شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد رضا قاسمی

حوزه/ دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه گفت:هوش مصنوعی بازآفرینی تمدن اسلامی را تسریع می بخشد.

محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، همزمان با روز فناوری اطلاعات طی گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبیین فعالیت های ستاد در زمینه کاربست فناوری در قلمرو فرهنگ و علوم اسلامی به ضرورت هم افزایی مراکز و نهادهایی حوزوی برای دستیابی به افق چشم انداز در زمینه کاربست فناوری های هوشمند در این عرصه ها پرداخت.

با توجه به اینکه امروز ۲۰ تیرماه روز فناوری اطلاعات نام گرفته است و همچنین برخی فعالیت های اخیر ستاد از جمله راه اندازی کانون دانش آموختگان عرصه فناوری اطلاعات، رویداد تبادل فناوری در حوزه فرهنگ و علوم اسلامی و ... مختصری از رویکردها و اهداف ستاد از فعالیت در عرصه فناوری های هوشمند و هوش مصنوعی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور که مطلع هستید حدودا بیش از دو سال از فعالیت رسمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند می گذرد و در این بازه زمانی در سایه لطف الهی همراه با عنایات مدیر محترم حوزه های علمیه و همراهی فعالان این عرصه فعالیت های مختلفی در ابعاد گفتمانی، راهبردی، فنی و علمی صورت گرفته است که شرح آن قبل تر در برخی گزارشات و مصاحبه ها ذکر شده است. اما به طور خاص در سال ۱۴۰۲ ما توانستیم با تکیه بر تمهیدات و مقدماتی که در سال های اخیر در زمینه های گفتمانی، راهبردی و ... صورت گرفته بود گام های جدیدی را برداریم. که برگزاری گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات، رویداد تبادل فناوری عرصه فرهنگ و علوم اسلامی و... از جمله این اقدامات بود.

ستاد راهبری فناوری های هوشمند همانطور که از نامش پیداست ماموریت خود را در جبهه ی ستادی تعریف می کند و از این جهت خود را در واقع خدمتگزار برای تمامی نهادها و کلیه فعالان مرتبط با عرصه فناوری های هوشمند و نیز علوم اسلامی می داند. حرکت ستاد مستقل و گسسته از زنجیره کارهایی که نهادهای دیگر انجام می‌دهند نمی باشد بلکه ما در تلاشیم با تشکیل زنجیره ای مبارک متشکل از ظرفیت های موجود در مراکز، نهادها و... حرکت به سوی کاربست فناوری‌های نوین در قلمرو علوم اسلامی را تسهیل کنیم. بنابراین رویکرد ما زنجیره سازی درون‌زا و خودجوش ناظر به اهداف بلند تمدنی می باشد که در این زمینه به یاری تمامی فعالان این عرصه می شتابیم و معتقدیم هم افزایی مراکز حوزوی در دستیابی به کاربست هدفمند فناوری های هوشمند در علوم اسلامی ضروری است.

با توجه به نکته ای که در خصوص اهداف تمدنی بیان کردید بفرمایید رابطه گفتمان انقلاب اسلامی با فضای فناوری های هوشمند چگونه است و به عبارتی این فناوری ها چگونه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی نقش بازی می کنند؟

اگر به اختصار بخواهیم بگوییم می توان اینطور گفت که در روایت تمدنی از اسلام، ما نه این را قبول داریم که مبانی اسلامی تعلیقه ای بر تمدن بشری است و نه اسلام را در برابر علم و عقل می‌دانیم، بلکه اسلام با برخورداری از اندیشه و بهره‌مند از علم و تجربه بشری، الگوی تمدن دارد.

لذا گفتمان انقلاب اسلامی در جهت تحقق و به عبارتی بازآفرینی تمدن اسلامی می تواند از ابزار فناوری خصوصا فناوری های هوشمند -که ظرفیت های گسترده ای دارد- استفاده کند. ما معتقدیم فناوری های هوشمند به ویژه هوش مصنوعی نه تنها در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و... و. یاری گر ماست بلکه این قابلیت را داراست که در پرتو اندیشه اسلامی و علوم وحیانی در عرصه های مختلف علوم اسلامی به کارگیری شده و حرکت علوم اسلامی را در مقولاتی همچون فقه، اخلاق، سبک زندگی و... تدقیق و تسریع بخشد.

بیان مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد امسال نیز در همین راستا می باشد که فرمودند «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.» یعنی می توان و باید با حفظ جبهه بندی از ابزارهای متناسب با زمان همچون هوش مصنوعی استفاده کرد.

الزامات حرکت در این عرصه را چگونه می بینید؟

در خصوص بهره گیری دو سویه میان فناوری های هوشمند و قلمرو علوم اسلامی همانطور که عرض شد لازمه تحقق این هدف را در هم افزایی و هم گرایی تمامی مراکز و نهادهای حوزوی و فعالان عرصه فرهنگ و علوم اسلامی می بینیم.

و اما در عرصه کلان تر موضوع اینگونه باید گفت که بهره گیری حداکثری از فناوری های هوشمند در مسیر رسیدن به الگوی تمدنی و تحقق تمدن نوین اسلامی نیاز به حرکتی جهادی و عمیق در جنبه های مختلف می باشد. این حرکت جمعی نیاز به هدایت دارد و بدون آن به پراکندگی منجر شده و دوباره کاری ها و اتلاف هزینه ها را در پی خواهد داشت. ما معتقدیم امروزه نقطه ثقل فناوری های هوشمند در هوش مصنوعی بوده و همه ظرفیت های کشور بایستی حول محور سندی ملی در این زمینه قرار گیرد. تولید سندی ملی که بتواند همگرایی اجتماعی و عزمی ملی برای این امر پدید آورد ضروری است. این سند باید بتواند تکلیف همه نهادهای اجتماعی درگیر با مسائل هوش مصنوعی را مشخص کند به نحوی که حرکت همه آن ها در جهتی واحد را تضمین نماید که لازم به توضیح است طی دو سال گذشته ستاد در این زمینه فعالیت هایی را همسو با اقدامات کلان نهادهای حاکمیتی داشته است که به صورت مستمر و با جدیت دنبال می شود.

لذا تلاش ستاد در طول دوره فعالیت خود همواره در راستای شکل گیری جبهه ای واحد بوده است؛ هم در جنبه ی خاص کاربست فناوری های هوشمند در علوم اسلامی هم در جنبه ی کلان آن یعنی حرکت حوزه های علمیه و دیگر ظرفیت های ملی و بین المللی در جهت مسیر کلی انقلاب اسلامی به سوی اهداف خود. لذا بار دیگر آمادگی خود را برای همراهی و همکاری با تمامی ذی نفعان و فعالین این عرصه اعلام می کنیم و امیدواریم ایشان نیز در این راه یاری گر ما باشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha