شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی گفت: چمران یک ستاره بی‌بدیل در تاریخ انقلاب اسلامی است که به الگوی بی‌مانند در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سالروز شهادت شهید چمران اظهار داشت: تاریخ انقلاب اسلامی شخصیت‌های بزرگ زیادی را به خودش دیده است، انسان‌های بزرگ‌منش با قلب‌هایی بزرگ و اراده‌هایی محکم و ایمان راسخ که انقلاب را همراهی کردند و خیلی از آن‌ها به شهادت رسیدند.

چمران مصداق بارز همه خوبی‌ها و پاکی‌ها است

وی ادامه داد: اما در بین این بزرگان ستارگانی هستند که بسیار درخشان هستند، چمران مصداق بارز همه خوبی‌ها و پاکی‌هایی است که یک انسان آزاده می‌تواند داشته باشد.

صادقی نسب افزود: چمران انسانی بود که دکترای فیزیک داشت و شخصیتی بود که به لحاظ تحصیلاتش از زندگی خوبی برخوردار بود.

وی ادامه داد: اصولاً افرادی که مثل چمران از زندگی خوبی برخوردار هستند و مشکلی ندارند سعی می‌کنند که از حاشیه امن زندگی‌شان لذت ببرند و در آسایش و آرامش زندگی کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اما شهید چمران این گونه نبود؛ بلکه یک حر آزاده به‌تمام‌معنا بود، چمران همه چیز داشت؛ اما همه چیزش را برای انقلاب گذاشت.

وی ابراز داشت: از امثال ایشان کم بودند چرا که از همه چیز برای جهاد الهی گذشت و پای‌کار انقلاب اسلامی آمد.

صادقی نسب با بیان این که چمران ندای حق را شنید و لبیک گفت، تصریح کرد: چمران پرورش‌یافته مکتب روح‌الله بود هر چند که وی از کودتای ۲۸ مرداد مبارزات خود را شروع کرد؛ اما نقطه عطف زندگی چمران آشنایی با امام بود که وی را دگرگون کرد.

وی افزود: چمران یک ستاره بی‌بدیل در تاریخ انقلاب اسلامی است که به الگوی بی‌مانند در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: فردی که دانشمند است و روحیه دانشگاهی و آکادمیک دارد؛ اما جایی که می‌بیند کشورش نیاز به مبارزه دارد اسلحه به دست می‌گیرد.

وی ابراز داشت: فعالیت‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم چمران مشهور است و سبکی که وی برای جنگ‌های نامتقارن پایه‌ریزی کرد امروز یک سبک نظامی است.

صادقی نسب افزود: نیاز داریم که امثال شهید چمران را به‌خوبی به مردم بشناسانیم به‌خصوص نسل جوان را که با رشادت‌ها و دلیری‌های این مردان بزرگ آشنا نیستند را آگاه کنیم.

وی بیان داشت: اگر جوان امروزی بداند که چمران که بود و چه زندگی داشت و با آن زندگی از همه چیز دست می‌کشد و وارد میدان می‌شود مسلماً دیدگاهش تغییر پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این قهرمانان ملی را باید خوب به مردم معرفی کنیم و زبانی که می‌خواهد روایتگر چمران‌ها باشد او هم باید خودش به تاسی از امثال شهید چمران رفتار بکند.

وی ابراز داشت: رفتارهای دوگانه از روایتگران این تاریخ باعث بی‌اعتنایی مردم به همین تاریخ می‌شود که باید در ذهن داشته باشیم.

صادقی نسب ادامه داد: این روزها فرصت خوبی است برای یادآوری صادقانه و عادلانه از این افراد، مگر در تاریخ یک سرزمین چمران، بهشتی و طالقانی پیدا می‌شود.

وی افزود: باید از سرمایه اجتماعی که به‌واسطه‌ای این اسطوره‌ها می‌توانیم داشته باشیم بهره بگیریم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مشی و رفتار حکمرانی نیز باید از امثال شهید چمران بهره بگیریم به‌عنوان‌مثال ایشان می‌گوید اگر فردی تخصص کاری را نداشته باشد پس تعهد آن را هم ندارد که کار را پذیرفته است.

وی ادامه داد: یکی از سمبل‌های مبارزه برای شایسته‌سالاری شهید چمران است، فردی که به‌شدت به این موضوع حساس است.

صادقی نسب افزود: زمانی که در آن زمان عده‌ای به ارتش می‌تاختند، شهید چمران می‌گفت من پشت سر این افراد زبده و کارآمد نماز می‌خوانم.

وی ابراز داشت: در طول جنگ صحت صحبت‌های شهید چمران مشخص شد و صداهایی که حرف از انحلال ارتش می‌زدند همان افرادی بودند که در طول جنگ پشت سر صدام ایستادند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بصیرت و هوشیاری شهید چمران بود که اجازه نداد توطئه‌های دشمنان به نتیجه برسد.

وی دستگاه‌های فرهنگی را موردتوجه قرارداد و گفت: مسئولیت بزرگ فرهنگی که بر دوش دستگاه‌های فرهنگی است در زمینه معرفی قهرمانان ملی باید به‌خوبی ادا شود چرا که ما شاهد هستیم در کشورهایی غربی خصوصاً آمریکا از قهرمان‌های نداشته خودشان در فیلم‌ها و سریال‌های خودشان غول می‌سازند؛ اما این خلأ در کشور ما وجود دارد.

صادقی نسب خاطر نشان کرد: ما زمانی که دانشمند بزرگی مانند چمران داریم که زندگی‌اش متحول می‌شود و وارد جنگ می‌شود و آن اتفاقات رخ می‌دهد باید به‌خوبی به مردم معرفی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha