دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image-20230510034817-2.png

حوزه/ حدیث ثقلین، یکی از معدود احادیث متواتری است که در منابع حدیثی مذاهب اسلامی و پیروان اهل بیت علیهم السلام با طرق مختلف، روایت شده و صدور آن از پیامبر خدا، قطعی، غیر قابل تردید و مورد اتّفاق مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام محمد باقر نصرالله در بخش عربی شبکه جهانی ولایت در برنامه " قطوف دانیه" در بیان معارف حدیث ثقلین ابراز داشت: یکی از مباحثی که در رابطه با این حدیث مطرح می شودمرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام است، که شواهد قرآنی و روائی متعددی برای اثبات این موضوع بیان شده است،

وی در ادامه تصریح کرد: حدیث ثقلین ، یکی از معدود احادیث متواتری است که در منابع حدیثی مذاهب اسلامی و پیروان اهل بیت علیهم السلام با طرق مختلف ، روایت شده و صدور آن از پیامبر خدا ، قطعی ، غیر قابل تردید و مورد اتّفاق مسلمانان است . با بیان تفاسیر و معارف حقیقی و تبیین این حدیث اعلمیت ومرجعیت دینی امامت اهل بیت علیهم السلام را می شود اثبات کرد.
حجت الاسلام نصر الله در بیان نقش مرجعیت اهل بیت علیهم السلام خاطرنشان ساخت: در طول تاریخ، گرایش‌ها، مسلک‌ها، فرقه‌ها و مذهب‌های متفاوتی شکل گرفته است که محور مبانی بسیاری از آنها، به نوع فهم دین و برداشت از قرآن و حدیث بر میگردد، البته هر یک از اینان قرائت‌های مختلفی از دین داشتند که این امر موجب وجود کج راه‌ها و انحرافاتی در فهم دین و برداشت از آیات و روایات می شد، لذا مرجعیت دینی و علمی اهل بیت علیهم السلام در این زمینه هم کارساز است و هم جلوی بدعت‌ها و انحرافات را می‌گیرد.

استاد حوزه در ادامه تصریح کرد: همان گونه که قرآن در فرهنگ دینی ما، یکی از منابع شناخت اسلام و معارف الهی است، اهل بیت نیز در کنار قرآن و دوشادوش آن، منبعی مطمئن و مستحکم برای درک صحیح از دین خداست.

وی در پایان تصریح کرد: محورها و سرفصل‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اهل بیت (ع) در شناخت دین و کسب علم در همه زمینه‌ها، مرجع و ملاکند و خداوند متعال چنین نقش و جایگاهی را برای آنان در نظر گرفته است. این نشانه‌ها، سند حقانیت و شایستگی آنان برای امامت مسلمین و هدایت بشر و تداوم خطّ انبیا و تفسیر و تبیین دین الهی است.

مرجعیت دینی و علمی اهل بیت(ع) منع بدعت ها و انحرافات دینی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha