یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم برقعی

حوزه/ خانم برقعی با بیان اینکه شهید چمران الگوی یک معلم به‌تمام‌معنا در آموزش و تربیت انسان‌ها است، گفت: امروز اساتید در عرصه جهاد تبیین و جهاد نرم، بالاترین نقش را در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سرکار خانم سیده زهره برقعی در نشست تبیینی «شاخصه‌های استاد تمدن ساز از نگاه امامین انقلاب» که از سوی بسیج اساتید و نخبگان جامعة الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: عنوان بسیج اساتید با نام شهید چمران گره خورده و این موضوع، مسئولیت و بار سنگینی برای اساتید بسیجی است.

شهید چمران یک بسیجی نمونه بود

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه شهید دکتر چمران، الگوی یک معلمِ به‌تمام‌معنا در آموزش و تربیت انسان‌ها و حمایت و دفاع از مظلومان، مستضعفان و ستمدیدگان و دفاع از انقلاب و میهن است، افزود: این شهید بزرگوار چه آن زمان که به عنوان دانشجوی ممتاز «بورس تحصیل» در امریکا را گرفت، چه آن هنگام که برای کمک به شیعیان به یاری «حرکت المحرومین» در لبنان پرداخت و چه آن هنگام که برای دفاع از این انقلاب و این آب و خاک، «ستاد جنگ‌های غیر منظم» را در مقابل دشمن بعثی ایجاد کرد، یک بسیجی نمونه بود.

برقعی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «هنر آن است که [انسان] بی‏ هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‏، و این هنر مردان خداست». ایشان در پیامی که در اول تیرماه سال ۱۳۶۰به مناسبت شهادت دکتر چمران صادر کردند، بزرگیِ شخصیت، عرفان، تهذیب نفس و ملکات اخلاقی این شهید بزرگوار را ستودند. و در سخنانشان می‌فرمایند: «چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام، جان خودش را فدا کرد؛ او در این دنیا شرف و در آن دنیا رحمت خدا را (برای خود)بیمه کرد...».

وی خاطرنشان کرد: این شهید والامقام تنها ۴۹ سال زندگی کرد، اما کیفیت عمرش در بازه‌ای نه‌چندان زیاد، چنان بالا بود که شخصی همچون حضرت امام(ره) او را مجاهد فی‌سبیل‌الله تعبیر می‌کند و می‌فرمایند: «مثل چمران بمیرید».

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز در مناسبت‌های مختلف، شهید دکتر چمران را به عنوان بهترین الگو برای نشان دادن این‌که چه کسی بهتر می‌تواند عمل کند، معرفی می‌کنند و حتی در یکی از بیانات خود می‌فرمایند: «انتظار است که فرآورده‌های دانشگاه جمهوری اسلامی نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده، شهید چمران‌ها باشند».

دفاع از آرمان‌های انقلاب و ارائه راهکار برای کارآمدی

برقعی تأکید کرد: شهید چمران دارای مراتب بالای تخصص در دانش روز و درعین‌حال به‌دور از حاشیه‌ها و منیّت‌ها، خالصانه و عالمانه دغدغه اجرای تکلیف را داشت؛ دقیقا همین‌ها، ویژگی یک استاد بسیجی است.

وی بیان داشت: ما بسیجیان در هر مقطعی از انقلاب اسلامی به تناسب شرایط و مأموریت، وظیفه داریم از انقلاب اسلامی دفاع کنیم و افراد را با آرمان‌های آن آشنا کرده و برای جذب حداکثری فرزندان میهنِ عزیزمان و عدالت طلبانِ جهان به این آرمان‌ها تلاش کنیم. بی‌شک در این مسیر، تدبیر، سعه صدر، حسن تعامل، بیان جذاب و پایداری و خستگی ناپذیری، ضرورت‌هایی اجتناب‌ناپذیرند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه محور اصلی حرکت اساتید بسیجی باید دفاع از آرمان‌های انقلاب، تحقق ارزش‌ها و اهداف آن و ارائه راهکار برای کارآمدی هر چه بیشتر نظام دینی باشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سخنانی فرمودند: «اساتید، فرماندهان قرارگاه جنگ نرم... هستند؛ کارهای جهادی انجام دهید و از آرمان‌های انقلاب پیروی کنید».

نقش اساتید در عرصه جهاد تبیین و جهاد نرم

برقعی افزود: بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، «حضور استاد متعهد و متدین و مجاهد در جامعه یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی و نویددهنده سرافرازی و رستگاری آینده ملت ایران است».

وی تصریح کرد: تردیدی نیست که تولید علم و پیشرفت علمی، نوآوری، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی، نظریه‌پردازی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با نیازمندی‌های جامعه امروز از جمله مسئولیت‌های اهل علم است که انتظار می‌رود اساتید بسیجی در این عرصه‌ها پیشتاز و پیشگام باشند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: اساتید بسیجی ضروری است در عرصه جهاد علمی، سیاسی، سازندگی، خدمت‌رسانی، تصمیم‌سازی، امیدآفرینی و از همه مهم‌تر جهاد تبیین و بحث محرومیت‌زدایی فرهنگی با بکارگیری توانِ علمی جامعه استادی نهایت تلاش خود را انجام دهند.

وی اذعان داشت: امروز با در نظر گرفتن حوادث سال اخیر، اساتید در عرصه جهاد تبیین و جهاد نرم، بالاترین نقش را در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن دارند.

بهترین راهکار برای مقابله با نظام سلطه، ترویج تفکر انقلابی و تقویت روحیه بسیجی است

برقعی عنوان کرد: بهترین راهکار برای مقابله با نظام سلطه، ترویج تفکر انقلابی و تقویت روحیه بسیجی است که به فرمایش امام راحل(ره) اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شود، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا هرلحظه باید منتظر حادثه باشیم.

وی اظهار داشت: استاد بسیجی باید دارای حضور دائم، به‌هنگام، با فهمِ نیاز مخاطبان، با تسلط به محتوای مورد نیاز و تکنیک‌ها و شیوه‌های به روز باشد و البته اخلاص، روحیه جهادی و ایثارگری نیز لازمه حرکت بسیجی هستند. چرا که اخلاص و عمل به آنچه رضای خداست، باعث می‌شود تا نور و برکت در کلام و کردار بسیجی ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha