شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1139773
۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
فتحی اصل

حوزه/ دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه گفت: مسأله عفاف و حجاب و بازنمایی نادرست از زن چادری نقطه مغفول جشنواره فجر امسال بود.

مریم فتحی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: امسال جشنواره فجر با یک حاشیه‌ای شروع شد و آن هم حاشیه مقایسه کروات و روسری بود، اگر چه این اتفاق نشانگر آزادی بیان است.

وی ادامه داد: اما افسوس به جز آزادی بیان نتیجه دیگری هم برای ما دارد و آن عدم اطلاع هنرمندان و به ویژه طراحان لباس از فلسفه، مفهوم و معنای لباس به ویژه پوشش اسلامی است. در بخشی با غفلت از معنا و مفهوم حجاب در حوزه پوشاک و پوشش و در بخشی با عدم آگاهی نسبت به مفهوم عفت و حیا یک زن مواجه هستیم.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه بیان کرد: از طرفی کسی که طراح لباس است تاریخچه پوشش زن ایرانی و زن مسلمان را نمی‌داند و آن را با یک عنصر بیگانه مقایسه می‌کند و از طرف دیگر عوامل برنامه‌ساز و فیلم‌ساز نیز آگاهی لازم در مورد عفاف و حجاب را ندارند و پیام نادرستی را نمایش می دهند.

وی اضافه کرد: این عدم آگاهی باعث می‌شود انگاره نادرست و برساخت رسانه‌ای، زن چادری متهم یا در وضعیت نامطلوب تکرار شود و هر چقدر هم به این نوع بازنمایی نقد صورت می‌گیرد باز هم مسیر اصلاح نشده و بازنمایی نادرستی انجام می‌شود.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه اظهار کرد: با کنار هم قرار دادن فیلم‌های جشنواره فجر امسال ما با یک نکته مثبت و متمایز نسبت به سال‌های قبل مواجه می‌شویم و آن هم خروج جشنواره فجر از تهرانیزه بودن و استفاده از لوکیشن‌های شهرستان برای فیلم‌ها است اما وقتی تمامی فیلم‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم یک نقد اساسی به آن‌ها وجود دارد و آن بازنمایی زن چادری است.

وی ادامه داد: در فیلم‌های امسال قشر مرفه و با زندگی مناسب و رفتارهای درست مانند فیلم آغوش باز بهروز شعیبی پوشش نامناسب و غیر چادری هستند در حالی که مثلا در فیلم شکار حلزون زن چادری دختر یک اعدامی و همسر یک زندانی و در نهایت همسر موقت یک قاضی بازنشسته و شهرستانی است، گویی طراح لباس فیلم‌ها هیچ ایده‌ای برای ایجاد تمایز میان شخصیت‌های مختلف زنان ندارد و از چادر برای نمایش این تمایز استفاده می‌کند.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه تصریح کرد: در کنار بازنمایی نادرست و اشتباه از زن چادری و ضریب دهی به انگاره‌های اشتباه ساخته شده رویه رسانه‌ای به سمتی می‌رود که حتی در فیلم‌های دفاع مقدس و زندگی شهدا ما با لمس های نامحرم مواجه هستیم و این امر در حال عادی شدن است و عادی انگاری این امر و تکرار آن زنگ خطری است که آثار نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه تاکید کرد: یکی دیگر از مسائل فیلم‌های جشنواره عادی انگاری و عدم القا پیام قبیح بودن برخی دیالوگ‌ها و ارتباطات متعارض با فرهنگ ایرانی و دینی ما است.

فتحی اصل عنوان کرد: این نوع جریانات ناشی از نبود باور و حتی اطلاعات اولیه در مورد حجاب چه در معنای پوشش و چه در معنای عفت و حیا برخی افراد و متولیان امر در حوزه لباس و فیلم و نظارت بر فیلم‌سازی را می رساند که باید برای آن فکری اندیشید تا این خط شکنی‌ها تکرار نشود تا تصویر و سینما فرصتی برای ارائه فرهنگ اصیل ما و وجه تمایز هنر هنرمند ایرانی با هنرمند خارجی در این مولفه‌ها باشد.

وی یادآور شد: البته اقدام شایسته آقای خزائی رییس سینمایی در مراسم اختتامیه که نوعی پاسخ به کارگردان سینما بود قابل تقدیر و نشانگر دغدغه‌ برخی مسئولین است؛ اما امید است این دغدغه در تصمیمات و نظارت‌ها نقش داشته باشد و فیلم‌های مناسب ساخته شده و با توجه نقد و آسیب شناسی‌های کارشناس اصلاحاتی در فیلم‌ها انجام پذیرد زیرا چنین رویه های مشکل ساز بوده و به نفع هنرمند و مخاطب نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha