شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت چندین پیوست ایرانی، اسلامی، شرعی، انقلابی، اجتماعی و... دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار دکتر عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و همچنین معاونین و نماینده ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ارائه گزارش اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، از طرح کاشت درخت در فاصله قم تا تهران یاد کرد و گفت: متاسفانه علی‌رغم زحمات بسیاری که در این عرصه کشیده شد، اما نتایج مطلوب حاصل نشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که این اقدام به نتیجه نرسید، عدم انجام فعالیت‌های علمی است، مطرح کرد: اگر بررسی‌های علمی صورت می‌گرفت شاید بجای کاشت درختان در طول مسیر بهتر بود به حالت جنگلی در نقاط متعدد و متمرکز این طرح اجرایی می‌شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه هرکاری نیازمند پشتوانه مطالعاتی است، عنوان کرد: حوزه علمیه با توجه به شبکه‌هایی که دارد، می‌تواند در کنار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعتقاد و باور به شعار «ما می‌توانیم» تحقق اهداف بزرگ را به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در زمانی می‌گفتند جمهوری اسلامی در تولید موشک و تبدیل شدن به قدرت منطقه ناتوان است، اما رهبران انقلاب اسلامی با اعتقاد به ما می‌توانیم، به این هدف رسیدند.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، پیوست ایرانی، اسلامی، شرعی، انقلابی و اجتماعی دارد

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از جانب حوزه برای این فعالیت جهادی تقدیر می‌کنیم، تصریح کرد: حوزویان باید در آستانه ماه محرم به افزایش همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست و ایجاد جنگل تاکید داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت چندین پیوست ایرانی، اسلامی، شرعی، انقلابی، اجتماعی و ... دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید مردم در این حرکت دخیل شوند، یادآور شد: باید مردم در این پروژه حس مشارکت داشته باشند و کار به آن‌ها سپرده شود.

وی افزود: همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه می‌تواند به گفتمان‌سازی و رونق بخشیدن به پروژه منجر شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مجلس و دولت نیز باید در برنامه‌های سالانه به این موضوع توجه کنند، بیان کرد: نهاد دین نیز با عنوان هیأت و مسجد باید در این طرح مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه حوزویان می‌توانند بخشی از این مسئولیت را در مدارس و محیط‌های آموزشی خود بپذیرند، ابراز کرد: همچنین جریان تبلیغی که در حوزه وجود دارد، می‌تواند در عرصه فرهنگ‌سازی اتفاقات خوبی را رقم بزند.

به گفته آیت الله اعرافی ۱۰ شبکه تبلیغی در اختیار حوزه علمیه قرار دارد که می تواند محتوا های تولیدی را جهت گفتمان سازی و مردمی کردن منابع طبیعی در جامعه ترویج نماید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه عرصه تولید محتوا هم می‌تواند با مشارکت حوزه انجام شود، اظهار داشت: همچنین بخش‌های دیگری از جمله امور طلاب و دانش آموختگان نیز می‌توانند در این مسیر مؤثر باشند.

وی در ادامه سخنان خود از حضور ۲۰ هزار نفر در طرح امین و ۸ هزار نفر در طرح هجرت در روستاها خبر داد و همچنین یاد آوری شد: حدود ۱۰۰۰ هکتار از عرصه های آماده کاشت درخت در قم وجود دارد که باید درختکاری شود.

تاکید بر تعامل حوزه علمیه و منابع طبیعی جهت تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

در این دیدار دکتر عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اهداف اصلی این طرح را در نشست با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد و افزود: این طرح از امسال به مدت چهار سال با تولید و کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور اجرایی می شود.

وی در بخشی از گزارش خود به تبیین سیمای منابع طبیعی کشور پرداخت و افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری متولی امنیت زیستی مملکت است و امنیت زیستی نقطه اتصال امنیت ملی و امنیت غذایی است.

نوبخت گفت: مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به این طرح دارند و ایشان هفته درختکاری در اسفند ماه سال گذشته با کاشت سه درخت فرمودند: اگر هر ایرانی سه درخت بکارد در طول مدت چهار سال کاشت یک میلیارد درخت در کشور محقق خواهد شد.

وی همچنین گفت: با استفاده از ظرفیت های موجود در منابع طبیعی کشور و جوامع محلی و بخش خصوصی تا کنون ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال تولید شده و با دانشگاه ها و موسسات دولتی و خصوصی تفاهم نامه های همکاری مشترک به امضا رسیده تا با مشارکت اصناف و اقشار مختلف جامعه این تکلیف و وظیفه ملی و اجتماعی اجرایی شود.

دکتر نوبخت در ادامه برهمکاری و تعامل سازنده بین حوزه علمیه و سازمان منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: ظرفیت قابل توجهی در بین حوزه های علمیه کشوروجود دارد و این توانمندی و ظرفیت می تواند در راستای فرهنگ سازی بسیار موثر واقع شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از سخنان خود در نشست با مدیر و معاونین حوزه های علمیه به موضوع جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در موضوع «جهاد تبیین» تاکید دارند که باید زمان شناس بود چرا که اگر در زمان مشخص مسأله به درستی تبیین نشود، نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه مشکلاتی را هم به دنبال خواهد آورد.

دکتر نوبخت در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه بهترین مکان برای تبیین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور است خاطر نشان کرد: ایران جزء کشورهای با پوشش کم جنگل است و ما برای برون رفت از وضعیت موجود و داشتن محیط زیست سالم که دین مبین اسلام نیز بر آن تاکید دارند باید اقدام به کاشت درخت نماییم تا روز به روز شاهد سرسبزی ایران اسلامی باشیم.

بر اساس این گزارش: در این دیدار حجت الاسلام شفیع پور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، شعبانیان معاون امور جنگل، احمدی مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، سمیعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و نوری مشاور پارلمانی سازمان منابع طبیعی نوبخت را در سفر به قم همراهی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha