شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدوی‌پور نماینده  رهبری در هند

حوزه/حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور به رابطه جریان غدیر با عاشورا و عصر ظهور اشاره کرد و گفت: در غدیر ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام اعلام، در ظهر عاشورا با خون سیدالشهدا علیه‌السلام تثبیت و در عصر ظهور ولایت الهی ائمه اطهار علیهم‌السلام تحقق خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور در پیامی به مراسم اختتامیه دوره عبقات شناسی و جشن غدیر که با حضور تعدادی از طلاب و نخبگان امامت پژوه و با مشارکت بنیاد بین‌المللی امامت برگزارشده بود، ضمن تبریک سالروز عید امامت و ولایت عیدالله الاکبر عید غدیرخم، از برگزاری دوره شناخت مکتب کلامی مدرسه فقهی لکهنو هند تقدیر نمود و اظهار داشت: احیای تراث اهل‌بیت علیهم‌السلام در سرزمین هندوستان نیازمند همکاری و توسعه همکاری‌ها میان فضلای این منطقه است تا بتوان با برنامه‌ریزی قوی‌تر علمای هندوستان سهم بیشتری در احیای این تراث ناب داشته باشند.

وی در ادامه به حدیث و واقعه غدیر اشاره نمود و با بیان این‌که غدیر واقعه‌ای صرفاً تاریخی نیست، اظهار داشت: جریان غدیر در حقیقت به معنای تعیین راه و راهنما تا قیام قیامت است و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله بر اساس مأموریت و رسالت الهی برای صیانت از اسلام پرچم و نماد را در غدیر مشخص نمود.

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان با تأکید بر این‌که در غدیر حقیقت اسلام ناب و جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام در تبیین اسلام مشخص شد، اظهار داشت: در غدیر ولایت تشریعی و ولایت حکومتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اعلام شد؛ غدیر مسئله امروز و آینده ماست، حقیقت نگرش به اسلام در غدیر مشخص شد.

وی با اشاره به این‌که در هر عصر و زمانی تفسیرهای مختلفی از اسلام مطرح می‌شود، خاطرنشان ساخت: در حقیقت پیامبر اسلام(ص) به‌درستی پیش‌بینی کرده بودند که بعد از خودشان انحرافاتی در تفکر اسلامی به وجود خواهد آمد و در هر دوره‌ای جریان‌های انحرافی مختلف به وجود آمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی پور پیام غدیر را تجلی تشخیص مسیر حق در گذرگاه‌های مختلف تاریخی دانست و اذعان داشت: پیام غدیر این است که اسلامی که از آبشخور اهل‌بیت علیهم‌السلام نشأت می‌گیرد بر اساس اسلام علوی و حسینی است که همواره در مقابل اسلام اموی و اسلام خوارجی تعریف می‌گردد.

وی با بیان این‌که در غدیر علاوه بر ولایت تشریعی و نیز ولایت و مرجعیت دینی، ولایت حکومتی امام علی و اهل‌بیت علیهم‌السلام تثبیت شد، خاطرنشان ساخت: ولایت تشریعی احتیاج به بیعت ندارد، لذا بیعت امت رسول‌الله در روز غدیر با امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در واقع بیعت برای تجلی ولایت حکومتی و اعمال ولایت برای زمامداری بر امت بود.

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان با بیان این که خطبه و سخنرانی پیامبر اسلام منشور اسلامی جهانی تا روز قیامت است افزود: بر اساس حدیث غدیر پیامبر اسلام که حدیث ثقلین را نیز متذکر شدند، ضمن اشاره به فضائل امیرالمؤمنین(ع) مطالب فراوانی در اعتقادات و مبانی اسلامی بیان نمودند؛ به‌گونه‌ای که امام زمان(عج) در آنجا یاد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور ضمن اشاره به تبیین نظام ولایی در روز غدیر در کلام پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله، با بیان این‌که تا روز قیامت حکومت و حکمرانی مشروعیت دارد که در دستان معصوم علیهم‌السلام باشد و یا نائب و به اذن معصوم علیهم‌السلام باشد.

وی با بیان این‌که نظام ولایی در حکومت‌داری، نه دیکتاتوری، نه حکومت پادشاهی و موروثی و نه حکومت لیبرالی است، اظهار داشت: در نظام ولایی حکومت‌داری حکومت صرفاً وسیله‌ای برای اجرای دین، تحقق شریعت اسلام، احقاق حق و تبیین معارف ناب الهی است. لذا حاکم اسلامی در نظام ولایی مقامی دینی ست و سخن آن حجت شرعی دارد.

نام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر بلندای تاریخ می‌درخشد

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برخی از مصادیق دشمنی اموی‌ها و عباسی‌ها برای فراموشی جران غدیر یادآور شد: بعد از حادثه غدیر تا دو قرن اموی‌ها و عباسی‌ها شدیداً به دنبال کتمان واقعه غدیر بودند تا ضمن مخدوش نمودن نام امیرالمؤمنین موانعی را در مسیر تبیین فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ایجاد نمایند. علی‌رغم همه تلاش‌ها نام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر بلندای تاریخ می‌درخشد.

وی تصریح کرد: امروز وظیفه‌داریم تا نسبت به جریان غدیر مسئله ولایت و امامت را به‌درستی تبیین و غدیر را به فرهنگی فراگیر در میان آحاد جامعه به‌ویژه کودکان تبدیل نماییم. تصریح پیامبر اعظم(ص) برای رساندن پیام حاضرین به غایبین و پدران به فرزندان وظیفه و رسالتی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور به رابطه جریان غدیر با عاشورا و عصر ظهور اشاره نمود و یادآور شد: در غدیر ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام اعلام، در ظهر عاشورا با خون سیدالشهدا علیه‌السلام تثبیت و در عصر ظهور ولایت الهی ائمه اطهار علیهم‌السلام تحقق خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    __ بسمه تعالی __ غدیر، ما ناست، در اذهان بیدار__ بدین منظور هم هر سال دیدار __ کنند افراد مؤمن همدگر را __ بسوزانند بدین کا ر نیز جگر را __ هم از مارق هم از ناکث مداوم __ اگر چه دشمن حق نیز مقاوم __ بداند خویش و جفتک ها زند بد __ سر انجام می شود نابود چون دد __ غدیر و اهل آن پیروز گردند __ مسیر حق را چون طی کردند __