شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ از همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان می خواهم با عزمی استوار و برنامه ای نو و تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی برنامه‌ریزی نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیام آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت قرار گرفتن در آستانه موسم تبلیغی ماه محرم خطاب به همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین علیهم السلام

ماه محرم فرا می رسد و پرچم های عاشورا برافراشته و بار دیگر مشعل های هدایت عاشورایی روشن و دریای سوگواری سالار شهیدان خروشان می گردد و درهرخانه و کوی و برزن مراسم وعظ و عزاداری و مرثیه سرایی رونق می گیرد .

عاشورا آیینه زلال همه اسلام و درسنامه جامع همه تعالیم آن و جلوه گاه همه ارزش ها و فضیلت‌های انسانی و الهی و نماد کارزار حق وباطل در همه تاریخ است وراز ماندگاری و نورافشانی آن در جامعیت پیام همراه با اوج اخلاص و ایثار و مهندسی الهی و نبوی و حسینی آن و راهنمایی ائمه هدی در صیانت از عاشورا است و در پرتو همه این ها درطول قرن ها منبر و هیئت و مجلس و مراسم ومنبر حسینی (ع) چراغ نورافشان و شمع فروزان هدایت نسل ها بوده است و در مکتب تربیتی عاشورا جامعه و جوانان تربیت می شده اند و در دوران معاصر و عصر امام خمینی ره انقلاب اسلامی دربستر عاشورا شکل گرفت و گفتمانی نو و جهانی و تمدنی پدیدار و جلوه ای از آن در راهپیمایی با شکوه و پدیده تمدنی و کم نظیر اربعین و گسترش و امتداد عاشورا به سراسر جهان و کشورها نمودار گشته است.

اینک شایسته است چند نکته مهم یادآوری شود :

۱ . حوزه های علمیه و روحانیت راستین در طول تاریخ پرفراز و نشیب و برغم همه سختی ها و رنج ها عاشورا و پیام های نجات بخش آن را صیانت کرده و ازآن فرصتی برای ترویج شریعت و تبیین معارف اسلامی و تربیت عاشوراییان فراهم آورده است و در این میان نقش ملت رشید ایران و عراق و دیگر ملت های منطقه و امت و اسلام در احیاء مراسم حسینی برجسته است و قابل ستایش و تقدیر، و نهضت به صورت فزاینده استمرار دارد.

اینک که با جنگ ترکیبی و پیچیده جدید و امواج طوفانی مغایر با ارزش های الهی و اسلامی و انقلابی مواجه شده ایم بیش از هر زمان دیگر به جهاد تبیین و تبلیغ عاشورایی و دفاع از پیام عاشورا و پاسخ‌گویی به نیازها و پرسش های نو نیاز داریم و در این میان ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و امتداد جهانی آن و یاد و احیای یاد و نام شهدای عالیقدر و اسوه های ایثار و مقاومت و فداکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. تأکید اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی بر تبلیغ پژوهش محور، تبلیغ جهادی و انقلابی، تبلیغ تهاجمی و فعال، تبلیغ پیشگیرانه و آینده نگر، تبلیغ مخاطب و بویژه جوان و نوجوان محور، تبلیغ معطوف به درمان ریشه های فساد و استکبار، تبلیغ جهانی و بین‌المللی، تبلیغ جامع شیوه های سنتی و نوین، تبلیغ مبتنی بر دانش و فناوری های جدید و با بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای و هوش مصنوعی، تبلیغ مبتنی بر مهارت‌های روزآمد و در یک سخن تبلیغ جامع و متوازن، وظیفه روحانیت ارجمند و حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغی و فرهنگی و دینی را سنگین تر می کند و اهتمام و برنامه ریزی و تحرک میدانی وسیع تر می طلبد و همه باید تلاش خود را مضاعف سازیم.

این ده اصل برگرفته از رهنمودهای اخیر رهبری معظم و نیز سایر توصیه های مراجع عظام و با بهره‌گیری از تجارب انبوه مبلغان و گروه های در میدان و ذخایر و دستاوردهای نهادهای تبلیغی و فرهنگی و حوزوی می تواند آغاز فصل جدید باشد و همه باید چون زنجیره ای بهم پیوسته و شبکه ای هماهنگ و هم افزا و منسجم اقدام نماییم و همه توان و ظرفیت را در این مسیر به کار گیریم.

۳. بفضل الهی بزرگان اهل منبر حسینی وخطبای برجسته و مبلغان گرانمایه و گروه ها و جریان های خود جوش و پر خروش در صحنه حاضرند ، انتظار می‌رود اساتید و محققان بزرگوار حوزه ها نیز سنت تبلیغ روحانیت را استمرار و ارتقا بخشند ودر صحنه ارتباط با مردم و ترویج و تبلیغ و تبیین معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام حضور چشمگیر داشته باشند و فضای درس وبحث حوزه را به میدان عمل و اقدام و هدایتگری متصل نمایند و نیازهای بی نهایت را پاسخ دهند، هم محتوای لازم علمی ارائه و هم در صحنه ی عمل نقش آفرینی نمایند.

