دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه دفاعیه خوراسگان

حوزه/ بانوی طلبه رشته اخلاق و تربیت اسلامی موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «مهارت‌های خودکنترلی والدین و تأثیر آن بر تعالی خانواده» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، زهرا رجایی، طلبه رشته اخلاق و تربیت اسلامی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «مهارت‌های خودکنترلی والدین و تأثیر آن بر تعالی خانواده» با راهنمایی حجت الاسلام مرتضی سلمانی و داوری حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

رجایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: خانواده نخستین هسته اجتماع و اساسی‌ترین بنیان جوامع است که افراد هر اجتماعی در بستر آن رشد و نمو پیدا کرده، از آن طریق وارد جامعه می‌شوند. از جمله مظاهر موفقیت در خانواده وجود تعامل سازنده و خودکنترلی والدین نسبت به فرزندان است که باعث ایجاد صمیمیت و همدلی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه در خودکنترلی فرد با تکیه برخود و بدون هیچ عامل بیرونی سعی در کنترل افکار و رفتار خود دارد، در نتیجه بابهره‌مندی از این مهارت والدین می‌توانند در تعامل خود با فرزندان میان احساس و رفتارشان فاصله بی‌اندازند و قبل از هرگونه واکنشی، به رفتار خود فکر کنند و این‌گونه مدیریت و کنترل رفتارهای خود را به‌دست ‌گیرند. خودکنترلی می‌تواند دایره‌ای وسیع‌تر از احساسات و هیجانات را در بربگیرد که در ادبیات دینی معادل تقوا، خویشتن‌داری، کف‌نفس می‌باشد.

رجایی بیان کرد: در این پژوهش با شیوه تحلیلی- کتابخانه ای با عنوان «مهارت های خود کنترلی والدین و تاثیر آن بر تعالی خانواده» به اهمیت و جایگاه مهارتهای خود کنترلی در منابع دینی و اخلاق پرداخته‌شده تا مهم‌ترین عناصر مهارت های خودکنترلی با توجه به آیات و روایات کشف شود و در نهایت به تاثیر مهارتهای خودکنترلی والدین در تعالی خانواده با تاکید بر تعامل آنها با فرزندان پرداخته‌شده تا والدین بتوانند رفتارهای خود را نسبت به فرزندان، بدون آنکه با هیجانات و واکنش‌های آنی درآمیزد، در سایه‌ی معارف قرآن و ورایات کنترل کنند و با آگاهی از نتیجه‌ی عمل، دست به گزینش هر رفتار بزنند. در این حالت خودکنترلی، موجب پیش‌گیری از رفتارهای پرخاش‌گرانه، واکنش‌های غیراخلاقی و گرایش‌های منحرفانه در فرزندان می‌شود و در نتیجه باعث تعالی و ارتقای خانواده می‌گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha