چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
تصاویر/ حضور کاروان زیر سایه خوردشید در نماز جمعه چهاربرج

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: در حال حاضر، یک نظام دوقطبی در حال شکل‌گیری است که یک طرف آن غرب و طرف دیگر آن «شرق جدید» است که حفظ منافع و مصالح خود را دنبال می‌کند و در پی استعمار و استثمار کشورهای دیگر نیست و اصولاً نمی‌تواند باشد و از این‌رو در حال حاضر، روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران یک قدرت متساوی‌الاضلاعی را در «شرق جدید» تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه چهاربرج که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، اظهار داشت: آن موهبت اصلی که خدا به انسان عنایت می‌فرماید، دو روز عرفانی «عرفه» و «قربان»، نماد آن هستند و مؤمنین از این دو روز با فضیلت غافل نباشند.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم ایده‌ای مطرح شد که کشورها باید زیر سلطه یکی از دو قدرت غرب یا شرق قرار بگیرند، ولی اولین پدیده‌ای که برخلاف این قانونمندی حرکت کرد، نهضت حضرت امام خمینی (ره) بود و ایشان شعار «نه شرقی نه غربی» را مطرح کردند و از آن زمان «نه شرقی و نه غربی» در ادبیات روابط بین‌الملل ما کلید خورد و این تبرّی‌جویی از قدرت‌های شرق و غرب یعنی شوروی کمونیست و آمریکای امپریالیست، جزئی از انقلاب ما شد.

امام جمعه چهاربرج خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک نظام دوقطبی در حال شکل‌گیری است که یک طرف آن غرب و طرف دیگر «شرق جدید» است که با شرق قبلی که به دنبال سلطه بر کل جهان بود، متفاوت است. شرق جدید تنها حفظ منافع و مصالح خود را دنبال می‌کند و در پی استعمار و استثمار کشورهای دیگر نیست و اصولاً نمی‌تواند باشد و ازاین‌رو در حال حاضر، روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران یک قدرت متساوی‌الاضلاعی را در «شرق جدید» تشکیل داده‌اند.

وی عنوان کرد: البته جمهوری اسلامی ایران، از نظر ایدئولوژیک در مقایسه با روسیه و چین حرف بیشتر و بسی عمیق‌تر و ماندگارتر برای گفتن دارد و به دنبال حاکمیت مستضعفان جهان و مقابله با استکبار جهانی است.

حجت الاسلام جلالی گفت: این روزها ادعا می‌کنند کشور ما در منطق سیاست خارجی جدید خود به سمت شرق‌گرایش پیدا کرده است، ادعای درستی نیست چرا که ما گرایش به شرق پیدا نکرده‌ایم؛ بلکه جزئی از شرق هستیم.

وی تاکید کرد: اعتیاد عاملی مهم در بروز آسیب‌های اجتماعی و جرایم خرد بوده و بر اساس آمار درصد قابل‌توجهی از جرائم منکراتی مستقیماً با موضوع مواد مخدر مرتبط است و از مسئولان محترم انتظار می‌رود که هرکدام سهم دستگاه خود در اجرایی‌کردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل برسانند.

امام جمعه چهاربرج افزود: اکنون دایره اعتیاد گسترش‌یافته و خانواده‌ها باید هوشیار و مراقب فرزندان خود و جوانان باشند و مسئولین امر هم اهتمام بیشتری در کنترل اماکن و غیره داشته باشند.

وی در پایان گفت: ماه ذی‌الحجه یادآور فضیلت‌های بی‌شمار امیرالمؤمنین و اهل‌بیت (ع) است که بایستی در این ایام به آن پرداخته شود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha