شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قالیباف

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی امروز به این دلیل است که اقتصاد را از دست مردم گرفته و آن را دولتی کرده‌ایم تأکید کرد: هرکاری انجام می‌دهیم با هدف باز کردن گره از کار مردم است و این گره‌گشایی منوط به استفاده از خود مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز وارد شهر مقدس قم شده بود در نهمین همایش سراسری مدیران هیأت جوانان عاشورایی هیأت رزمندگان اسلام شرکت کرد.

امروز شما جوانان در جبهه‌ای عظیم‌تر از جبهه دفاع مقدس قرار دارید

دکتر قالیباف حضور در این مراسم آن هم در آستانه ماه محرم و صفر، توفیقی برای خود دانست و گفت: امروز شما جوانان با روحیه‌ای همانند دوران دفاع مقدس در جبهه‌ای عظیم‌تر از آن دوران و با همه فراز و نشیب‌ها ایستاده‌اید و امیدواریم این توفیق را پیدا کنید که به قافله شهدا بپیوندید.

حرکت و مبارزه در مسیر فرهنگ عاشورایی هیچ پایانی ندارد

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که از زمان شکل‌گیری هیأت رزمندگان از دهه ۷۰ در جریان آن بوده‌ام، عنوان کرد: امروز باید ببینیم که چگونه باید فرهنگ عاشورایی را در دست گرفته و آن را منتقل کنیم. باید بدانیم چگونه انقلاب اسلامی را با مبانی اصلی خود تداوم داده و پیش ببریم که در این راستا باید به تقدم و تأخر در اقداماتی که انجام می‌دهیم دقت کنیم از این رو یکی از نکاتی که شما جوانان باید در حوزه فرهنگ عاشورایی به آن توجه کنید این است که باید بتوانید وضعیت خود و جمعی که هستید را تبیین کنید به این معنا که باور کنید امکان ندارد در مسیر فرهنگ عاشورا حرکت کرد اما در یک نبرد و مبارزه نباشید یعنی هیچگاه در مقطعی نخواهیم بود که تصور کنیم دیگر دشمنی نداریم و این معنای فرهنگ عاشورا است.

پروژه آمریکایی-صهیونیستی فراموشی فلسطین با گذر زمان و تغییر نسل‌ها، شکست خورده است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه این سنت الهی است که تا زمانی که در این مسیر هستیم، همواره در یک نبرد بوده و دشمن در کمین ما است، اظهار داشت: حق و باطل همیشه وجود دارد و وظیفه ماست که تشخیص دهیم در کدام جبهه بایستیم لذا هیچگاه برگشتن از حالت مجاهدت به غیرمجاهدت نداریم که همان خواسته دشمن است.

وی درهمین زمینه اظهارکرد: در دیدار اخیری که به دبیرکل حماس داشتم گفتم وقتی تاریخ ۷۵ سال اخیر رژیم صهیونیستی را می‌نگریم می‌بینیم که از همان روز اول که سازمان ملل این رژیم را به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخت، این امید را داشتند که با تغییر نسل، دست از دشمنی برداشته شده و با استحاله، فلسطینیان نیز از این منطقه می روند و زمان مشکل آنها را حل می‌کند.

وی افزود: اما امروز آنهایی که از سنگ زدن توانستند به موشک زدن برسند و هراس در دل آمریکایی‌ها بیاندازند، همان جوانانی هستند که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند آنها دیگر فلسطین را فراموش کرده‌اند و کودکانی بوده‌اند که در اردوگاه‌ها رشد کرده‌اند اما امروز دیدیم آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی کرده بودند تا با گذشت زمان و تغییر نسل‌ها، روحیه جهاد از آنها گرفته شود با شکست مواجه شد و از قضا وقتی مجاهدت انجام شد، طبق سنت الهی، خداوند که تضمین کرده هر کس دین خدا را یاری و با ظلم مبارزه کند، به او موفقیت می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به تجارب خود گفت: در هر عرصه‌ای، در هر جنگی و با هر ابزاری باشیم باید توجه کنیم که برای پیروزی باید ایمان به سنت‌های الهی و مردم را مد نظر داشته باشیم، براساس آن خود را بسنجیم و بدانیم هر کجا از ایمان به سنت‌های الهی و مردم فاصله گرفتیم با عدم موفقیت روبه‌رو بودیم و هر کجا توجه کردیم، موفقیت داشتیم.

حضور مخلصانه مردم در صحنه، مسائل اقتصادی را حل می‌کند

دکتر قالیباف با تأکید بر فراموش نکردن مردم، بیان داشت: فراموش نکردن مردم فقط به این معنا نیست که به آنها خدمت کنیم بلکه به این معناست که هرگاه قصد داریم هر کاری انجام دهیم و مأموریتی داریم که برای مردم انجام دهیم با استفاده از خود مردم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در هر حرکتی که مردم را از آن جدا کرده و ما دولتی‌ها تصور کنیم خودمان مؤثر هستیم و می‌توانیم کار انجام دهیم با شکست مواجه می‌شویم چنانکه در دوران دفاع مقدس ارتش و سپاه نیز هرگز به تنهایی نمی‌توانستند موفقیت کسب کنند بلکه مردم یعنی بسیجی‌ها بودند که با حضور خود در جنگ توانستند موفقیت ایجاد کنند در حالی که آموزش‌های نظامی حرفه‌ای هم ندیده بودند.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانند مسائل را حل کنند، اظهار داشت: زمانی که جمع کثیری از مردم با اخلاص و با اعتقاد به سنت‌های الهی به صحنه بیایند، فرهنگی را ایجاد می‌کنند که «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» در آن تبلور دارد به این معنا که خداوند از جایی به ما کمک خواهد کرد که در هیچکدام از محاسبات ما وجود نداشته است و این اتفاق زمانی می‌افتد مردم که موضوعیت اساسی دارند، در عرصه باشند.

دلیل مشکلات اقتصادی امروز، دولتی بودن اقتصاد است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نباید تردید کرد که مشکلات اقتصادی امروز به این دلیل است که اقتصاد را از دست مردم گرفته و آن را دولتی کرده‌ایم، به فرمایشی از امام(ره) درباره عدم دخالت دولت در امورات اقتصادی و استفاده از ظرفیت مردم، اشاره و تصریح کرد: حضرت امام(ره) که فقیه، مجتهد و تاریخ‌ساز فرهنگ شیعه است، می فرمایند دخالت دولت در اقتصاد، نامشروع است.

گره‌گشایی از امورات مردم منوط به استفاده از ظرفیت خود مردم است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه هر کاری انجام می‌دهیم با هدف باز کردن گره از کار مردم است، گفت: این گره‌گشایی منوط به استفاده از خود مردم است. اگر تحلیل روندی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته باشیم می‌بینیم که هرگاه موفق بوده‌ایم با اتکا به سنت‌های الهی و باور به مردم پیش رفته‌ایم و هرگاه شکست خورده‌ایم از این دو موضوع غفلت کرده‌ایم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدانیم همواره در حال نبرد هستیم و جبهه را شناسایی کنیم، یادآور شد: امروز وظیفه ما در مجلس قانونگذاری است و اگر رهبر معظم انقلاب این منت را بر ما گذاشته و عملکرد ما را تأیید کردند به این علت است که به وظیفه خود یعنی قانونگذاری، با نقشه راه و اولویت‌بندی طی این ۳ سال عمل کردیم اما شاید نتیجه آن سر سفره مردم دیده نشده باشد چون به حوزه اجرا باز می‌گردد.

مردم‌مداری سرلوحه کار تشکیلاتی هیأت‌های عاشورایی باشد

وی در ادامه با بیان اینکه امروز تحت فشار اقتصادی قرار داریم اما باید مسیری را برویم که خداوند در دنیا و آخرت به ما کمک کند، اظهار داشت: امیدوارم کار شما به‌صورت تشکیلاتی باشد و با روحیه مبارزه پیش بروید. مردم‌مداری را سرلوحه قرار دهید به نحوی که هم به آنها خدمت شود و هم خودشان وارد کار شوند.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه شما جوانان باید با امید وارد کار شوید، تصریح کرد: حاج آقای پناهیان به‌عنوان رزمنده دوران دفاع مقدس، امروز یک طلبه مبارز، مجاهد و استاد کار فرهنگی است که عمر خود را وقف این کار کرده از این رو می‌توانید با کمک یکدیگر مشکلات را حل کنید.

مجلس لایحه پنجساله هفتم را مسأله محور دنبال می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مصمم هستیم در جریان رسیدگی به لایحه پنجساله هفتم به صورت مسأله محور حرکت کنیم، خاطرنشان ساخت: قصد داریم در این قانون مسائل را اولویت بندی کنیم تا با تسهیل‌گری، تحول جدی در زندگی مردم را شاهد باشیم.

لایحه برنامه پنجساله هفتم بایدکتر قالیباف با بیان اینکه ما به‌عنوان مجلس انقلابی قصد داریم با حفظ شاخص‌های انقلابی حداقل وظیفه خود را در قانونگذاری در خصوص لایحه پنجساله برنامه هفتم انجام دهیم، گفت: این لایحه باید متفاوت از لوایح گذشته باشد که پس از تصویب آنها امکان اجرای آن وجود نداشت و اگر دولت و مجلس با همکاری یکدیگر این لایحه را به سرانجام برسانند قطعاً در پایان آن به ثبات اقتصادی خواهیم رسید که منفعت آن را مردم ببرند.

نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذار حق دخالت در انتصابات دولتی را ندارند

در این بخش از مراسم، دکتر قالیباف به پرسش برخی از جوانان حاضر پاسخ داد و به‌عنوان نخستین مسأله در پاسخ به انتقادی درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی، عنوان کرد: قطعاً دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها خلاف قانون است، بنده نیز بارها قاطعانه این مسأله را مطرح کرده و گفته‌ام که کار خلاف شرع است و رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این موضوع تذکر لازم را داده‌اند. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوعات را ثبت و ضبط کرده و در آینده افراد تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس مجلس ادامه داد: ما کار خود را در مجلس دنبال می‌کنیم و هرگاه ایرادی در کار مدیری دیده شد براساس اختیار قانونی موضوع از طریق وزیر دنبال می‌شود که باز هم در نهایت اگر قرار شد مدیر تغییر کند، نمایندگان حق ارائه پیشنهاد در این خصوص را ندارند.

وی در ادامه درباره نحوه نظارت مجلس با بیان اینکه مجلس در رأس امور است، گفت: نظارت مجلس، نظارت به صورت فردی نیست؛ استیضاح، تحقیق و تفحص و سوال وجود دارد که ممکن است یک نماینده آن را آغاز کند اما تصمیم نهایی را کل مجلس می‌گیرد.

دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مسائل استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اولویت اول ما در مجلس در حوزه سیستان و بلوچستان، آب است که اگر آب شرب و کشاورزی به منطقه بیاید، موضوع ریزگردها نیز برطرف می‌شود، عنوان کرد: بادهای ۱۲۰ روزه به ۱۵۰روزه تبدیل شده که عملاً این تغییر اقلیم، مشکل را مضاعف کرده است. ۳ راهکار برای حل مسأله آب وجود دارد که آن را دنبال می‌کنیم، نخست انتقال آب از خلیج فارس، دوم استفاده از آب‌های ژرف و سوم بحث انتقال آب از ۱۴۰ کیلومتری منطقه است که میزان قابل توجهی آب داشته و بحث های فنی صورت گرفته است.

رئیس مجلس ادامه داد: درباره خوراک دام نیز اقداماتی در سیستان در حال انجام است که تحولی در حوزه کشاورزی صورت خواهد داد.

دکتر قالیباف در رابطه با موضوع عفاف و حجاب نیز با بیان اینکه در حال حاضر قانون در این خصوص وجود دارد، اظهار داشت: لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده از زاویه جرم انگاری است اما ما در مجلس معتقدیم این قضیه با جرم انگاری حل نمی‌شود یعنی لازم است اما کافی نیست چرا که این موضوعات پیش از اینکه جرم باشد یک موضوع شرعی، فرهنگی، هویتی و سیاسی است و از این رو رهبر معظم انقلاب فرمودند عدم رعایت آن حرام شرعی و حرام سیاسی است.

صرف جرم‌انگاری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب نمی‌تواند موضوع بی حجابی را برطرف کند

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه ما معتقدیم در صورت تصویب این لایحه در حوزه جرم انگاری، جوابگو نخواهد بود، اذعان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی در این خصوص ارائه کرد که از ۳۲ دستگاه فرهنگی که باید در حوزه حجاب کار ایجابی می‌کردند، ۳۱ دستگاه کوتاهی کرده‌اند و همان دستگاه‌ها نیز بقیه را به کم کاری متهم می‌کنند.

مجلس به صورت هوشمندانه و دقیق در حال بررسی لایحه یک فوریتی حمایت از عفاف و حجاب است

وی در ادامه با بیان اینکه اگر این لایحه با دو فوریت ظرف ۷۲ ساعت تصویب می‌شد، نمی‌توانست مسأله را حل کند، یادآور شد: به صورت شبانه روزی در ۴۰ روز گذشته این لایحه بررسی شده است و حتی پیش از آن یعنی از شهریور سال گذشته کل موضوع حجاب را در دست بررسی داشتیم و اکنون نیز با جمع‌سپاری، موضوع را با در نظر گرفتن نظرات صاحبنظران و متخصصان حوزه و دانشگاه در ابعاد فرهنگی، آموزشی و تقسیم کار میان دستگاه‌های ذیربط بررسی می‌کنیم و در کنار آن به فصل جرم انگاری نیز توجه کرده‌ایمد با لوایح گذشته متفاوت باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha