شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام گرجیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید کتب امام خمینی(ره) را به کتب درسی تبدیل کنند، گفت: تا به امروز جوانان را به خوبی با امام آشنا نکرده‌ایم، ما اکسیر مطلوبی به نام امام داریم اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی گرجیان در نوزدهمین مدرسه بهاری شبهه‌پژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه و با همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با موضوع «مکتب امام خمینی(ره)» برگزار شد، به تشریح « بررسی شخصیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رحمه الله)» پرداخت و با بیان اینکه طرح مباحث مربوط به امام خمینی(ره) از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی محسوب می‌شود، گفت: بعدی از ابعاد وجود امام، عرفانی و اخلاقی است که این بعد نیاز به تبیین ویژه است.

وی اضافه کرد: عرفان از همه علوم حتی از فلسفه، موضوعات بیشتری دارد چرا که علم اعلی عرفان است و اگر جایی عرفان نباشد فلسفه خود را علم اعلی می‌داند؛ البته ما به داشته‌های علمی امام در فلسفه و عرفان کاری نداریم بلکه در سیره عملکردی امام و شخصیت ایشان صحبت می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امام نظم جدیدی را مطرح کرد و به عبارتی دیگر جهان را از یک خط سیر محکوم تغییر داد، قبل از انقلاب ما هر روز از کنار دانشگاهی رد می‌شدیم که جمله دین افیون جامعه است بر دیوار ۲۰ متری آن نقش بسته بود اما امام خط بطلانی بر این تفکر کشیدند.

وی افزود: اگر جوانی می‌خواست جوانی کند باید مارکسیستی را می‌پذیرفت و وقتی امام آمدند همین افرادی که افیون جامعه را دین می‌دانستند خودشان این جملات را از دانشگاه پاک کردند، اگر بخواهیم طبقه‌بندی کنیم باید بگوییم که ایشان سفر اولشان را تمام کردند بعد از مردم دستگیری کردند.

امام وقف خدا شدند تا تحول ایجاد کنند

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان گفت: امام وقتی که انقلاب را شروع کردند در سفر دوم و بلکه در سفر سوم بودند چراکه توانستند با نفس خود انقلاب و تغییر ماهوی در جان‌ها ایجاد کنند، ایشان چون برای خدا بودند توانستند از حمایت خداوند برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: الله اسم معدل است و انسانی که به دنبال تحول در جامعه است از جمله نبی اکرم و امام خمینی(ره)، باید در عرصه عقل، حس، خیال، وهم در رتبه بالا باشد تا به تعادل برسد تا بتواند ایجاد عدالت اجتماعی کند و محال است که تغییر در سوی انسانیت انسان انجام دهد مگر اینکه خود انسان و عادل باشد و در مرحله نخست در نهاد خود تغییر بنیادین داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عارف در سفر اول از حق به خلق و در سفر دوم به حق می‌رود، رابطه امام و مردم جای بحث بسیار دارد، ایشان عاشقانه به امام عشق می‌ورزید و این خصوصیت شخصیت‌های الهی است، نوح پیامبر با آن همه اذیت و آزاری که شدند می‌فرمایند خداوند به ما رحم کن.

وی یاداور شد: امام حسین(ع) نیز در لحظات آخر عمر خود با مردم حرف های عاشقانه می زند و نصیحت می‌کند، با خداوند متعال نیز جملات عارفانه را بیان می‌کند، علامه طباطبایی در مورد افراد واصل تعبیری دارند و می فرمایند که این افراد در لحظه بیداری حالت خاصی دارند که حقایق پشت پرده را می‌بینند و به تعبیر ما ایرانی‌ها می‌گوییم که فلانی در خشت خام چیزی را می‌بیند که ما در آیینه هم نمی‌بینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امام حسین به علی اکبر(ع) فرمودند که ما رهبری هستند اما این جوان در پاسخ گفت که ما را هراسی نیست، درون وقتی که پاکیزه باشد و نهاد آماده باشد، حقایقی در اختیار این افراد است که این افراد با این حقایق می‌توانند مردم عالم مادی را دستگیری کنند.

وی تصریح کرد: امام بین دنیا و آخرت را جمع کردند درحالی که برخی از فقها فقط به آخرت توجه داشتند و در دنیا نسبت به مسائل مختلف بی توجه بودند؛ پیامبر اعظم به فردی که این رویه را داشته است خطاب شدیدی داشتند و گفتند که عبادت نباید تو را از زندگی در دنیا غافل کند.

عرفان امام عرفان اهل‌بیتی و جمع بین ظاهر و باطن بود

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان اظهار کرد: عرفان امام عرفان جمع بین اسم ظاهر و باطن الهی است، نه فقط اسم باطن خداوند و نه فقط اسم ظاهر خداوند امام را مشغول خود نکرد، اگر فردی به دنبال امامت بر جامعه است باید ظاهر و باطن را جمع کند و تعارضی میان دنیا و آخرت نبیند و نگوید که ما فقط روحانی جامعه می‌شویم؛ امام همانند انبیای الهی تا جایی که توانست حاکمیت را ایجاد کرد و جمع میان ظاهر و باطن را رقم زد و دنیا و آخرت دو اسمی از اسامی مهم خداوند است.

وی اضافه کرد: عرفان امام، عرفان اهل‌بیتی است، ایشان در عرفان از علی بن ابیطالب(ع) الگوبرداری می‌کردند، حضرت زهرا به محضر پیامبر رسیدند و گفتند که حضرت علی(ع) مشغول کارهایی شده و کمتر به عبادت می‌پردازند، بیشتر به امور فقرا رسیدگی می‌کند، پیامبر فرمودند که از لحظه ای که ایشان قصد بیرون رفتن برای کمک به مردم را کند خداوند متعال ملائکه‌ای را خلق می‌کند که پاداش او را بنویسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: حاج قاسم فردی بود که خود جلو حرکت می‌کرد و پشت سر خود هم سربازان را راه می انداخت، امام باقر فرمودند که عالم چهار قسم است، عالمی که از مردم دزدی می‌کند، عالمی که چراغ را روشن می‌کند و به مردم می‌گوید بروید اما فردی هم هست که چراغ را روشن می‌کند و جلو حرکت می‌کند همانند امامی که جلوی جامعه است. رهبری فرمودند که برخی از ویژه‌ها عقب‌تر از مردم جامعه می‌افتند همانطور که در صدر اسلام هم همانطور بوده است.

وی با بیان اینکه امام میان ولایت باطنی و ظاهری فرق نگذاشتند، گفت: خداوند متعال میان ولایت باطنی و ظاهری فرق نگذاشتند، امام هم تا جایی که امکان داشت رابطه انسان با خداوند متعال را تقویت کردند، ادعیه در روزی یک کالای خاص بود و در یک گوشه ای افرادی جمع می‌شدند و اعتکاف می‌گرفتند یا دعا می‌خواندند اما امروز هزاران نفر در کشور اعتکاف می‌کنند و در مراسم‌های دعاخوانی شرکت می‌کنند.

کارشناس دینی اضافه کرد: امام سالک الی‌الله به معنای دقیق کلمه است و باید دستگیری از مردم جامعه را در دستور کار قرار می‌دادند، عرفان امام اجتماعی در عین الهی بودن است؛ برخی به بالا می‌روند اما دیگر به فکر پایین نیستند درحالی که امام مدد می‌گیرد تا به مردم مدد دهند، علامه طباطبایی هم می فرمایند که انسان‌های والا حقایق و فیض را می‌گیرند و به مردم می‌دهند و این فرد مصلح اجتماعی و عارف حقیقی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان تصریح کرد: امام خمینی(ره) در عین حال اینکه با درجات عالیه الهی مشغول بوده به فکر مردم هم بودند، یا اینکه در زمانی هم که در میان مردم بودند به خداوند متعال توجه ویژه داشتند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه انسان‌های عالیه از دنیای مادی فراری هستند، گفت: همانطور که خداوند در آخرت خداوند است و در دنیا هم خداوند است خلیفه الهی هم این ویژگی را دارد.

وی از مورد خطاب قرار دادن امام توسط یکی از مراجع قابل احترام نجف که این کار شما موجب خون دادن و خون گرفتن می‌شود، گفت: امام مقابل سخن این شخصیت گفتند که هیچ باکی نیست همانطور که امام حسین(ع) خون دادند و خون هم گرفتند اما همچنان محبت و توجه مردم به ایشان بیشتر و بیشتر می‌شود، امام مردم را دوست داشت و خلق عابد همانطور که خداوند را دوست دارد خلق خدا را هم دوست دارد.

امام(ره) با فقه حداکثری به پیروزی دست یافتند

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: یکی از کارهای امام در عرصه علمی و عملی جمع بین فقه حداقلی، اخلاق، عرفان و فلسفه و به عرصه عمل وارد کردن این مباحث بود؛ فقه حداکثری است و از گهواره تا قیامت کبری با سیاست‌، تاریخ، فلسفه و غیره همراه است. هیچگاه نباید سیاست را از فقه جدا کرد چراکه فقه تنها نمی‌تواند کاری انجام دهد و امام هم از ابعاد مختلف فقه بهره گرفتند تا به نتیجه رسیدند.

وی گفت: امام برای دین هم پدر داد و هم پسر داد و قسم یاد می‌کنم که چه ایشان چه رهبری مردم را فرزند خود می‌دانند و پسر مردم را فرزند خود می‌دانند، پسر بزرگوار ایشان مجتهد مسلم بود اما وقتی که به شهادت رسید امام درس را تعطیل نکردند و گفتند همانطور که برای بقال سر کوچه درس را تعطیل نکردم برای پسرم هم این کار را انجام نمی‌دهم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان خاطرنشان کرد: امام اهل عشق ورزی به منبع عشق عالم هستی بود، ابن سینا می‌گوید که خداوند از همه عاشق‌تر است و از همه معشوق‌تر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از ادعیه وجود مقدس حضرت امام سجاد(ع) این است که من را جوری قرار بده که قلب مردم به سوی من جذب شود که اگر من امر به معروف و نهی از منکر کردند آنان ممانعت و ایستادگی نکنند، این بزرگواران دنبال به دست آوردن رأی مردم نبودند و نمره بیست و رأی خداوند برای آنان کافی بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: عرفان امام ایجاد بمب هسته‌ای ایمانی می‌کند و بمب هسته‌ای ایشان این است که از فلان کشور طلبه‌ای به دنبال حمایت از امام است.

ما مدیون امام خمینی(ره) هستیم

وی با بیان اینکه امروز ما هم نسبت به امام خمینی(ره) مدیون هستیم و وظیفه‌های مشخصی داریم، اظهار کرد: توجه همه جانبه به امام موضوعی است که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، امام منشور روحانیت را ارائه دادند اما معلوم نیست تا به امروز چه تعداد از اساتید و طلاب این منشور را مطالعه کرده‌اند در حالی که بنده پنجاه بار این منشور را خوانده‌ام اما باز هم محتواهای جدید از این منشور به دست می‌آورم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان گفت: حوزه‌های علمیه کتب امام را به کتب درسی تبدیل کنند و اگر هم روال این کتب درسی نیست تبدیل به کتب درسی کنند؛ تأثیرگذاری امام از کانت کمتر نیست اما امروز بسیاری از کتب کانت در کشورهای مختلف درحال تدریس است.

وی بر گسترش فرهنگ امام از راه الگوسازی توسط طلاب تاکید کرد و گفت: حرکت بالنده روبه جلو دیگر خواسته امام از طلاب است، امام را سال ۴۲ دستگیر کردند و بنده همان سال متولد شدم و امام هم فرمودند که سربازان بنده در گهواره هستند و امروز متوجه می‌شویم که امروز یار نداشتند اما بیکار هم نبودند و سربازسازی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه امام لا شرقی و لا غربی را شعار اصلی خود می‌دانستند، تصریح کرد: متأسفانه تا به امروز جوانان را به خوبی با امام آشنا نکرده‌ایم، ما اکسیر مطلوبی به نام امام داریم اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه اهل قلم باید در رابطه با امام باز هم بنویسند چراکه ما در رابطه با ایشان کوتاهی کرده‌ایم، گفت: طرف مقابل ما از یک شخصیت کفاش ده‌ها کتاب نوشتند اما ما نسبت به شخصیتی همانند امام که دنیا را متحول کرد هیچ چیزی را ننوشتیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha