جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
فرحزاد

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام، با بیان این‌که نوشیدنی گواراتر از جرعه خشمی که انسان فرو می‌بلعد وجود ندارد، گفت: روایات اسلامی انسان حلیم، بردبار و کسی که خشمش را فرو می‌بلعد را در افق انبیای الهی توصیف می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ایام خجسته عید غدیر و ولادت باسعادت سرتاسر نور و رحمت امام موسی کاظم علیه‌السلام، غفلت از ایام غدیر را از معضلات جوامع اسلامی برشمرد.

وی در ادامه به واقعه تاریخی غدیر خم اشاره و با بیان این‌که پیامبر اعظم که رحمةللعالمین هستند، ۳ شبانه رو مسلمانان را در منطقه‌ای بی‌آب‌وعلف و زیر آفتاب سوزان جزیره العرب نگهداشت‌اند، اظهار داشت: این‌که برخی تصور می‌کنند رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله چند ده هزار مسلمان را ۳ روز زیر آفتاب داغ نگهداشت‌اند که صرفاً بگویند من علی را دوست می‌دارم! این امکان ندارد؛ چراکه مسئله غدیر، مسئله مهم امامت و رهبری بر امت اسلامی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که واقعه غدیر به‌قدری روشن و آشکار است که هیچ شک و شبهه را برای مورخان و راویان ایجاد نکرده است، خاطرنشان ساخت: غدیر مسئله امامت و جانشینی رهبری و سرشار از منطق و برهان اثبات ولایت و تأکید بر وحدت امت اسلامی است.

وی بر اهمیت فراگیری استدلال‌های قرآنی و روایی اثبات ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و انتقال آن به نسل‌های جوان تصریح نمود و خاطرنشان ساخت: عدم احیای غدیر و بلند نکردن پرچم غدیر نه‌تنها خانه‌نشینی مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، بلکه شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و اهل‌بیت علیهم‌السلام را بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد غدیر را مقدمه ظهور و سربلندی پرچم غدیر را مقدمه سرافرازی پرچم ظهور توصیف نمود و با تأکید بر این‌که غدیر جریان فکری و مکتبی است که باید آن را احیا و در جای‌جای زندگی خود اشراب دهیم؛ بحث امامت و ولایت از مهم‌ترین سؤالات روز رستاخیز به شمار می‌رود؛ «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ…»[۱] در روز قیامت از همه انسان‌ها در مورد پیشوایشان سؤال خواهد شد.

وی به روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و تصریح کرد: اگر کسی هزاران سال عبادت کند، نماز بخواند، روزه بگیرد، حج به پا دارد و اموالش را به فقرا احسان کند، ولی اگر ولایت و امامت را قبول نداشته باشد، با صورت وارد جهنم خواهد شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر کوتاهی‌های جوامع اسلامی در احیای غدیر را موردتوجه قرارداد و ضمن اشاره به این‌که غدیر از تمام مناسبت‌های ایام والاتر است، اظهار داشت: غدیر ریشه و سرچشمه درک مناسبت‌های دینی و مذهبی است. برای هیچ مناسبتی به‌اندازه غدیر آداب و ذکر نشده است.

وی به روایتی از ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و مقایسه روز غدیر با سجده ملائکه بر حضرت آدم اشاره نمود و اذعان داشت: مثل کسانی که ولایت مولی علی علیه‌السلام را در روز غدیر قبول کرده ثابت مانند؛ مثل ملائکه‌ای است که بر حضرت آدم سجده کرده رستگار شدند. مثل کسانی که زیر بار ولایت نرفتند، مثل ابلیسی است که بر آدم سجده نکرد و ملعون و مطرود ازل و ابد قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به این‌که امامت هم‌ردیف نبوت، توحید و معاد و از اصول دین است، خاطرنشان ساخت: غدیر را نباید در یک روز خلاصه نمود؛ اگر به همین اندازه‌ای که به فروعات دین توجه نموده‌ایم به موضوع مهم و اساسی امامت و ولایت توجه داشتیم، بسیاری از مشکلات جهان اسلام رنگ می‌باخت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه و بر اهمیت پاسداشت این ایام تأکید نمود و با بیان این‌که سه گروه هستند که باید بدان اطاعت محض داشته باشیم، اظهار داشت: خداوند متعال، پیامبر و اولی الامر منکم سه گروهی هستند که باید اطاعت محض بدان داشته باشیم؛ در روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اهل‌بیت علیهم‌السلام ذکرشده است.

وی با تأکید بر این‌که برای پاسداشت غدیر باید مال، جان و ابروی خود را فدا نماییم، انتقال پیام غدیر به فرزندان را واجب عینی بر تمام پدران و مادران دانست و تصریح کرد: غدیر از تمام مناسبت‌های دینی و مذهبی مهم‌تر است که بالغ‌بر ۴۰ مناسک اعم از قرائت قرآن، دعا، نماز، عقد اخوت، صله‌رحم، شاد کردن دل‌ها، بیعت با امام زمان(عج)، ذکر صلوات و… برای آن ذکرشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام، با بیان این‌که نوشیدنی گواراتر از جرعه خشمی که انسان می‌بلعد وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: روایات اسلامی انسان حلیم، بردبار و کسی که خشمش را فرو می‌بلعد را در افق انبیای الهی توصیف می‌کنند.


[۱]آیه ۷۱ سوره اسراء

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha