پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1116989
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
رسانه ملی

حوزه/ کنشگر حجاب و رسانه گفت: رسانه‌های ما در تصویر سازی زن محجبه در مقایسه با زن کم حجاب موفق نبودند و در نمونه‌های موفق تصویرسازی هم به خاطر نبود اعتقاد و باور درونی به تصویر سازی، انگاره اشتباهی را ماندگار کرده است و به جای تشویق دختران به حجاب برای آن‌ها، انگاره استفاده از حجاب در موقعیت‌هایی برای انتفاع از موقعیت ایجاد کرده است.

مریم فتحی اصل، کنشگر حوزه حجاب و رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: فرهنگ، باورها و اعتقادات، گرایشات و تمایلات یک فرد را می‌‎سازند و شکل می‌دهند و می‌توان گفت فرهنگ تیشه‌ای است که بر پیکره رفتارهای یک فرد زده می‌شود.

وی با بیان اینکه هنجارها و ارزش‌های فرد متناسب با فرهنگ اجتماعی که در آن زندگی می‌کند شکل می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی که در این عصر رسانه‌ای، فرهنگ دیگری به جای فرهنگ با قدمت دیرینه ترویج می‌شود اجتماع به سمت فرهنگ دیگری گرایش پیدا می‌کند.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه ادامه داد: در حقیقت با نفوذ رسانه‌ها بر فرهنگ زندگی مردم و توانایی این ابزار در تغییر سبک زندگی، این رسانه‌ها هر چقدر در تبیین، ترویج فرهنگ و هویت خود موفق باشند بیشتر در خدمت اجتماع و ارزش‌های جامعه خواهند بود اما این یک آرمان است.

وی افزود: در واقعیت رسانه یک ابزار جامعه مدرن است که به مدرنیته کمک می‌کند و مصرف و تجمل گرایی و تلاش برای دیده شدن را ارزش می‌داند که اکثریت در ضد با مفهوم و اصالت حجاب هستند. در حقیقت رسانه، ما را به سمت اقتصادِ فرهنگ سوق می‌دهد یعنی فرهنگ را ابزاری برای کسب سرمایه و در خدمت سرمایه‌داری قرار می‌دهد در حالی‌که باید اقتصاد در خدمت فرهنگ باشد و سرمایه‌ها و ظرفیت‌ها به دنبال ترویج فرهنگ اصیل و ارزشمند باشند.

فتحی اصل تصریح کرد: برای اینکه بتوان از ابزار رسانه برای ترویج حجاب کمک گرفت ابتدا باید نسبت حجاب با رسانه مشخص شود و معیارها و ملاک‌ها با ایده حجاب برای کنش اجتماعی زن ارائه شود و تصویر درستی از یک زن مسلمان با نماد حجاب به نمایش بگذارد.

وی بیان کرد: متاسفانه رسانه‌های ما در تصویر سازی زن محجبه در مقایسه با زن کم حجاب موفق نبودند و در نمونه‌های موفق تصویرسازی هم به خاطر نبود اعتقاد و باور درونی به تصویر سازی، انگاره اشتباهی را ماندگار کرده است و به جای تشویق دختران به حجاب برای آن‌ها، انگاره استفاده از حجاب در موقعیت‌هایی برای انتفاع از موقعیت ایجاد کرده است.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه اضافه کرد: صدا و سیما در مورد بازنمایی حجاب و تصویرسازی حجاب، ممیزی خاصی ندارد و این اتفاق توسط کارشناسان اعمال سلیقه می‌شود به همین خاطر است که درصد استفاده از آرایش و برخی پوشش نامناسب در یک فیلمی با فیلم دیگر متفاوت است.

وی تاکید کرد: در صورتی که ما بتوانیم نسبت حجاب و رسانه را ترسیم کنیم و در راستای بازنمایی درست زن مسلمان قدم برداریم می‌توانیم شاخص‌های دقیق‌تری برای بحث حجاب و عفاف در سریال‌ها و فیلم‌ها داشته باشیم؛ اما ما هنوز نتوانستیم نسبت حجاب و رسانه یا بهتر است بگویم نسبت حجاب با تصویر را ترسیم و مدیریت کنیم و تا زمانی که در این امر موفق نباشیم شاخص‌های دقیق نخواهند بود.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه بیان کرد: در مورد حجاب شیک بحثی جدا وجود دارد ما باید بدانیم منظورمان از حجاب شیک چیست آیا ما به دنبال خودآرایی در کالبد حجاب هستیم یا اینکه نه ما به دنبال آراستگی هستیم.

فتحی اصل تصریح کرد: اسلام با آراستگی مشکلی ندارم اما خودآرایی با حجاب منافات دارد و تا زمانی که زنان به جای تصویرسازی آراستگی یک زن به دنبال خودآرایی و زیبا جلوه دادن زن محجبه باشند با اصل حجاب به تناقض می‌رسیم و در اصل فیلم‌سازان نه تنها به ترویج حجاب کمک نکرده‌اند بلکه تعریفی اشتباه از آن با عنوان حجاب شیک، حجاب مدرن را به جامعه ارائه داده‌اند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha