شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رنجبر

حوزه/حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه امام و انقلاب اسلامی با جلوگیری از پیشرفت اسرائیل نقشه آمریکا برای تسلط بر قلب دنیا را خنثی کرد، گفت: امروز با پیشرفت ایران در عرصه بین‌المللی و اتحاد کشورهای مختلف اسلامی شاهد توسعه نظم عدالت‌محور جهانی به پرچم‌داری ایران اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر در مدرسه بهاری شبهه‌پژوهی «مکتب امام خمینی(ره)» به صورت حضوری و مجازی به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه و با همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد در سخنانی با موضوع امام خمینی(ره) و نظام بین‌الملل، اظهار کرد: امام را باید احیاگر اسلام راهبردی، تمدنی و حکومتی معرفی کرد، اسلامی که نگاهش نه فقط به مسائل فردی و نه حتی به مسائل خرد اجتماعی بلکه نگاهش به مسائل کلان اجتماعی آن هم نه فقط در یک سطح ملی و محلی بلکه در سطحی جهانی است.

وی اضافه کرد: در اسلام راهبردی وضعیت شناسی، مطلوب‌نگاری و نقشه‌نویسی مورد نیاز است تا مبتنی بر نقشه از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم و گام به گام به وضعیت مطلوب برسیم.

امام نظم نوین اسلامی را مقابل نظم ظالمانه طاغوتی بنیان نهادند

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به خوبی و درستی نظم موجود نظام بین‌الملل را بررسی و طرح مورد نظر خود را برای تأثیرگذاری بر جهان و برهم زدن نظم طاغوتی طراحی کردند، عنوان کرد: این هنر و ویژگی امام بزرگوار بود که یک نظم جدید طراحی کردند.

وی افزود: در وضعیت شناسی نظم موجود جهانی، امام در وضعیتی زیست می‌کردند که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان وارث امپراطوری بریتانیا نظم و صلاح آمریکایی خود را بر دنیا سیطره داده بود.

حجت الاسلام رنجبر از مخالفت امام خمینی(ره) با صلح و نظم آمریکایی یاد کرد و گفت: نظم و صلح آمریکایی ناظم نظام بین‌الملل بود و امام نیز بر این ریشه اصلی دست گذاشت و بارها اشاره کرد که ما هر چه می‌کشیم از آمریکا و شیطان اکبر است و همه مستضعفان جهان را آمریکا مستکبرانه به سمت هرم نابرابر و ناعدالتی و ظلم و فساد و تحقیر و حقارت می‌کشاند.

وی با اشاره به اینکه امام توانست نظام بین‌الملل را بهم بزند، گفت: در سال ۱۶۴۸ نظم وستفالیایی در دنیا غالب می‌شود، بعد از ۳۰ سال جنگ مذهبی میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها، فاتح جنگ یعنی پروتستان‌ها که امپراطوری رومی ژرمن را پایان می‌دهند بنیان‌گذار نظم وستفالیایی و هر ملت یک دولت می‌شوند و این نظم تا ۱۸۱۵ هم ادامه داشته است تا اینکه جنگ‌های ناپلئونی و انقلاب فرانسه این نظم را بهم می‌زند، به دنبال جنگ‌های ناپلئونی که بریتانیا فرانسه را شکست می‌دهد و در ۱۸۱۵ نظم بریتانیایی آغاز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر عنوان کرد: در سال ۱۹۱۸ نیز نظم جدید ورسای دنبال می‌شود که این نظم نیز به علت عدم دخالت مستقیم آمریکا، بخاطر نگاه ایده‌آلیستی، آرمان‌گرایانه و به تعبیر رئالیست‌ها نگاه متوهمانه امثال ویلسون رئیس جمهور آمریکا، این نظم هم به جایی نرسید چون در ۱۹۳۹ جنگ جهانی دوم شروع می‌شود و این بار روزولت با درست گرفتن از اشتباهات ویلسون و چرچیل با تصمیم راهبردی اینکه آمریکایی‌ها بجای آلمان وارث امپراطوری بریتانیا باشد، در ۱۹۴۱ آمریکا را به جنگ می‌کشاند.

وی ادامه داد: روزولت رئیس جمهور آمریکا، چرچیل نخست وزیر بریتانیا و استالین رئیس جمهور شوروی سابق وارد ایران می‌شوند و هیچ محلی به وزیر خارجه، نخست وزیر ایران و شاه ایران نمی‌گذارند و امام هم می‌بیند که شوروی، بریتانیا و آمریکا برای نظم جهانی بزرگ پس از جنگ تصمیم‌گیری می‌کنند اما تمام ملت‌های مسلمان در حاشیه هستند و اجازه کنش‌گری و بازیگری را ندارند؛ این اجلاسیه مهم هم در ایران برگزار می‌شود اما هیچ محلی هم به شاه ایران و سردمداران ایران داده نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمریکایی‌ها به عنوان فاتح جنگ جهانی دوم، نظم جهانی را مبتنی بر عرصه‌های نظامی، امنیتی و قضایی و همچنین مالی، اقتصادی، تجاری و پولی و همچنین فرهنگی و اجتماعی شکل می‌دهند و برای اینکه ساختارهای سیاسی دنیا را در اختیار گیرند سازمان ملل را تشکیل می‌دهند و شورای امنیت را بالاترین رکن سازمان ملل قرار می‌دهند و منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر را محوریت قرار می‌دهند تا با پیشرانی آمریکا، دنیا و نظم جهانی را طراحی کنند.

وی با بیان اینکه شورای امنیت ۱۵ عضو دارد که پنج عضو آن دائم و دارای حق وتو هستند، عنوان کرد: متفقینی که در جنگ جهانی دوم آلمان و ژاپن را شکستند دادند یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و شوروی یا همان روسیه امروز پنج عضو دائم هستند و در این میان هم آمریکا به عنوان عضو اصلی و مبتنی بر قاعده برادر بزرگ‌تر نقش اصلی را ایفا می‌کند و سایر اعضا نمی‌توانند مقابل او حرفی بزنند چراکه سلاح برتر، دلار و اقتصاد در اختیار اوست.

حجت الاسلام رنجبر اظهار کرد: کاری که آمریکا در طرح مارشال کرد این بود که گفت ما کشورهایی که در جنگ جهانی تخریب شده‌اند را می‌سازیم به شرط آنکه کمپانی‌های ما بسازند و مارک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را ایجاد کنیم که محور تعاملات این صندوق دلار است و ما هم به عنوان وام دهنده مرکزیت این صندوق را بر عهده داریم و وام می‌دهیم که فلان کشور خود را بسازد اما به شرط اینکه کمپانی‌های آمریکایی ساخت و ساز در کشورها را دنبال کنند.

پرده‌برداری از ظلم آمریکا به جهان در اعترافات یک جنایتکار اقتصادی

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی گفت: جان پرکینز می‌گوید که از من به عنوان کارمند بانک جهانی دعوت به کار شد، اما بلایی که سر بنده آوردن این بود که در پوشش بانک جهانی در کشورهای آفریقایی، آسیایی، مالزی، اندونزی، پاکستان و عراق حضور می‌یافتم و می‌گفتم بانک جهانی وقتی می‌خواهد توسعه دهد باید زیرساخت ایجاد کند و این زیرساخت نیاز به آب، جاده و برق است و بانک جهانی هم سرمایه زیرساخت را هم تامین می‌کند اما نکته اینجا بود که من در پوشش بانک جهانی برای سیا کار می‌کردم و تاکید می‌کردم که کمپانی‌هایی که استانداردهای جهانی دارند باید کارها را بر عهده گیرد که این شرکت‌ها هم آمریکایی بودند.

این پژوهشگر دینی عنوان کرد: جان پرکینز اظهار می‌کند که آمریکا خود را به عنوان یک منجی به ملت‌ها معرفی کرده بود، اما در حقیقت کمپانی‌ها در پوشش ساخت و ساز در کشورها جاسوس‌ها را وارد کشورها می‌کردند و این جاسوس‌ها گروه‌های فشار را ایجاد و حکومت مرکزی را دچار خدشه و تزلزل می‌کردند و دولت مرکزی بخاطر اینکه درگیر این منازعه درونی با گروه‌های اپوزیسیونی می‌شد نمی‌توانست وام خود را به صندوق بین‌المللی پرداخت کند.

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها کاری را کردند که یهود در یثرب کرد، یهودیان اوس و خزرج را با یکدیگر درگیر می‌کرد و به آن‌ها سلاح می‌فروختند و وام هم می‌دادند، جالب اینجاست که اسلحه برتر را هم به یکی از آن‌ها نمی‌فروختند تا درگیری‌ به نفع یکی از آن‌ها پایان یابد، بلکه از قصد سلاح برابر می‌فروختند تا درگیری‌ها ادامه یابد و آن‌ها نتوانند قسط وام خود را پرداخت کنند و بدهکار یهود شوند.

آمریکایی‌ها راه صهیونیست‌ها را ادامه دادند

وی با بیان اینکه یهودیان به جای طلب وام خود زمین‌ها، برده‌ها و زن و بچه اوس و خزرج را می‌گرفتند، تصریح کرد: آمریکا به عنوان دست پرورده‌های صهیونیست‌ها همین کار را در نظم بین‌المللی آمریکایی می‌کردند و خود را منجی معرفی می‌کردند و کسی هم نمی‌گفت که این ها ظلم می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بعد از اینکه کشورها نمی‌توانستند وام خود را پرداخت کنند، آمریکا وارد میدان می‌شد و می‌گفت می‌خواهیم به شما تنفس دهیم و شرط این تنفس این است که رأی خود را در سازمان ملل با آمریکا هم رأی کنید، و اینطور می‌شد که در سازمان ملل به یکبار ۱۵۰ کشور همراه آمریکا علیه ایران قطعنامه صادر می‌کردند.

وی گفت: اگر آن کشور همراهی با آمریکا را نمی‌پذیرفت جنگ داخلی افزایش می‌یافت و باز هم آمریکا به عنوان سازمان ملل برای ایجاد صلح و رفع مشکل وارد میدان می‌شد و باز هم شرط قبلی همراهی با آمریکا را مطرح می‌کرد اگر آن کشور می‌پذیرفت که هیچ، اگر هم که نمی‌پذیرفت حملات گروه فشار را بیشتر می‌کردند و در نهایت آن کشور را مخل صلح جهانی معرفی و به آن حمله و حکومت و نظامی را برپا می‌کردند که همراه آمریکا باشد.

این پژوهشگر حوزوی گفت: این یعنی شیطان اکبر و امام بزرگوار وقتی این وضعیت را رصد می‌کنند و نظم جهانی آمریکایی را متوجه می‌شود و در این هم می‌بیند که آمریکا اول از مصدق حمایت می‌کند و انگلیسی‌ها را هم از ترس کودتای شوروی آرام می‌کند اما بعد علیه مصدق کودتا می‌کند؛ تمام حرف آنان این است که علیه دموکراسی‌ها جنگ نمی‌کنیم بلکه این جمهوری است که با الیگارشی و مونارشی می‌جنگد اما اولین کودتای آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با کشوری است که حکومت آن مستقیم با رأی مردم بالا آمده است و آنان علیه نخست وزیری کودتا کردند که مستقیم با جمهوری به نخست وزیری رسیده است و این یک تضاد بزرگ را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: در کتاب کودتا در کودتا هم آمده است که اگر ما کودتا نمی‌کردیم شوروی کودتا می‌کرد، وقتی امام می‌بیند که شیطان اکبر چگونه تخت را از زیر پای ملل مسلمان می‌کشد و شیطان چگونه پروژه شیطانی خود را دنبال می‌کند علیه این شیطان قیام می‌کند.

حجت‌الاسلام رنجبر اضافه کرد: ما در قرآن کریم یک پروژه الهی با عنوان فی سبیل الله داریم و یک پروژه شیطانی با عنوان فی سبیل طاغوت داریم و امام اغواگری‌های ناظم نظم نوین جهانی را به دنبال معرفی می کند و تعریف جدیدی از آمریکایی‌ها ارائه می‌دهد و ۴۵ سال است که آمریکا تلاش می‌کند از تعریف شیطان بودن خود خارج شود اما هنوز نتوانسته به هدف برسد.

وی با بیان اینکه امام نظم ظالمانه طاغوتی را شناسایی و معرفی می‌کنند، گفت: امام حکومت جهانی برآمده از اسلام که دو ویژگی توحید محوری و عدالت‌محوری را دارد مطرح می‌کنند و از توحید لوازمی همانند آزادی البته نه آن آزادی غربی که به آزادی دیگران لطمه می‌زند و درگیر شهوت است، را معرفی می‌کنند.

مسئله امام فرادینی و فراملیتی بود

حجت‌الاسلام رنجبر با تأکید بر اینکه در نظم مطلوب امام دارالاسلام و دارالکفر مطرح نیست، اظهار کرد: مسئله امام مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و غیرشیعه نیست بلکه مسئله امام ظالم و مظلوم است و امام فراتر از یک نگاه دینی حرف می‌زنند و می‌فرمایند که آمریکا مستکبر است و مستضعفین را از بین برده است و ما باید با این اقدام آمریکا مقابله کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در نگاه امام ممکن است که فردی با ادعای شیعه‌گری در میان مستکبران هم باشد و از طرفی فردی کافر در میان مستضعفین هم باشد فرقی ندارد در هر صورت باید مظلوم را از دست ظالم نجات داد و به همین علت است که امام می‌فرمایند در شروع مبارزات زمانی که می‌خواستی بگویی شاه خائن است سریع می‌گفتند که شاه شیعه است! اما این شیعه بودن فرقی به حال امام ندارد چون ظالم است باید کنار رود.

وی تصریح کرد: انتخاب ایران برای شروع نهضت یک انتخاب راهبردی است و امام بعد از آنکه موضوع نظم عادلانه را مطرح می‌کنند نیازمند نقشه هستند و در نقشه هم باید گام به گام کار کرد، امام بررسی می‌کند که غرب آسیا، قلب دنیا درون خودش یک قلب دارد و آن ایران است، آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها هم آمده‌اند بر کشورهای اسلامی درون منطقه سلطه و سیطره پیدا کرده‌اند و کشورهایی را به نام فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، عربستان، کویت، بحرین، قطر و امارات را ایجاد کرده‌اند تا این کشورها نتوانند مستقل باشند.

حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه دشمن به دنبال این بود که بتواند روی تنگه هرمز، کانال سوئز، مالاکا و جبل الطارق تسلط داشته باشد، عنوان کرد: اینجا شاه راه و مرکز تعاملات و تجارت بین‌المللی در طول هفت هزار سال تاریخ بشریت است و اینجا را به صورتی طراحی می‌کنند که تاریخ را تغییر دهند و امام و انقلاب است که رسالت برگرداندن تاریخ به حرکت طبیعی خود را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی امام می‌بیند که مستکبران ایران را پلیس خاورمیانه می‌کنند، مستشاران را برای آموزش نظامیان و دیگر نیازهای کشور وارد ایران می‌کنند و قانون کاپیتولاسیون را به منظور محکوم کردن و ناتوان نشان دادن ملت ایران به تصویب می‌رسانند فریادش بلند می‌شود که شما ملت با عظمت ایران و امت اسلام که دارای کشوری با این اهمیت هستید چرا سکوت کرده‌اید.

حجت الاسلام رنجبر گفت: امام بعد از بیرون کردن شاه به عنوان دست نشانده آمریکا، دست روی غده سرطانی یعنی اسرائیل می‌گذارد و می‌گوید اسرائیل باید نابود شود، نظمی که آمریکا طراحی کرده بود تا اسرائیل در منطقه میدان دار باشد با همت امام تغییر می‌کند، حماس در فلسطین و حزب الله در لبنان میدان‌دار می‌شود و خواسته‌های دشمن به حاشیه می‌رود.

امام خمینی(ره) روحیه ما می‌توانیم را در ملت ایران زنده کرد

وی مطرح کرد: امام لشکر بدون مرز را ایجاد کردند و گام به گام نظم آمریکایی را به چالش کشیدند و این اتفاق امروز به خوبی برای همگان قابل اثبات است؛ نظم ظالمانه آمریکایی امروز بعد از ۴۵ سال که بر دنیا حکمرانی می‌کرد دچار چالش و سقوط شده و ما به عنوان طلایه‌دار نظم جدید حالا می‌توانیم بگوییم که می‌توانیم و این انقلابی که توانسته منطقه را از وجود آمریکا پاکسازی کند، می‌تواند هم از بعد نرم افزاری و هم از بعد سخت افزاری ناظم نظم جدید باشد.

این پژوهشگر دینی گفت: مجموعه سخنرانی‌های رهبری در سال ۱۳۵۳ قبل از انقلاب در هیئت انصارالمهدی تهران، در کتابی با عنوان همرزمان حسین جمع‌آوری شده است که ایده مرکزی این سخنرانی‌ها این است ائمه اطهار همرزم امام حسین هستند اما در میدانی دیگر؛ و یک کتابی هم با عنوان درباره جنگ نوشته شده است که در این کتاب جنگ‌های ناپلئونی بررسی شده است و تاکید دارد که سیاست و مذاکره ادامه جنگ در میدان دیپلماسی و جنگ ادامه سیاست در میدان نظامی است.

وی افزود: ما دو گفتمان داریم یک گفتمان، گفتمان سازش و دیگری گفتمان چالش است، در گفتمان سازش همیشه دال مرکزی سازش کاران، سازش در برابر آمریکا و همیشه ما نمی‌توانیم مطرح است و این افراد به دنبال این هستند که دخالت‌های آمریکا را در امور خود مدیریت یا رها کنیم اما در گفتمان چالش مذاکره هم داریم که این مذاکره ادامه جنگ در میدان دیپلماسی است.

حجت الاسلام رنجبر تصریح کرد: مشکل از زمانه‌ای شروع می‌شود که عده‌ای از حزب الهی‌های متعلق به گفتمان چالش متوجه نباشند که مذاکره هم داریم؛ رهبری به خوبی مثال می‌زنند و می گویند شما وقتی که میخواهید مسافرت بروید مقداری را با پیاده، مقداری را با تاکسی و مقداری را هم با قطار تند و کند می‌رویم. یک جایی هم این قطار به یک کوهی می‌رسد که مجبور هستیم آن را دور بزنیم اما برخی فکر می کنند که ما می‌خواهیم برگردیم.

وی اضافه کرد: برخی مواقع آن چیزی که ما در میدان دیپلماسی می توانیم به دست بیاوریم را در همین میدان به دست می‌آوریم، در میدان دیپلماسی جالشی عدم اعتماد موج می‌زند اما باید دستمان پر باشد و روز اول نمی‌توانیم بگوییم مذاکره کنیم، باید توانمندی خود را زیاد کنیم و به حدی برسیم که آمریکا بگوید بیایید و مذاکره کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ که رهبر معظم انقلاب اسلامی نرمش قهرمانانه را مطرح کردند هیچ ارتباطی با دولت روحانی نداشت، مذاکرات ما از دولت احمدی نژاد شروع شد و ما هم این مذاکرات را می خواستیم چراکه آمریکایی‌ها ۶ قطع نامه صادر کردند و فکر می‌کردند که می‌توانستند کار نظام را تمام کنند اما نتوانستند به نتیجه برسد و تنها راه آنان ماده ۴۲ و جنگ نظامی بود و با توجه به ناتوانی آنان در این عرصه، موضوع مذاکره را از طریق عمان مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب هم شرط کردند که پروژه امنیتی سازی ایران را کنار گذارند و ما را از ذیل فصل هفت منشور بیرون بیاورند و مذاکرات از شورای امنیت ملی دو طرف و چند طرف خارج شود و مذاکرات به وزارت خارجه کشورها برسد و مباحث حقوقی مطرح شود و فقط هم موضوع هسته‌ای دنبال شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اشاره کردند که افرادی که ما را متهم به عقب نشینی کردند و نرمش قهرمانانه را عقب نشینی ذلیلانه تعبیر کردند کارشان درست نبوده است؛ ما از همان روز اول نگاهمان به مذاکره ادامه دادن جنگ در میدان دیپلماسی بوده است و ما از روز اول اعتمادی به امریکا نداشتیم و می دانستیم برجام قطعه کوچیکی از نرمش قهرمانانه است به همین علت موشک های خود را توسعه دادیم، تفنگ داران نیروی دریایی آمریکایی را دستگیر کردیم و شهر موشکی خود را نمایان کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان اینکه رهبری با زدن برجام به دنبال زدن دولت خاصی نیستند بلکه بر عدم پایبندی آمریکا بر عهد خود تاکید دارند، گفت: ما باید به همگان ظلم آمریکا را معرفی کنیم تا بتوانیم نظم نوین جهانی عدالت‌محور را مقابل نظم آمریکایی ایجاد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha