دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در فضای غرب‌زدگی، انسان‌ها از فضیلت بومی جدا شده و به فضیلت غربی دست پیدا نمی‌کنند، بلکه مدام در وضعیت تعلیق هویّت به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طی سخنانی در هم‌اندیشی علمی «از نفرت‌پراکنی مجازی تا خشونت‌ اجتماعی»، که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: دو نوع غرب‌زدگی داریم؛ غرب‌زدگی حضوری و مجازی. غرب‌زده حضوری کسی است که غرب را تجربه کرده و شیفته تمدن و فرهنگ و اخلاقیات آن شده است و قصد دارد آن را در کشورهای اسلامی ترویج کند، ولی در غرب‌زدگی مجازی، خیل عظیمی از مردم، غرب را تجربه نکرده‌اند، بلکه از طریق فضای مجازی از آن شناخت پیدا کرده‌اند و براساس شناختی که دریافت کرده‌اند آن را مبنا قرار داده و به داوری و قضاوت می‌پردازند.

وی افزود: آنچه از غرب در غرب وجود دارد با آنچه از غرب در شرق مطرح است، فاصله و شکاف زیادی دارد؛ مثلاً ما در غرب سخن از قانون می‌گوییم، ولی وقتی می‌خواهیم آن را وارد ایران کنیم تبدیل به مشروطه می‌شود که از استبداد سر در می‌آورد، ولی در خود غرب این قانون‌گرایی، تبدیل به حاکمیت قانون می‌شود یا گاهی ما از اخلاق غرب تقلید می‌کنیم ولی کارکرد لازم را در جامعه ما ندارد. غرب‌زدگی برای ما چه حقیقی و چه مجازی، عملاً فضیلت‌های اخلاقی برای ما ایجاد نکرده است؛ از زمان ورود مدرنیته به دنیای اسلام، نمی‌توان مواردی را یافت که بگوییم مدرنیته برای ما آورده اخلاقی داشته و فضایل غربی را برای ما به ارمغان آورده یا فضایل شرقی را تعمیق بخشیده است.

وی با تأکید بر اینکه انتقال فضایل از غرب به شرق، فضای مطمئنی را طی نکرده است، گفت: در فضای غرب‌زدگی، انسان‌ها از فضیلت بومی جدا شده و به فضیلت غربی دست پیدا نمی‌کنند، بلکه مدام در وضعیت تعلیق هویت به سر می‌برند. پس، امکان رفتار خارج از قاعده برای هر فردی به خصوص جوانان وجود دارد، زیرا در فضای غربزدگی مجازی برای ما جهانی پر از هرج و مرج و بی‌قاعدگی رقم خورده است. سرعتی که در جهانی‌شدن است ما را وارد مباحث و چالش‌های جدید کرده است و امکان رهایی از آن صرفاً با سازوکارهای اخلاقی و سیاستگذاری در سطح مدارس قابل جبران نیست و نیاز به گفت‌وگوهای فراملی داریم تا چاره‌جویی کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha