دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار مبلغان با حضرت آقا

حوزه/ سحرگاه امروز همراه شدیم با کاروان روحانیون و مبلغان حوزه علمیه قم که عازم دیدار با رهبر معظم انقلاب هستند.

خبرگزاری حوزه/آخرین باری که به دیدار حضرت آقا در حسینیه امام خمینی(ره) مشرف شده بودم، به دهه هشتاد برمی گردد، در این سال ها در موقعیت ها و مناسبت های مختلف پیش آمده تلاش می کردم که بار دیگر به دیدار ایشان مشرف شوم، توفیق با این حقیر یار نبود.گویا از دعاهای روز غدیر به اجابت نشست و دیدار با ولی امر مسلمین رهبر عزیزتر از جان را نصیبمان کرد. همراه شدیم با مبلغان و روحانیون که طبق سنت هر ساله در آستانه موسم تبلیغی ماه محرم به دیدار رهبر فرزانه انقلاب می شتابند تا ضمن بیعت مجدد با ایشان توشه راهی از سخنان گهربارشان برداشته و چراغ راه خود قرار دهند.

به جمع مبلغان همسفرپیوستیم و شور اشتیاقی وصف ناشدنی داشتند، طلبه های جوان معمم که مرا به سال های نه چندان دور برد که در قامت همین طلاب جوان، ایامی مشغول امر تبلیغ دین بودیم. ولی تقدیر سرنوشت ما را با رسانه گره زد.

نوای جرس کاروان، در خروس خوان ۲۱ تیرماه به صدا درآمد و کاروانیان با چهره هایی بشاش و حالی خوش سوار بر مرکب آهنین شدند. شور وصف ناشدنی در صفوف کاروانیان است. ساعت چهار صبح است، ولی حال و احوال چشمانشان به سان چشم انتظارانی است که در انتهای هجر و رؤیت محبوب شان به سر می برند.

کاروان از قم به سمت تهران راه افتاد. مقصدشان جایی در دل تهران است. جایی سراسر عالم را تحت الشعاع خود قرار می دهد. جایی که هر چند وقت یک بار با تشعشع و مخابره سخنان یک ابر مرد بزرگ، جریان منطقه و حتی جهان را میخکوب می کند. جایی که بزرگترین تحلیلگران جهانی نشسته اند تا سخنان رهبر بزرگ این سرزمین را با تیم های تخصصی خود تحلیل کنند. آنها می روند تا پای منبع فیضی بنشینند که بی شک بزرگترین رهبر حال حاضر دنیا است.

تجدید خاطرات شیرین یک دیدار بعد از ۲۰سال/ بهترین قشری که مورد اعتمادم است

این کاروان، کاروان مبلغانی است که قرار است از چند روز دیگر در سراسر کشور، آیین های حسینی را در سراسر کشور برپا کنند و در مساجد و مراکزی حضور یابند که شاید اگر آنها نباشند سال به سال کسی هم برای آنها از دین و دیانت و آخرت نگوید و یا شاید در دورترین روستا ها که مردمش آنتنی نداشته باشند که صدای کسی را بشنوند.

آنها می روند تا از منبع خورشید نور و توان بگیرند و فضای کشور را در این دوماه از آنچه از مکتب امام صادق علیه‌السلام فراگرفته اند نورانی کنند. دیدار نزدیک محرم رهبر معظم انقلاب با مبلغان حسینی خط مشی یک ساله همه مبلغان این حوزه را مشخص می کند و این کاروان می رود تا به عنوان مشتی از خروار جهادگران تبلیغ و تبیین توشه ای برگیرند تا این بیانات ارزشمند برای همه مبلغان جهادگر کشور نقطه حرکت و عزیمتی باشد برای یک سال پرکار تبلیغی.

در ایستگاه اتوبوس حین انتظار برای حرکت، با یکی از مبلغان هم کلام شدیم. از حس و حالش می گفت که برای اولین بار است که در این مراسم شرکت می کند و بسیار خوشحال و خرسند است که می تواند برای اولین بار رهبر انقلاب را از نزدیک ببیند. سن و سال زیادی نداشت، ولی گویا کوله باری تجربه تبلیغی دارد.

میگفت در سالهای اخیر در مناطق مختلف کشور تبلیغ کرده است چون تبلیغ جهادی را خیلی دوست دارد. دوست دارد تبلیغ را به شکل جهادی و تبیینی انجام دهد و شهر به شهر و کوی به کوی بگردد و مهر و معارف مرتبط به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را در سراسر کشور تبلیغ و تبیین کند.

او به ما گفت: امروز خیلی اشتیاق دارم که در محضر رهبر انقلاب حاضر شوم. خدا ما را دوست داشت که امروز به محضر رهبر انقلاب مشرف شویم. سوای پاداشی که از ارباب می گیریم، قطعا حضور در این روز عزیز در کنار بزرگ پرچمدار قیام حسینی در عصر حاضر حضور یابم و از سخنان گهربار ایشان استفاده کنم.

او تاکید کرد: سعی میکنم تمام سخنان ایشان را یادداشت کنم و جزء به جزء سخنان ایشان را ره توشه ای کنم برای کار تبلیغی ام. البته قبلا هم چنین می کردم ولی امروز فضا کاملا فرق دارد و سعی می کنم از تک تک لحظات حضورم در این فضا استفاده کنم.

یکی دیگر از حاضران در کاروان در گفتگو با ما گفت که برای دومین سالی است که با مرادش دیدار می کند.

این فاضل حوزوی اظهارکرد: امروز شوق وصف ناشدنی دارم و مثل کسی که برای اولین بار می خواهد رهبر و مقتدایش را ببیند ذوق و شوق دارم. الحمدالله و به کوری چشم دشمنان، رهبر ما در این سن و سال نیز مثل کوه با صلابت است و کلام آتشین صدها خطیب و سخنان نافذی چون صدها فیلسوف و حکیم را بر زبان دارد.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب سرمایه عظیمی است که باید از تک تک زندگی در عصر ایشان بهره ببریم. امیدوارم تمام سخنان ایشان برای همه ما طلاب سرمنشا یک حرکت عظیم باشد.

این مبلغ بیان کرد: حضرت آقا، امیدآفرینی و ذهن امیدآفرین را دوست دارند و همیشه مردم را در سخت ترین روزها به آینده بهتر و زندگی بهتر و شرایط بهتر امید داده اند. به نظرم در این شرایط نیز بهترین کار این است که امیدداشته باشیم و با توکل به خدا بر مشکلات غلبه کنیم.

وی عنوان کرد که امروز دوست دارم به رهبرمان بگویم که یک روزی نرسد که شما فکر کنید که تنهایید چون سربازان شما در سنگر حوزه برای اعتلای نام اسلام و انقلاب خواب و خوراک ندارند و هرجا لازم باشد برای دفاع از آرمان های انقلاب حاضر هستند.

حرکت به سمت میعادگاه

بعد از گفت و گوی کوتاه با مبلغان در قم طبق وعده ای که شده بود، باید ساعت ۶:۴۵ در دفتر نشر حاضر می شدیم، کاروان را ترک و با عکاس خبرگزاری حوزه راهی تهران و سر وعده از خیابان فلسطین به خیابانی که دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب بود رسیدیم و خود را معرفی کرده و مورد استقبال گرم دوستان در این دفتر قرار گرفتیم به همراه تنی چند از خبرنگاران بعد از صرف صبحانه و توجیه نحوه فعالیت، به سمت حسینیه حضرت امام(ره) حرکت کردیم، مقابل در شلوغ بود همه به شوق دیدار انتظار داشتند جلوتر از دیگری ورد کنند، دوستان دفتر حفظ نشر با هماهنگی که از قبل انجام داده بودند، گروه رسانه ای بدون معطلی وارد حیات اصلی شد و در ادامه باید وارد صحن اصلی حسینیه می شدیم و ساعت ۰۷:۴۵ آخرین گیت را رد کرده و وارد میعادگاه شدیم.
طلاب و روحانیون مبلغ هم با شوق و ذوق در صف ورود به محل دیدار بودند، البته خیلی ها که شوقشان بیش از همه بود و شاید هم از شرقی یا غربی ترین استان کشور آمده بودند، ساعتی قبل در حسینیه نشسته و منتظر دیدار بودند.

در صف اول نشستن چه حسی دارد؟

ما هم به همراه سایر دوستان و راهنمایی عوامل حراست وارد شده و با گرفتن ماسک در صف اول جایگاه مستقر شدیم و تازه مزه «ای نشسته صف اول» را چشیدم!.

دو طرف جایگاه تعدادی صندلی چیده بودند از قرار همیشگی شخصیت های طراز روی این صندلی ها مستقر می شدند، علما و شخصیت های حوزوی از قشرهای مختلف و با بعضا با دیدگاه های متفاوت یکی پس از دیگری با راهنمایی عوامل دفتر در جایگاه مخصوص خود قرار می گرفتند از نکات جالب توجه این بود که آیت الله شب زنده دار از فقهای شورای نگهبان و حجت الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در قم از معدود شخصیت های حاضر بودند که ترجیح دادند روبه روی جایگاه روی زیلوها بنشینند.

تعدادی از خبرنگاران، تصویر برداران و عکاسان خبری از رسانه های جمعی که در این میان آقای سهیل اسعد طلبه آرژانتینی که اخیرا مجری کارشناس برنامه های مذهبی شده بیشتر مورد توجه قرار داشت در حال تهیه گزارش و گفت و گو با مبلغان به زبان اسپانیولی بود؛ همچنین خبرنگار دیگری به زبان اردو برای مسلمانان هند و پاکستان گزارش تهیه می کرد.

تجدید خاطرات شیرین یک دیدار بعد از ۲۰سال/ بهترین قشری که مورد اعتمادم است

دو عکاس به گمانم برای اولین بار است که از خبرگزاری های حوزه و رسا از قم در حسینیه امام(ره) حضور پیدا کرده اند با یک شور و حال خاصی در پی شکار لحظه ها و سوژه ها بودند.

ساعت از ۰۸:۰۰گذشته و یک سوم حسینیه امام خمینی(ره) جمعیت را در خود جای داده است خواهران مبلغه نیز در سمت چپ جایگاه حضور چشمگیر دارند برخی نوازد کوچکشان را به همراه آورده بودند که صدای گریه ناگهانی آنان نیز گوش نواز بود.

ناگهان یکی از مبلغان با درخواست صلوات سکوت حسینیه را درهم شکست و صلوات ها یکی پس از دیگری صفایی محمدی(ص) به فضا بخشید.

یکی از ویژگی های این دیدار حضور علمای اهل سنت بود که با احترام در جایگاه قرار گرفته بودند و تعدادی نیز از مبلغان سنی مذهب در کنار سایر مبلغان شیعه نشسته و در حقیقت وحدت را به معنای کلمه واقعی در یک قاب نشان می دادند.

سربندهای یا زهرا(س)، یا مهدی(عج)، لبیک یا خامنه‌ای بر عمامه ها نقش بسته بود، طلاب و روحانیون که به انتظار دیدار مقتدای خود نشسته بودند شعارها را شروع کردند «علمدار ولایت حوزویان فدایت، این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده» و در ادامه درخواست ملاقات با حضرت آقا داشتند و فریاد می زدند«ای پسر فاطمه منتظر شماییم»،«خونی که درگ ماست هدیه به رهبر ماست»،«خامنه ای کوثر است دشمن او ابتر است».

شعارهای بانوان نیز در جای خود قابل توجه بود که برحجاب خود تاکید می کردند و فریاد می زدند«چادر حجاب برتر جانم فدای رهبر، حسین حسین شعار ماست، خامنه ای امام ماست، شهادت افتخار ماست که در این بخش طلاب برادر نیز همراهی می کردند»دیگر حسینیه مملو از عمامه های سفید و سیاه بود.

هر چه عقربه های ساعت جلوتر می رفت ضربان قلب حضار نیز بالا می رفت، ناگهان پرده آبی، کنار رفت و چشمان ساعت ها به انتظار نشسته به جمال امام و مقتدای خود منور شد و دست از پا نمی شناختند و همه به سمت جلو هجوم می آوردند و با شعار صل علی محمد(ص) رهبر ما خوش آمد و... هرچه در وجود داشتند با فریاد، نثار رهبر عزیزتر از جان خود می کردند؛ حضرت آقا دقایقی به ابراز احساسات مبلغان پاسخ دادند و سپس قاری قرآن که روحانی خوش لحنی بود به قرائت آیاتی چند از سوره احزاب پرداخت و در ادامه حجت الاسلام شحیطات از مبلغان حوزوی با مداحی و روضه خوانی، فضا را به سمت سوی محرم سوق داد و دل ها را عاشورایی کرد.

از دیگر نکات مورد توجه این دیدار نظم خاص در اجرای برنامه ها بدون این که مجری پشت تریبون قرار بگیرد و اعلام برنامه کند بود، همه منتظر بودند که مانند دیدارهای دانشجویی چند نفر از مبلغان در جایگاه قرار بگیرند و به دغدغه هایشان بپردازند ولی آیت الله اعرافی به سمت تربیون حرکت کرد و با اجازه از محضر رهبر معظم انقلاب به ارائه گزارش پرداخت.

وی با درود و سلام بر حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحاب و خاندان و یاران وفادار ایشان، پیشاپیش فرارسیدن ماه خون و قیام را تسلیت گفت و سپس از حمایت‌ها، تفقد و هدایت مقام معظم رهبری نسبت به روحانیت، حوزه‌های علمیه و مبلغان دین تقدیر و تشکر کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با درود به ۴ هزار شهید روحانیت گفت: امروز طلاب، فضلا، اساتید، خطبا، ایثارگران، بسیجیان خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدند. همچنین دبیر و اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه‌های علمیه، هیئت امنا، معاونان و مدیران نهادهای عالی حوزوی، حوزه‌های خراسان، تهران و جامعة الزهرا(س) حضور دارند.

آیت الله اعرافی ادامه سخنان خود را در چند بخش ارائه داد و افزود: حوزه و روحانیت نهاد تاریخی و کهنی است که خدمت‌های اساسی به اسلام و ایران و بشریت ارائه کرده است. حوزه‌های علمیه از دالانهای سخت عبور و هزاران شهید تقدیم کرده است.

تجدید خاطرات شیرین یک دیدار بعد از ۲۰سال/ بهترین قشری که مورد اعتمادم است

وی با بیان اینکه جنگ ترکیبی حوزه، مرجعیت و ولایت را هدف گرفته است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه همچنان سرچشمه نور و معرفت هستند و خواهند بود.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: انقلاب اسلامی ودیعه الهی بود که از حوزه برخاست و گفتمانی نو بنیان نهاد و اکنون به درختی تناور تبدیل شده که محور مقاومت جلوه‌ای از آن است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و استعدادهای حوزه و نهاد روحانیت فراوان و امیدآفرین است و شورای عالی و نهادهای شیعه و سنی گامهای بلندی برداشته اند و مرزهای علوم اسلامی گسترش یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: طرح‌های بزرگی در دست انجام است که گزارش آن تقدیم محضرتان شد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: بزرگترین سرمایه حوزه نسل جوان فاضل، فعال، هنرمند و جهادی است و باید مخاطرات، ضعف‌ها، کید دشمنان و تحرکات رقیب را رصد کرد. این مسیر نیازمند بازنگری، بازاندیشی و باز مهندسی کلان است.

وی افزود: نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف مانند جوانان، حجاب و عفاف، علوم انسانی، فضای مجازی و رسانه، اقتصاد، معیشت مردم و نظام بانکی را وظیفه خود می‌دانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین خواستار سفر مجدد مقام معظم رهبری به قم شد که با تکبیر حضار همراه بود.

وی بر ارتباط حوزه با دانشگاه و همچنین ارتباط با مذاهب اسلامی تاکید کرد.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: ما حوزویان با پیامبر گرامی اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع)، حضرت ولیعصر(عج)، امام(ره) و شهدای عالیقدر، غدیر و عاشورا، و سلف صالح و مراجع عظام و بویژه با حضرت مستطاب عالی پیمان می‌بندیم بر سر خدمت به مردم و نظام اسلامی استوار و آماده انجام وظایف و فداکاری و ایثار و تحمل شدائد برای اجرای آرمان های الهی و انقلاب در میدان باشیم.

بهترین قشر مورد اعتماد حضرت آقا

در جمع حوزویان بودن برایشان خیلی شیرین و لذّت‌بخش است

بعد از پایان سخنان مدیر حوزه های علمیه، حضرت آقا بیانات خود را شروع کردند، ابتدا _به نظرم در پاسخ به شعار های طلاب بود که مکرر درخواست سفر به قم مقدس و ملاقات سالانه داشتند - از دیدار با طلاب و روحانیون و بودن در جمع آنان را با خاطره‌ای ازحضرت امام(ره) آغاز کردند که بودن در جمع حوزویان برایشان خیلی شیرین و لذّت‌بخش است، و یکی از آرزوهای همیشگی خود را تنفس کردن در جمع طلبه ها و مجموعه‌ مسئولان قلبی و دلیِ دین در حوزه‌های علمیه بیان کرده و فرمود، من یک وقتی خدمت امام(ره) که به بنده تکلیف می‌کردند برای ریاست جمهوری دوره‌ دوم،عرض کردم آقا من می‌خواهم بعد از این دوره‌ اوّل بروم قم و آنجا بمانم. ‌ایشان گفتند که من هم دلم می‌خواهد بروم قم، ولی خب نمی‌شود. این آرزوی ما است که بتوانیم در جمع شماها باشیم، با شما باشیم، با شما کار کنیم.
حضرت آقا خطاب به حضار گفتند: شما برادران عزیز و خواهران عزیز طلبه جزء بهترین قشرهای مورد اعتماد هستید که انسان می‌تواند با خیال راحت با آن‌ها کار کند، تلاش کند»
حضرت آقا در ادامه اشاره ای به گزارش آیت الله اعرافی کردند و به نمایشگاهی که در سالن کنار حسینیه از سوی حوزه برپا شده بود نسبت به آن ابراز خرسندی کردند و فرمودند آنچیزی که گفته شد و در نمایشگاه دیدم صد در صد مورد تایید است.

تجدید خاطرات شیرین یک دیدار بعد از ۲۰سال/ بهترین قشری که مورد اعتمادم است

موضوع اصلی فرمایشات حضرت آقا ضرورت قراردادن تبلیغ به عنوان اولویت اول حوزه ها بود، ایشان تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد.
رهبر معظم انقلاب نیاز کشور به فعالیتهای تبلیغاتی متکی بر تحقیق را بسیار بیشتر از فعالیتهای کنونی دانستند و با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن، گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد.

حضرت آقا ایمان مردم را پایه قوام نظام اسلامی خواندند و گفتند: حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسا اینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.

حضرت آقا فرمودند، نسبت به تبلیغ نگرانم، به قول معروف شاه بیت توصیه های ایشان به مسئولان ارشد حوزه های علمیه، مسئولان نهادهای تبلیغی و همه مبلغان و حوزویان این بود که باید در امر تبلیغ، یک مخاطب شناس، دو روحیه تهاجمی، سه روحیه جهادی و توجه به نسل جوان و نوجوان داشته باشند و تبلیغ را اولویت اول قرار دهند.

آخرین نکته‌ای که رهبر انقلاب در این دیدار مورد تاکید قرار دادند ضرورت ایجاد یک کانون عظیم حوزوی (ابتدا در حوزه علمیه قم سپس در حوزه‌های بزرگ دیگر) برای گسترش کمی و ارتقای کیفی و علمی تبلیغات دینی بود.ایشان ۳ ماموریت برای این کانون بیان کردند: تهیه و تولید مواد تبلیغاتی به‌روز و نوآورانه، تنظیم شیوه های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی و تربیت موثر به معنای حقیقی کلمه.

گر چه من سرباز هیچ و ساده ام

سر خوشم مهدی (عج) بود فرمانده ام

گر چه مهدی (عج) بود غایب ولی

سر خوشم بر نایبش سید علی

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین.

گزارش: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha