یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بنیاد شهید

حوزه / سامانه ۱۶۱۶ راه ارتباطی جامعه ایثارگری با بنیاد شهید است که هرکسی مشکلی داشته باشد با نزدیکترین اداره بنیاد شهید به محل زندگی خود مرتبط خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تهران، نشست خبری محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید امروز ۲۸ خرداد برگزار شد.

رضایی در ابتدای جلسه با بیان اینکه با ورود رئیس جدید بنیاد تحولی در بنیاد شهید رخ داد، گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی روی برخی از تحولات در ساختار تشکیلاتی تاکید داشتند برای همین در این راستا قدم‌هایی برداشته شد. معاونت مددکاری یکی از این تغییرات است. تغییرات ساختاری با این هدف انجام می‌شود که امور اجرایی به سازمان‌های وابسته و استان‌ها واگذار شود و بنیاد شهید تنها نقش نظارتی داشته باشد. در سند تحول دولت چند نکته درباره ایثارگران مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال بی‌عدالتی در عرصه خدمات و نارضایتی در جامعه ایثارگری به صورت جدی پیگیری می‌شود. در ساختار جدید بنیاد شهید برخی از واحدها تعدادشان کاهش یافته و به صورت کلی شش معاونت برای بنیاد شهید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در بنیاد شهید مورد توجه است پاداش بازنشستگی ایثارگران است در همین راستا ۱۴۰۷۰ نفر پاداش گرفته و برای سال جدید این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. امسال تمرکز ۸۰۰ هزار نفره داریم. در ضمن در برنامه هفتم به دنبال قانون‌هایی هستیم که قابلیت اجرا داشته باشد. درضمن سالانه ۵۰ هزار نفر به جامعه ایثارگری اضافه می‌شود برای همین باید شرایطی فراهم شود تا زمینه خدمت‌رسانی به ایثارگران نیز بالاتر رود.

پاکدل درباره رویکرد عدالت محور بنیاد شهید گفت: ما ۲۲۸ هزار شهید داریم که ۷۴۳۵ نفر از این عزیزان از شهدای زن هستند. همچنین ۶۲ هزار و ۸۵۰ نفر جانباز داریم که ۵۴ هزار ۴۵۶ نفر در قید حیات هستند. ۷ هزار و ۶۷۰ نفر جانباز زن داریم. مجموع ایثارگران و خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید ۴ میلیون ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ نفر هستند که ۳ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۳۱ نفر در قید حیات هستند. همچنین ۴۳ هزار و ۴۴۵ نفر آزاده داریم. جانبازان بالای ۷۰ درصد شهید زنده محسوب می‌شوند. ۸ هزار و ۲۴۷ نفر جانبازان ۷۰ درصد ما هستند که البته این عزیزان به نوعی شهید زنده محسوب می‌شوند و با فوت آن‌ها پرونده شهادتشان فعال می‌شود. درباره تأمین نشدن منابع مالی مصوبات اختصاص یافته هم باید بگویم؛ برای مثال سال‌های قبل ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات نیاز بود که بودجه ما ۳۱هزار میلیارد تومان بیشتر نبود. البته در این دو سال اخیر افزایش‌های خوبی در بحث بودجه داشتیم که عموماً در حوزه حقوق و دستمزد مصرف می‌شود. ما سال گذشته بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم که ۲۰ هزار میلیارد تومان هم سهام شرکت‌های دیگر به بنیاد اختصاص داده شده که با فروش آن‌ها امیدواریم دیون را پرداخت کنیم.

معاون مددکاری بنیاد شهید با بیان اینکه ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه امسال بنیاد شهید است، تصریح کرد: با قوانین متعددی در خصوص ایثارگران مواجه هستیم که البته قرار بود فقط قانون جامع ایثارگری ملاک کار ما باشد اما اکنون چند قانون دیگر بر کار ما حاکم هستند. اجرای برخی قوانین مثل تبدیل وضعیت استخدامی، تأمین دارو و... صرفاً بر عهده بنیاد شهید نیست؛ مضاف بر اینکه هر ساله با حجم عظیمی از ورود پرونده‌های جدید مواجه هستیم. قانون می‌گوید اگر کمیسیون نیروهای مسلح، جانبازی فردی را بدون داشتن صورت سانحه بالینی تایید کند،‌ آن فرد جانباز ۵درصد شناخته می‌شود. رئیس جمهور دستور داده کمیته‌ای متشکل از بنیاد شهید و سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای اجرای بهتر قوانین ایثارگری شکل بگیرد. یک بحث‌ تحولی با ورود قاضی‌زاده هاشمی مطرح شد که لازم بود ساختار بنیاد تغییر کند که انجام شد. هدف عمده این طرح واگذاری امورات اجرایی به سازمان‌های وابسته است تا بنیاد شهید بیشتر به سیاست‌گذاری بپردازد. وجود نواقصی مثل بی‌عدالتی در ارائه خدمات به جامعه هدف و نارضایتی ایثارگران، موجب شد این تغییر انجام شود تا پیگیری‌ها جدی‌تر شود.

وی بیان کرد: همچنان شرمنده والدین شهدا هستیم که سومین ماه است به دلیل ابهام در مصوبه قانونی نتوانستیم حقوق آن‌ها را در سال جدید افزایشی بدهیم و البته مسئولان سازمان برنامه و بودجه قول دادند تا تیر این مشکل رفع شود و ما هم به تبع بعد از آن معوقات را پرداخت می‌کنیم. در حوزه مددکاری طرح سپاس همچنان برقرار است که وزارت کشور با ۱۰۰ هزار دیدار در صدر دستگاه‌هایی هست که با جامعه ایثارگری در قالب این طرح، دیدار داشته است.

در ادامه جلسه بهروز بزرگی کاسگری مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: سعی کردیم آسیب‌هایی را که در جامعه ایثارگری وجود دارد، کاهش دهیم. دفاتر مشاوره را در سراسر کشور افزایش دادیم تا خدمت‌رسانی را به خانواده ایثارگران در مواردی مثل مشاوره ازدواج و... به شکل بهتری انجام دهند.

محمدحسن علی‌نقیان افجه‌ای، مدیرکل مراجعات ایثارگران در پایان جلسه بیان کرد: سامانه ۱۶۱۶ راه ارتباطی جامعه ایثارگری با بنیاد شهید است که هرکسی مشکلی داشته باشد با نزدیکترین اداره بنیاد شهید به محل زندگی خود مرتبط خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ادیب IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام طبق نظر جناب پاکدل حدود 12 هزار عزیز جدیدا به درجه جانبازی نائل شده اند. من 5سال سابقه کار در شهرداری شیروان داشتم که یک ماهه تسویه دادن به من. پدرم 2 ماه جبهه داره و نشد طرح ایثارگری استفاده کنم اما گواهی مجروحیت از ناحیه پوست و ریه هم در عملیات فتح المبین فتح 7 دارد از ارگان اعزام کننده اش سپاه. خواهش میکنم در جهت اخذ جانبازی 5 درصد طبق بند الف ماده 87 برنامه ششم کمکمممم کنید من یه کودک دو ساله بودم که پدرم فوت کرد خواهشا کمک کنید با اخذ این 5 درصد بتونم برگردم سرکارمممم با 5 سال سابقه 😭😭 بی پارتی و آشنا هستمم امیدم بعد خدا فقط شمایی که این ایمیل رو میخونیه