در آستانه عاشورا و ماه های محرم و صفر انتظار اولیای الهی و شهدای گرانقدر آن است که همه طلاب و فضلا و استادان و پژوهشگران و بزرگان حوزه های علمیه وروحانیت بزرگوار و گروه های تبلیغی و جهادی و انقلابی و بسیجی پیشگام شوند ، همانطور که تا کنون مبلغان و گروه های تبلیغی و جهادی در میدان های گوناگون پیشاهنگ و افتخار آفرین بوده اند، و در کنار امامان جمعه و جماعت و خطبای ارجمند نقش تاریخی خود را در تبلیغ حسینی و عاشورایی ایفا نمایند.

۴.امید است هیئت های حسینی و شاعران و هنرمندان و سرایندگان و مرثیه سرایان با ابتکارات بیشتر و با تأکید بر معرفت و معارف عاشورایی و دینی درکنار شور و هیجان و حماسه حسینی و با ارتباط و همکاری وثیق تر با روحانیت آگاه و مراکز تبلیغی و حوزوی و علمای بلاد بر گسترش و عمق معارف و شعائر اسلامی و عاشورایی بیافزایند. عاشورا حماسه ای بی نظیر و مکتب بزرگ معرفتی و دارای لایه ها و ابعاد بی شمار است و شور حسینی باید همه ی آن ها را بازتاب دهد و از همه ی آسیب ها مصون بماند و با میدان داری نخبگان و دانشگاهیان و فرهنگیان و هنرمندان و مسئولان هیئت ها و جوانان عزیز در کنار روحانیان و مبلغان تحولات جدیدی رقم خورد.

۵ . عاشورا پدیده ای است که در مذهب اهل‌بیت ع از فروغ و منزلتی ویژه برخوردار است اما این قیام بزرگ جاویدان و فرا مذهبی و درابعادی فرا دینی است و به سخنی دیگر عاشورا و پیام های سالار شهیدان و اصحاب باوفایش پدیده ای ابدی و جهانی و بین‌المللی و فراتر از عصرها و نسل ها و اندیشه‌های گوناگون است، اما در عصر ما کاملا ابعاد جهانی و تمدنی آن برجسته شده است، ازاین‌رو از علمای اسلام ، اعم از علما و مبلغان شیعه و اهل سنت، بدان اهتمام ورزند و برای پیشبرد اهداف اسلامی و اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی و اصلاح نظام های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد و استکبار، بهره برند و اتحاد مذاهب اسلامی را در این زمینه شکل دهند و از آن دستمایه ای برای وحدت تمدنی و گفتمانی مسلمانان بیافرینند.

۶. ضمن آنکه در مراسم های عاشورایی سوگواری و عزاداری و شور و شعور حسینی، باید به مسائل اجتماعی و حل آسیب های خانوادگی و اجتماعی و ارتقای اخلاق و معنویت و سبک زندگی اسلامی و مسائل جوانان و بانوان و نیز چاره اندیشی برای بحران ها و چالش های مهمی مانند گسترش آسیب های خانوادگی و طلاق، کاهش گسترده رشد جمعیت، و بویژه لطمه های سنگین به حجاب و ارزش های الهی و سبک زندگی اسلامی پرداخت، و ضمن تقدیر و سپاس از خدمت های صادقانه و گسترده نظام اسلامی و قوا و دستگاه های مسئول، مطالبات مراجع عظام و حوزه و مردم عزیز را در حوزه اقتصاد و معیشت و فرهنگ را مطرح کرد و تعالی معنوی و وحدت و همبستگی ملی و ایمانی و اسلامی را تقویت کرد.

در پایان از همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان می خواهم با عزمی استوار و برنامه ای نو و تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی برنامه‌ریزی نمایند و با آگاهی و آمادگی و شور و هیجان انقلابی برنامه‌ریزی و اقدام نمایند و شبکه های تبلیغی و فرهنگی و هنری و مساجد و تکایا و مدارس علمیه با همکاری ائمه محترم جمعه و جماعت و با هدایت و حمایت نهادهای تبلیغی و حوزوی طرحی نو و شوری انقلابی درافکنند و به فضل الهی شاهد فصل جدیدی در درخشش انوار الهی و عاشورایی و حسینی در ایران و جهانی باشیم.

متعاقبا توصیه ها و نکاتی توسط معاونت محترم تبلیغ و امور فرهنگی حضور مبلغان ارجمند و مدیران گرامی ارسال خواهد شد و امید است مورد توجه قرار گیرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha