چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
علی شیرازی - وزارت دفاع

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی در نوشتاری به موضوع «تقویت بنیه علمی، اعتقادی و معرفتی نسل جوان» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی در نوشتاری به موضوع «تقویت بنیه علمی، اعتقادی و معرفتی نسل جوان» پرداخته و اینگونه نوشته است:

تقویت بنیه علمی، اعتقادی و معرفتی نسل جوان، تکلیفی بر دوش مسئولین فرهنگی کشور است.
بخش عظیمی از این مسؤولیت بر دوش روحانیت است:
۱. باید در این زمینه ها کتاب هایی را در سطوح مختلف بنویسند؛
۲. باید برای تدریس آن کتاب ها اساتیدی تربیت کنند؛
۳. باید کلاس های مختلف، آموزش های حضوری و غیر حضوری، رسمی و غیر رسمی، محدود و طولانی، کوتاه مدت و دراز مدت فراهم کنند؛

خوشبختانه در این زمینه کارهایی انجام گرفته و قدم هایی برداشته شده است:


۱.کتاب هایی برای نسل جوان و در سر فصل های شش گانه نوشته شده است:
الف: معرفت شناسی؛
ب: خداشناسی؛
ج: انسان شناسی؛
د: فلسفه اخلاق؛
ه: فلسفه حقوق؛
و: فلسفه سیاست.

هر یک از این سرفصل ها به وجهی از وجوه نظام اندیشه اسلامی می پردازد و در صدد است که با تبیین این گزاره ها نسل جوان را با نظام کلی تفکر اسلام ناب محمدی (ص) آگاه سازد.
۲. اساتیدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برای این کار تربیت شده اند؛
۳. کلاس ها و دوره هایی برای آموزش نسل جوان؛ خصوصا دانشجویان در قالب طرح ولایت از بیست سال قبل در حال اجراست.

امام خامنه ای می فرمایند: آنچه که من را به این اجتماع، به این برنامه، به این اردو و به این مجموعه علمی و آموزشی و فرهنگی (طرح ولایت) دلبسته و معتقد می کند، این است که در اینجا آمیزه ای از علم و ایمان، از تفکر و عاطفه مشاهده می شود.

معظم له با همین نگاه تدبیر فرمودند که این دوره های آموزشی طرح ولایت گسترش پیدا کند؛
ایشان همچنین دستور دادند این کتاب های ششگانه در دانشگاه های نیروهای مسلح تدریس شود.

دانشجویان، دانش آموزان، آموزگاران و دبیران، با تهیه این کتاب ها، سعی کنند تحت تعلیم یک استاد، خودشان را مجهز کنند به این علوم تا کم تر تحت تأثیر شبهه افکنی ها قرار بگیرند.
افراد بسیاری با گذراندن یک دوره آموزشی طرح ولایت، توانسته‌اند چندین نفر را هدایت کنند.
کسانی توانستند شماری از دوستان خود را از گمراهی برهانند.
این طرح به منظور شناخت راه و هدف و تقویت قدرت تحلیل و اعتماد به نفس نسل جوان و مسلح کردن آن ها به ابزارهای منطقی، جهت دفاع از ارزش‌های دینی و پاسخ به شبهه های فکری تشکیل شده است.
این طرح با شش محور اساسی که همان زیرساخت های فکری است، تلاش کرده که یک رابطه ارگانیک بین مسائل دینی برقرار کند.

ادعای طرح ولایت این است که می تواند همه معارف اسلامی را در یک مجموعه منسجم و هماهنگ ارائه کند، به طوری که ارتباط منطقی بین اجزای آن قابل فهم باشد.
امام خامنه ای می فرمایند: اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» و این زحمات حقیقتاً ارجمندی که برای این‌گونه کارها کشیده می شود، در این‌جاست؛ شما با آگاهی، وارد عرصه‌ حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید. این معرفت ها، این آگاهی ها – آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی – چیز خیلی عظیمی است؛ و به نظر من این طرح بایستی فراگیر شود. این‌گونه طرح ها آن‌قدر مفید و خوب و سازنده است که هرچه درباره‌ آن سرمایه‌گذاری شود، به نظر من زیاد نیست.

معظم له می فرمایند: ان‌شاءالله این‌ کار [طرح ولایت] هم‌ باید روزبه‌روز به‌ همین‌ صورت‌ قوی‌ و خوب‌، توسعه‌ پیدا بکند و کسانی‌ که‌ دست‌اندرکار مسائل‌ فرهنگی‌ هستند، مغتنم‌ بشمارند، قدر بدانند و از آن‌ استقبال‌ بکنند. شما جوانان‌ عزیز [دانش‏آموختگان طرح ولایت] ـ هم‌ پسرها، هم‌ دخترها، هم‌ دانشجویان‌، هم‌ دانش‌آموزان‌ ـ این‌ آگاهی هایی‌ را که‌ به‌دست‌ آوردید، معلوماتی‌ که‌ کسب‌ کردید و کتاب هایی‌ را که‌ فراگرفتید، استمرار ببخشید و رابطه‌ی‌ خود را با این‌ مرکز، ادامه‌ بدهید.

ایشان می افزایند: خوشبختانه جوان های ما می‌فهمند که دنبال چه هستند و همین بایستی در کشور روی آن تأکید بشود: اینجور طرح هایی [طرح ولایت] که شما جوان ها در آن وارد هستید که مبتکر این کار هم حضرت آقای مصباح (دامت‌برکاته) هستند که از چند سال قبل این کار مفید را شروع کردند و اشباه و نظایر این کار در دانشگاهها و محیط‌های علمی و تحقیقی و در هر نقطه دیگر کشور اینها جزو با ارزش ترین کارهاست، که جوان ها را با ایمان راستین، و عمیق بار بیاورد و ایمان آنها را با معرفت و روشن‌بینی همراه کند. ارزش این کارها [طرح ولایت] به همین است.

معظم له می فرمایند: ان‌شاءالله این‌ کار [طرح ولایت] هم‌ باید روزبه‌روز به‌ همین‌ صورت‌ قوی‌ و خوب‌، توسعه‌ پیدا بکند و کسانی‌ که‌ دست‌اندرکار مسایل‌ فرهنگی‌ هستند، مغتنم‌ بشمارند، قدر بدانند و از آن‌ استقبال‌ بکنند.

آیت الله مصباح فرمودند: بنده معتقدم این‌که حاصل ۷۰ سال کار علمی، در طول ۷ هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه می شود، بسیار ارزشمند و مغتنم است.

ایشان می افزایند: بنده قریب به ۷۰ سال است که مشغول تحصیل علوم دینی هستم و به اندازه وسع خودم، کارهایی نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب انجام داده‌ام؛ اما صادقانه می‌گویم که آنچه امروز به نام طرح ولایت معروف است، بهترین خدمتی بوده است که بنده در طول این ۷۰ سال در انجام آن سهمی داشته ام.

سهم ما در انتقال این مفاهیم به نسل جوان و تقویت بنیه علمی، اعتقادی و معرفتی آنان چقدر است؟
تلاش کنیم همه توان خود را وارد میدان نماییم و پایه های اعتقادی و معنوی نسل جوان جامعه را تقویت کنیم.

یکی از کارهای مهم این است که نسل جوان مبانی نظری انقلاب اسلامی را بشناسد. کسانی می توانند در مسیر اسلام ناب و انقلاب اسلامی تا آخر و محکم بمانند که شناخت عمیقی از مبانی نظری انقلاب داشته باشند.

اگر مبانی معرفتی و خداشناسی نسل جوان مستحکم باشد:
۱. دل او قرص و محکم می شود؛
۲. گام هایش ثابت و استوار می گردد؛
۳. حرکت او استمرار پیدا می کند؛
۴. در میدان حرکت، خسته و سست نمی شود؛
۵. اطمینانش به خدا و به انتخاب راهش بیشتر می گردد؛
۶. اطمینان دل و آرامش قلب، ایمانش را افزایش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha