شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دبیر جامعه روحانیت شیراز

حوزه/ دبیر جامعه روحانیت شیراز گفت: چند درصد مردم جامعه می توانند میوه های تابستانه با این قیمت ها را بخرند، چرا باید یک خانواده با حسرت از جلوی میوه فرورشی رد شود؛ جامعه روحانیت شیراز این درخواست را از دولت دارد که گرانی ها را مدیریت یا حداقل بر بازار نظارت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید محی‌الدین طاهری در جلسه جامعه روحانیت شیراز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات اداره کل جهاد کشاورزی با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی یکی از فعال ترین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در ادامه به یکی از مشکلات کشاورزان اشاره کرد و متذکر شد: در کشورهای اروپایی مکان هایی را برای ارائه محصولات کشاورزی کشاورزان مهیا می کنند، چرا نباید در کشور ما اینگونه باشد، تا کشاورز محصولات خود را مستقیما و بدون حضور دلال به بازار عرضه کند؛ اگر یکی از کشاورزان به همین دروازه کازرون شیراز بخواهد برای فروش اقلام خود نزدیک شود چه بر سر او می آورند آیا اجازه حضور کشاورز را به او می دهند؟ لازمه این کار این است که سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و شهرداری با هماهنگی نقاطی از شهر را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی فراهم کنند.

به گفته دبیر جامعه روحانیت شیراز، کشاورزان زحمات بسیاری را متحمل می شوند، اما متأسفانه محصولات خود را آنچنان که باید به فروش نمی رسانند یعنی در واقع حضور دلال ها مانع از این کار می شود، چرا باید یک کشاورز سیب زمینی را سر زمین کیلویی مثلا ۵ هزار تومان بفروشد، اما میدان آن را به ۱۰ هزار تومان بدهد و مغازه دار آن را کیلویی ۲۰ هزار تومان بفروشد.

وی دولت را تاجر و صنعتگر و کشاورز و دامدار خوبی ندانست و یادآور شد: دولت نمی تواند کشاورز خوبی باشد بلکه دولت باید فقط نظارت و برنامه ریزی داشته باشد، دولت باید زمینه را برای کشاورز فراهم کند، برخی از کشاورزان به دلیل ارزانی محصولشان اصلا محصول خود را برداشت نمی کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) گرانی محصولات کشاورزی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: چند درصد مردم جامعه می توانند میوه های تابستانه با این قیمت ها را بخرند، چرا باید یک خانواده با حسرت از جلو میوه فروشی رد شود؛ جامعه روحانیت شیراز این درخواست را از دولت دارد که گرانی ها را مدیریت یا حداقل بر بازار نظارت کند.

وی همچنین عدم بسته بندی را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان برشمرد و خاطرنشان کرد: کشور ما یکی از بهترین نمونه های سیب را در دنیا دارد اما فروش آنچنانی ندارد، اما سیب کشورهای دیگر را وارد می کنند با بسته بندی مناسب به چه نحو مطلوبی فروش می رود، بنابراین در فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی مشکل داریم که باید برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در خصوص دامپروری و جلوگیری از قاچاق نیز گفت: باید جلو قاچاق دام در استان فارس گرفته شود؛ استان فارس دارای بهترین ظرفیت برای دامداری است چراکه عشایرانی فراوان در خود دارد و عشایر بهترین نگاه دارنده و پرورش دهنده دام هستند در واقع شغل عشایر اصلا دامپروری است،

وی ضمن قدردانی از دادستان عمومی و انقلاب شیراز به دلیل برخورد با آبیاری کشاورزی با فاضلاب تصریح کرد: اگر چه از بسیاری آبیاری های فاضلاب جلوگیری شده است اما باز هم این مورد وجود دارد که اگر برطرف نشود بر روی محیط زیست اثر می گذارد.

دبیر جامعه روحانیت شیراز در پایان گفت: موضوع کشتار غیر بهداشتی دام ها یکی از موارد مهمی است که باید از آن جلوگیری کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha