دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تئاتر رضوی

حوزه / دبیر جشنواره ملی تئاتر رضوی گفت: تئاتری که می‌خواهد امام رضا (ع) را محور قرار دهد تنها به کارهای با محوریت نذر یا شفاء خلاصه نمی شود زیرا سیره امام هشتم به اندازه ای وسیع است که ناگفته‌های فراوانی در این رابطه وجود دارد که هنوز به آن نظر نشده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری امروز ۲۴ اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه کوروش زارعی دبیر جشنواره، سیدمحمد حسین بلاغی مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و سیدجواد رفاهی دبیر جشنواره‌های رضوی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه کوروش زارعی بیان کرد: بعد از دریافت حکم، فراخوان جشنواره را اعلام کردیم. در فراخوان روی پژوهش تأکید ویژه داشتیم زیرا عموماً وقتی در رابطه با امام رضا(ع) کاری تولید می‌شود بیشتر به نذر و شفا توجه شده است، درصورتی‌که امام هشتم وجوه بسیار زیادی در زندگیشان دارند که می‌توان در کارهای هنری به آن توجه کرد 158 نمایش به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این میان ۸۰ اثر برای بازبینی انتخاب شدند. امسال هیئت انتخاب متشکل از محسن سلیمانی، سیدحسین فدایی حسین و حسن عابدی به استانها سفر کرده و آثار را از نزدیک می‌دیدند.

زارعی با بیان اینکه این جشنواره برای مردم است، گفت: جدا از قسمت‌هایی چون تئاتر خیابانی، نمایش صحنه‌ای و نمایش کودک امسال بخش نمایشنامه‌نویسی هم خواهیم داشت؛ ۵ اثر برگزیده در این قسمت در دوره بعد از ساخت‌شان حمایت خواهد شد. درضمن آثار این جشنواره برای عموم مردم اجرا خواهد شد.

در ادامه جلسه سیدمحمد حسین بلاغی بیان کرد: فراخوان این رویداد دی‌ماه سال گذشته بود و خوشبختانه استقبال نیز قابل توجه بود به نحوی که کار برای هیئت انتخاب دشوار شد اما به هر حال بعد از ارزیابی‌های دقیق ۱۴ تئاتر از هشت استان برای حضور در جشنواره دعوت شدند. این گروه‌ها در شهر تبریز حاضر بود و کارهای خود را روی صحنه خواهند برد.

وی ادامه داد: شهر تبریز امروز به عنوان یکی از قطب‌های تئاتر شناخته می‌شود. جالب است بدانید سال گذشته این شهر میزبان ۱۰ اتفاق هنری بوده است. همه جشنواره‌ها برای خود تندیس ویژه دارند برای مثال در فجر سیمرغ بلورین داریم یا در جشنواره عمار فانوس طلایی. در همین راستا در جشنواره تئاتر رضوی تندیس نشان ارادات ساخته شده که در روز میلاد امام رضا(ع) شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. ۷۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده و یک و نیم الی دو میلیارد تومان برآورد هزینه ریالی این جشنواره است. البته برخی هزینه‌های غیر مادی نیز بوده که توسط حامیان جشنواره تأمین شده است.

سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) به عنوان دیگر سخنران این جلسه تصریح کرد: توضیحات لازم پیرامون جشنواره تئاتر رضوی داده شد می‌خواهم در این رابطه درباره بیستمین جشنواره امام رضا(ع) نیز سخن بگویم؛ این رویداد در ۱۶ استان از آذرماه سال گذشته برگزار شده و اکثر اختتامیه بخش‌هایی مختلف آن نیز اجرا شده و تنها ۴ بخش اختتامیه آن دو یا سه ماه آینده برگزار خواهند شد.

سید جواد رفائی، دبیر جشنواره‌های رضوی به عنوان آخرین سخنران این نشست اظهار کرد: جشنواره‌های رضوی هر سال برکیفیت‌شان افزوده می‌شود زیرا پیرامون آن آسیب‌شناسی صورت می‌گیرد. برای بهتر شدن این جشنواره از هنرمندان ولایی خواهشمندیم تا با حضورشان بر ترویج فرهنگ رضوی در جامعه بیفزایند.

در پایان این مراسم از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha