یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجۃ الاسلام سید عابد حسینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید عابد حسین حسینی گفت: مساجد در اسلام جایگاه ویژه ای دارند. ما خشونت سربازان هندی را نسبت به مسجد پولواما به شدت محکوم می کنیم.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید عابد حسین حسینی رئیس موسسه تحقیقات قرآنی تبیان هند، با محکومیت حادثه وادار کردن مسلمانان به سردادن شعار «جی شری رام» در مسجدی در منطقه کشمیر گفت: مساجد در اسلام جایگاه ویژه ای دارند، زیرا اختصاص زمین به مسجد به معنی اختصاص آن به خدا است. مساجد برای خداست. در قرآن خدواند می فرماید: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا».

وی اظهار داشت: در آیه دیگری نیز مساجد را به خدا نسبت داده است و پرستش دیگران، در مکانی که برای عبادت خدا مخصوص شده است، ظلم بزرگی توصیف شده است. چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَیٰ فِی خَرَابِهَا» (کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید). اگرچه این آیه در مورد مسجد الحرام نازل شده است، اما در این آیه مساجد به طور جمع آمده که نشان می دهد این حکم شامل همه مساجد است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خاطر نشان کرد: تجاوز نیروهای ارتش در پولواما غیر قابل تحمل است. در کشمیر، آزادی به شدت محدود شده و حق آزادی مذهبی سلب می شود و محدودیت هایی برای مساجد و حسینیه ها در مواقع مختلف به بهانه های گوناگون ایجاد شده و حتی چندین بار از برگزاری نماز جمعه و نماز عید در مسجد جامع سرینگر جلوگیری شده است. همچنین امام جمعه سرینگر حبس خانگی را تجربه کرده است.

وی افزود: وقتی که مسلمانان از سراسر جهان در اطراف کعبه جمع شده اند، وقوع چنین حادثه ای تصادفی نیست، بلکه با توطئه و با برنامه ریزی قبل، به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: مسجد جای تربیت و پرورش است که در آن جا در درس برابری و عدالت خواهی داده می شود که مردم جهان برابر هستند، کسی بر کسی برتری ندارد، در مسجد مستمندان و ثروتمندترین در یک صف و کنار هم می ایستند.

وی تصریح کرد: ما می توانیم بسیاری از مشکلات و شکنجه ها را تحمل کنیم و برخی چیزها را نادیده بگیریم، اما به عنوان مسلمان، نمی توانیم در برابر هتک حرمت مسجد سکوت کنیم. از مردم کشمیر می خواهیم که به مسائل نگران کننده جامعه و محدودیت های آزادی مذهبی و موانع شدید اعتراض کنند، برای رفع این محدودیت ها و موانع، اقدام قانونی انجام دهیم و اجازه هتک حرمت مساجد را ندهیم.

گفتنی است چند روز قبل، در روستای زادورا واقع در منطقه پولواما کشمیر، مردم برای نماز صبح به مسجد رفته بودند که نمازگزاران توسط سربازان ارتش هند به رهبری یک افسر ارتش مجبور به سر دادن شعار «جی شری رام» شدند.

لازم به ذکر است که اسم «رام»، خدای هندوها در اواخر دهه هشتاد با تشدید بحران زمین مسجد «بابُری» در شعارها و فریادهای سیاسی گنجانده شد، مسجد بابری منطقه‌ای از درگیری های مذهبی به حساب می‌آمد، که باعث ایجاد اختلافات و تفرقه بین مسلمانان و هندوها در هندوستان شده بود. افراطی‌های هندو که در خیابان‌های هند پرسه می‌زنند با این روش به خشونت علیه مسلمانان می‌پردازند و نام خدایشان «رام» و شعار «جی شری رام یعنی زنده باد خدای رام» را بر سر مسلمانان فریاد می‌زنند و با تمسک به آن، مسلمانان را در خیابان ها مورد هدف و تعدی قرار می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha