سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ خانم سیده هاجر هاشمی گفت: از دیدگاه اسلام، حجاب به مفهوم محدودکردن فعالیت‌های اجتماعی زن نیست بلکه زن می‌تواند با رعایت پوشش و حفظ حدود آن در جامعه حضوری فعال داشته باشد. در نتیجه باید گفت که عدم رعایت حجاب نوعی آسیب اجتماعی لحاظ می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان و به ویژه زنان است که موضوع چالش‌های فراوان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

حجاب و عفاف از مباحثی مهم در دین اسلام بوده و هست و نتیجه اهمیت دادن به حجاب و حفظ و رعایت آن، آرامش و امنیت را برای خانواده و جامعه به ارمغان می‌آورد، البته تا زمانی که از آن بهره‌گیری لازم به عمل آورده شود؛ بدون تردید جامعه به سوی تکامل و شرایط آرمانی پیش خواهد رفت.

در همین راستا و به مناسبت روز عفاف و حجاب گفت‌وگویی با خانم سیده هاجر هاشمی فرمانده پایگاه بسیج طلاب الزهرا(س) گرگان انجام شده که آن را در ادامه می خوانید:

حجاب چه تأثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟

مقوله بی‌حجابی امروز به یک معضل کاملاً قابل حس در جامعه در آمده است؛ معضلی که فقط برای افراد بی‌حجاب مشکل ایجاد نمی‌کند، در واقع آسیب‌هایی که از بی‌حجابی ناشی می‌شود تمام اعضای جامعه را در بر می‌گیرد.

حجاب و پوشش اسلامی که یکی از اوامر انسان‌ساز الهی و یکی از احکام حیات‌بخش اسلام در زندگی طیبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتنی بر نیازها و شرایط روانی او و زمینه‌ساز پویایی و کمال انسانی فرد و جامعه است؛ لذا، رعایت حجاب علاوه بر اینکه موجب ارتقاء ارزش زن می‌شود، حتی خانواده، اجتماع و ... را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. رعایت حجاب می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعالی هموار سازد.

آیا حجاب و عفاف زن با حضور سازنده وی در جامعه در تعارض است؟

خیر، زیرا از دیدگاه اسلام، حجاب به مفهوم محدودکردن فعالیت‌های اجتماعی زن نیست بلکه زن می‌تواند با رعایت پوشش و حفظ حدود آن در جامعه حضوری فعال داشته باشد. در نتیجه باید گفت که عدم رعایت حجاب نوعی آسیب اجتماعی لحاظ می شود. حضرت علی (علیه‌السلام) می فرمایند: «محفوظ بودن زن، برای سلامتی او مفیدتر است و زیبایی‌اش را بادوام تر می کند».

بهترین راه ترویج حجاب چیست؟

۱-آموزش حجاب در مدارس (هرگاه پوشش دینی در محیط‌های اجتماعی پس از پایان تحصیلات به شکل فرهنگ پذیرفته شده در آید، رسمیت علمی پیدا می‌کند).

۲-تشویق کردن زیرا این اصل در تربیت آدمی کاربرد فراوان دارد. (احترام لازم و محسوس مردم به بانوان باحیا و باحجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهد شد).

۳-فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری (پخش آیات، روایات و کلمات حکمت آمیز و تصاویر الهام بخش درباره حجاب در محیط‌های عمومی، تابلوهای شهری و محیط‌های مناسب دیگر نیز به تقویت این فرهنگ خواهد انجامید).

۴-تقویت فرهنگ غیرت؛ با توجه به این واقعیت که غیرتمندی مردان در نوع پوشش بانوان نقش بسزایی دارد، با ترویج فرهنگ غیرت در میان مردان به ترویج و تحقق پوشش دینی در جامعه کمک می کند.

۵-نظارت بر رسانه‌های جمعی

۶-فعالیت قوای سه‌گانه

۷-احیای امر به معروف و نهی از منکر

۸-معرفی الگوهای تازه در پوشش

حجاب یک امر شخصی است یا مربوط به عرصه عمومی جامعه است؟

پوشش و حجاب زنان در اسلام مورد تاکید قرار گرفته و اهمیت حجاب و پوشش تا آن حد است که خداوند متعال در تعدادی از آیات قرآن از آن به عنوان ضرورت یاد می‌کند.

حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه عفاف و حجاب چه نقشی می‌توانند ایفا نمایند؟

حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه علمیه خواهران به عنوان نهاد و اجتماع تصمیم‌ساز و تأثیرگزار در مولفه‌های مهم دینی و اجتماعی می‌توانند در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب نقش مهمی داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha