سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کمیسیون همایش علوم انسانی اسلامی

حوزه/ کمیسیون اخلاق و عرفان همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با حضور اساتید و عموم روحانیان و طلاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عصر پنج شنبه، ۲۵ خرداد کمیسیون اخلاق و عرفان همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با حضور اساتید و عموم روحانیان و طلاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد حسن سموعی مقاله ای با عنوان جایگاه لذت در نظریه اخلاقی قرب الهی را ارایه دادند و گفتند: مکتب قرب الهی بالاترین مرتبه اخلاق است و ادامه دادند که انسان فطرتا دنبال لذت است که باید تبیین شود اساس لذت چه چیزی است؟.

تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی درباره فقدان گزاره بدیهی در اخلاق عنوان مقاله حجت‌الاسلام مجید ابوالقاسم زاده است که در این مقاله تاکید میشود که طبق دیدگاه علامه گزاره اخلاقی اصل عدالت یا اصل صداقت یک گزاره نظری است که نیاز به اثبات دارد و بر خلاف بدیهیات بالوجدان مصادیق آنان کشف نمیشود.

در این مقاله آمده که بر اساس مبناگرایی تمام گزاره های نظری باید به یک گزاره بدیهی برگردد تا شناخت حاصل شود که علامه مصباح یزدی در تکمیل این نظریه قایل بودند گزاره های بدیهی هم باید به علوم حضوری برگردد.

حجت‌الاسلام حسین صفی الدین و حجت‌الاسلام محمد علی الآرناووطی مقالات خود را به زبان عربی بیان کردند.

جایگاه حسن فعلی و حسن فاعلی در ارزشمندی اهلاقب افعال از منظر آیت الله مصباح یزدی عنوان مقاله سرکار خانم خدیجه سپهری بود که در پایان این کمیسیون مطرح گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha