سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ اختتامیه دوره میثاق طلبگی(۲) ویژه طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم

حوزه/ حجت الاسلام تیرداد گفت: اسلامی که رهبر انقلاب به دنیا نشان می دهد اسلام ناب محمدی است نه اسلام تحجّر و التقاط چرا که ما مهمتر از نزاعی که با فرهنگ غرب داریم نزاع با دو اسلام تحجر و التقاط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه نشست بصیرتی ویژه طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم بعد از ظهر امروز به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام تیرداد از اساتید حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»، اظهار داشت: خداوند متعال از همه ی مسلمانان مطالبه کرده که مثل پیغمبراکرم (ص) زندگی کرده و او را الگو و اسوه ی خود قرار دهند و حق ندارند از این الگو کوتاه بیایند یا از آن تجاوز کنند.

وی افزود: در این جا سؤالی مطرح می شود و آن این است که کدام معرفی و کدام قرائت از پیغمبر؟ چرا که هر کدام از فرق و مذاهب قرائت های مختلفی از پیغمبر دارند. در بین علمای شیعه هم هرکدام ویژگی خاصی از پیغمبر را برجسته می کند که شاید دیگری با این ویژگی ها کاری نداشته باشد.

این استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: سؤال و نکته ی دوم این است که مقتضیات هر زمانی با زمان دیگر متفاوت است و پیغمبر اکرم(ص) در زمانهای مختلف قاعدتا ظهور و بروز مختلفی خواهد داشت آیا ما باید همان ظهور و بروزهای زمان پیغمبر را داشته باشیم؟

وی تصریح کرد: همه ی مسلمانان باید مثل پیغمبر شوند ما طلاب و روحانیون که خاصتا باید پیغمبر باشیم دیگران باید پیغمبر را الگوی خود قرار دهند ولی ما باید پیغمبر باشیم و لباس پیغمبر را پوشیدیم و مردم انتظار دارند از ما کلمات و نظرات پیغمبر را بشنوند و اخلاق و رفتارمان اخلاق و رفتار پیغمبر باشد و این کار را برای ما بسیار سخت تر می کند.

حجت الاسلام تیرداد ادامه داد: ما در برهه ای از زمان هستیم که مارکسیست که در تقابل مستقیم با خدا و دین بوده را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر با لیبرالیسم و فرهنگ غرب درگیر هستیم و تحلیل مقام معظم رهبری این است که ما در مواجهه ی مستقیم با هیچ مکتبی قرار نداریم جز مکتب غرب. ما با مسیحیت، وهابیت و یا حتی وهابیت مستقیما درگیر نیستیم چرا که هر دشمنی که برای اسلام وجود دارد دشمنی است که غرب او را ایجاد و یا تقویت کرده و به مبارزه با اسلام ناب می فرستد.

وی خاطرنشان کرد: مارکسیست در تقابل با دین، خدا و معنویت بود و تحلیل امام خمینی(ره) این بود که مردم فطرتشان خداجو است و مارکسیست در تقابل مستقیم با فطرت است و تفکری که در تقابل با یک امر فطری است چه بخواهد چه نخواهد مضمحل شده و کارش تمام می شود ولی لیبرالیسم زرنگ است و هیچ وقت خود را در تقابل با خدا و معنویت قرار نمی دهد چون می داند اگر در تقابل با آنها قرار گیرد حذف می شود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، افزود: لیبرالیسم کاری به توحید ذاتی، صفاتی، عبادی و حتی افعالی در بخش تکوینی ندارد و کارش فقط با توحید افعالی تشریعی است. لیبرالیسم می گوید تو همه چیز را داشته باش خدا، دین و معنویت همه برای خودت اصلا تو یک انسان مومن و متعبد باش و من کاری با حیاط فردی تو ندارم فقط در عرصه ی حیاط اجتماعی بایدها، نبایدها و نظام ارزشی تو را من مشخص می کنم و من به تو می گویم که در عرصه اقتصاد، سیاست و دیگر عرصه ها چگونه باید عمل کنی.


وی یادآور شد: زمین بازی حال حاضر زمین تا آسمان با زمین بازی زمان پیغمبر اکرم(ص) متفاوت است و تفکراتی که به عنوان تفکر غرب رایج است تفکراتی است که در زمان پیغمبر(ص) وجود نداشته است حالا سؤال این است که در حال حاضر مقتضای زمان چیست؟ ما کجا ایستاده ایم؟ و باید در مواجهه با لیبرالیسم چه کار کنیم؟

حجت الاسلام تیرداد عنوان کرد: اگر ما بخواهیم طلبگی کنیم، پیغمبری کنیم، موضع گیری سیاسی داشته باشیم و در زمینه های مختلف موضع گیری درستی انجام دهیم باید به کسی مراجعه کنیم که پیغمبر اکرم(ص) را متناسب با مقتضیات زمان نه فقط تحلیل و بررسی بلکه در خودش نشان داده باشد. باید کسی را داشته باشیم که وقتی به او نگاه می کنیم بگوئیم اگر پیغمبر بود همین موضع گیری را داشت و همین حرف را می زد حالا سؤال این است که آن شخص کیست؟

وی در ادامه گفت: ما طبق نظام تفکری خود اعتقاد داریم که در این عصر ولی فقیه آن کسی است که می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خوزستان گفت: یکی از ادله ی عقلی ولایت فقیه این است که اعتقاد داریم حکومت از آن خداست و خداوند آن را در اختیار پیامبر و اولیاء قرار داده است و آنها در زمان حیاتشان بروز حکومت الله هستند ولی در زمان غیبت باید شبیه ترین فرد در برآیند علم، تقوا و مدیریت به آنها جانشینشان شود و کار مجلس خبرگان رهبری پیدا کردن این شخص است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مقام معظم رهبری شبیه ترین فرد به پیغمبر مکرم اسلام(ص) بوده و تصمیماتشان بر اساس مر مبانی اسلامی است. همچنین اسلامی که رهبر انقلاب به دنیا نشان می دهد اسلام ناب محمدی است نه اسلام تحجر و التقاط چرا که ما مهمتر از نزاعی که با فرهنگ غرب داریم نزاع با دو اسلام تحجر و التقاط است و انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه در مقابل غرب و شرق ایستاد در مقابل اسلام تحجر و التقاط نیز ایستاد و آن ها را رد کرد.

حجت الاسلام تیرداد در پایان توصیه کرد: اگر بخواهیم طلبه ای باشیم که مردم کلمات پیغمبر را از ما بشنوند باید برای شناخت مقام معظم رهبری وقت ویژه ای بگذاریم و کتابها و بیانات ایشان را خوانده و با مبانی فکری ایشان آشنا شویم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha