سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجۃ الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: اگر بخواهیم جهاد تبیین ما بی نقص و اثرگذار باشد باید صادق و امانتدار باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز در حاشیه‌ی برگزاری همایش بزرگ طلایه داران جهاد تبیین۳، به بیان ضرورت جهاد تبیین پرداخت و گفت: خیلی از اوقات وقتی کارهایی که صورت می گیرد را بیان نکنیم به منزله ی انجام نشدن آن کار تلقی می شود و کار را کد می ماند از این رو خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره ضحی به پیغمبر اکرم می فرماید:«وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ».

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: جهاد تبیین یعنی بیان کارهای انجام شده، هدایت و ارشاد مردم و استفاده از قدرت سحرآمیز زبان.

استاد حوزه در ادامه گفت: قدرت زبان بسیار مهم است؛ زبان می تواند کارهای خیر را شر، کارهای شر را خیر، نکات منفی را مثبت و نکات مثبت را منفی جلوه دهد از این رو استفاده ی صحیح از ابزار زبان برای تبلیغ و جهاد تبیین است که قرآن کریم با کلمه ی «قولوا» مکرر بر آن تاکید کرده است مانند «قُولُوا قَوْلاً سَدِیداً» یا «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً».

وی در ادامه در پاسخ این سؤال که «چه کاری انجام دهیم تا جهاد تبیین ما اثرگذار و بی نقص باشد؟» پاسخ داد: اگر بخواهیم جهاد تبیین بی نقص و اثرگذار باشد باید صادق و امانتدار باشیم یعنی کارهایی که انجام نشده را نگوییم انجام شده اند یا کارهایی که کم انجام شده را بزرگ جلوه ندهیم که هردوی این کارها به دروغ بر می گردد، همچنین نباید بی انصاف باشیم و کارهایی که به خوبی انجام گرفته اند را کوچک جلوه دهیم یا در موردشان کم بگذاریم (علیک بصِدقِ الحَدیثِ وَ أداءِ الأمانَةِ).

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: امروز مخاطب شناسی، موضوع شناسی، انتخاب کلمات تاثیرگذار، پرهیز از ایجاد یاس و ناامیدی در جهاد تبیین بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مبلغین اگر می خواهند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند باید در سه حوزه‌ی تفسیر قرآن، حدیث و تاریخ خود را تقویت کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) «إِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ کَانَ عَاقِلاً فَهِماً فَقِیهاً حَلِیماً مُدَارِیاً صَبُوراً صَدُوقاً»، گفت: امام صادق(ع) فرمودند ما شیعه ای را دوست داریم که عاقل، فهمیده، فقیه، خویشتن دار، با مدارا، بردبار، راستگو و باوفا باشد، از این رو ما باید تلاش کنیم این هشت ویژگی را در گفتارمان با مردم رعایت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha