذشته سرکردگان داعش در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه از بین رفته‌اند. در همین راستا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی خود در خصوص مبارزه ترکیه با تروریسم گفت: سرویس اطلاعاتی ترکیه روز شنبه سرکرده داعش را در سوریه از بین برده است. وی افزود: ابوحسین القرشی سرکرده داعش که مدت زیادی است تحت تعقیب قرار داشت، روز شنبه در عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در سوریه کشته شد. ترکیه در دوره ۱۰ سال گذشته که سوریه دچار بحران داخلی شد و تروریست‌های خارجی از هر سو به این کشور سرازیر شدند، متهم به حمایت از تروریست‌ها و فراهم کردن شرایط برای انتقال آنها از نقاط مختلف دنیا به سوریه بوده است. هر چند مقامات ترکیه ادعای همکاری با داعش را رد کرده ولی درباره دیگر گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره و نیز ارتش آزاد سوریه، حمایت خود را به صورت مالی، سیاسی و تسلیحاتی تایید کرده‌اند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha