شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کارپرور

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: برجسته سازی حجاب کامل برای زنان موفق مساله‌ای است که در نهادینه سازی و ایجاد اشتیاق به حجاب بسیار اهمیت دارد در حالی که در سریال‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ریحانه کارپرور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در رابطه با نقش عوامل فرهنگی و رسانه‌ای در شکل گیری حجاب و تغییرات آن، عنوان کرد: نقش عوامل فرهنگی و رسانه‌ای در شکل گیری و تغییرات حجاب در دو مرحله قابل بررسی است؛ مرحله اول شکل‌گیری و ملتزم شدن افراد به نوع خاصی از رفتار و مرحله دوم تغییراتی که در این رفتار ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: شکل گیری حجاب به معنایی که بین ما مرسوم است هم زمینه دینی و هم زمینه فرهنگی دارد اما مسلم هست که زمینه دینی و فقهی نقش پررنگ‌تری در اصل شکل‌گیری حجاب به عنوان یک امر مطابق با فطرت داشته است.

کار پرور اضافه کرد: در مرحله بعد یعنی تغییرات آن، نقش عوامل فرهنگی و رسانه‌ای بسیار موثر است؛ اگر این عوامل همسو با نظام اخلاقی، اعتقادی و حقوقی آموزه‌های دین باشند سبب تغییرات مثبت و نهادینه شدن فرهنگ پوشش می‌شوند و اگر همسو با مبانی اندیشه غربی و نظام سرمایه‌داری باشند قطعاً تغییرات به سمت برهنگی و تضعیف حجاب خواهد بود.

استاد جامعه الزهرا (س) بیان کرد: در جامعه امروز تحصیلات یکی از عوامل افزایش سرمایه اجتماعی هست و اتفاقا بسیاری از زنان تحصیل کرده خانم‌های محجبه‌ای هستند که به ندرت حقیقت زندگی آن‌ها در رسانه بازنمایی می‌شود.

کارپرور تصریح کرد: حضور این بانوان در رسانه عموما در مقام کارشناس برنامه هست به نحوی که مخاطب از دانش آن‌ها استفاده می‌کند و البته در جای خودش بسیار هم مناسب و مفید هست، اما مخاطب از واقعیت تجربه زیست این خانم‌ها برای الگوبرداری بی خبر است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این امر شکافی است که بین اصحاب رسانه و خصوصا فیلمسازها با این افراد در سبک زندگی و نوع اعتقادات و... وجود دارد به همین دلیل وقتی برای مثال در سکانس‌های محدودی از یک فیلم می‌خواهند نمونه ای از این زنان را نشان دهند روایت ناقصی صورت می‌گیرد طوری که دیدنش برای این گروه از بانوان کاملا مصنوعی و شاید خنده دار باشد.

این استاد جامعه الزهرا (س) تاکید کرد: در سریال‌ها نمایش زنانی که به واسطه تحصیلات یا هر عامل دیگری موفق محسوب می‌شوند، تنزل پیدا کرده است و سرریز آن در جامعه به چشم می آید.

وی گفت: به خاطر دارم در دهه هفتاد سریال پر طرفداری به نام "در قلب من" پخش می‌شد که خانم لعیا زنگنه در نقش یک دختر دانشجوی عاقل و خانواده دار و در عین حال محجوب و چادری بود. در ذهن ما که در آن زمان نوجوان بودیم این ایده تقویت شد که می‌شود یک دانشجوی موفق و در عین حال چادری باشیم. البته در آن زمان تقریبا بیشتر قدرت الگو دهی رسانه در دست سه شبکه محدود تلویزیون بود و الان شاید آن حجم از تاثیر را نداشته باشد اما به هر حال هنوز تاثیراتش قابل اعتناست.

کارپرور یادآور شد: معتقد هستم که درست است که در سریال‌ها نباید اقشار مختلف زنان از حیث پوشش کم حجاب، حجاب معمولی و حجاب کامل نادیده گرفته شوند اما برجسته سازی حجاب کامل برای زنان موفق مساله‌ای است که در نهادینه سازی و ایجاد اشتیاق به حجاب بسیار اهمیت دارد در حالی که در سریال‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

۳۱۳/۶۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha