شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عکس

حوزه/ حاج آقا مقیمی از وقتی که جامه تبلیغ دین به تن کرده رسالت خود را در خدمت به مردم و جامعه دیده و با وجود اینکه در یکی از شهرهایی که سرآمد علوم دینی است مستقر و به فعالیت مشغول شده است، اما یکی از مناطق پر آسیب این شهر را برای خدمت‌رسانی انتخاب کرده؛ منطقه‌ای که حالا به لطف حضور ۱۸ ساله این طلبه دغدغه‌مند با بسیاری از آسیب‌ها خداحافظی کرده است.

خبرگزاری حوزه/ حجت الاسلام زکریا مقیمی متولد سال ۱۳۵۳ و امام محله مسجد صاحب الزمان(عج) منطقه شاه ابراهیم قم است. او از سال ۸۳ تاکنون در این منطقه به فعالیت می‌پردازد و سعی کرده اقدامات ارزشمندی را برای اهالی این منطقه انجام دهد.

زمانی که وارد این محله شد، این منطقه از آسیب فروش مواد مخدر رنج می‌برد که او تلاش بسیاری برای حل این معضل کرد که حالا آثار اقداماتش در منطقه نمود پیدا کرده است.

حاج آقا مقیمی پایگاه بسیج و یک کانون فرهنگی در منطقه راه اندازی کرد و پایگاه بسیج خواهران را نیز تشکیل داد و سعی بسیاری در جذب نوجوانان محله به مسجد کرد و با این اقدامات تلاش کرد فرهنگ عمومی حاکم در این منطقه را تغییر دهد.

او می‌گوید: در روزهای ابتدایی حضور در این منطقه، اهالی این محله خیلی از فعالیت‌ها و مراسمات را ندیده و مسائلی که برای خانواده و زندگی‌های‌شان نیاز بود را نشنیده بودند که تشکیل این پایگاه‌ها و انجام کارهای فرهنگی مختلف کمک کرد تا فرهنگ عمومی اطراف مسجد کمی تغییر کند.

منافعی نیز پس از حضور حاج آقا مقیمی عاید نیازمندان منطقه شده است؛ چراکه او طی دو سال اخیر تلاش کرده شناسنامه‌ای از اطلاعات نیازمندان منطقه را با کمک پایگاه بسیج خواهران تهیه کند و بیش از ۱۵۰ خانوار نیازمند را تحت حمایت این مسجد قرار دهد.

این طلبه دغدغه‌مند هر کمکی که بتواند به مستضعفان منطقه می‌کند؛ تهیه بسته‌های غذایی تا ایجاد شغل برای آنان بخشی از خدمات او به این قشر بوده است.

او همچنین دوره‌های آموزشی برای اشتغال خانگی بانوان در زمینه چرم دوزی و خیاطی و ‌... برگزار کرده که تعداد محدودی از بانوان به‌وسیله این اقدام به درآمدزایی رسیده‌اند.

تحول فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سایه‌سار مسجد محله + عکس

این امام محله کارهای فرهنگی مختلفی به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان انجام می‌دهد؛ چراکه تخصص اصلی‌اش کار در حوزه کودک و نوجوان است و بنابراین با برگزاری کلاس‌های تابستانه و تشکیل هیئت برای نوجوانان توانست نوجوانان بسیاری را جذب کند.

که با شیوع کرونا فعالیت‌های او کمی کمرنگ شد و مراجعه نوجوانان به مسجد کم شد که اکنون در تلاش است با اقدامات مختلف دوباره آنان را به سمت مسجد بکشاند.

همسر این امام محله نیز در قامت یک شریکة الامام فعال پابه پای او به فعالیت می‌پردازد و مسئولیت فرماندهی پایگاه بسیج خواهران مسجد را عهده دار شده که کارهای بخش بانوان را او پیش می‌برد.

حاج آقا مقیمی حالا بنا دارد در زمینه سبک زندگی و فرزندآوری که از مسائل روز و پر اهمیت جامعه است فعالیت کند و با دعوت از افراد مؤثر این حوزه و برگزاری جلسات عمومی و خصوصی به روشنگری و آگاه‌سازی و قانع کردن خانوارها برای داشتن فرزندان بیشتر بپردازد.

این روحانی تلاشگر علاقه‌مند به احیای اسلام و ترویج سبک زندگی اهل بیت(س) است و تمامی اقدامات خود را با امید دستیابی به این هدف والا پیش می‌برد.

تحول فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سایه‌سار مسجد محله + عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    مساجد باید سالی یکبار به تمام جوانان و کارمندان وومعلمان ،سیستمی لوح نقدیر بدهند برایرفعالیت یکساله که این لوح تقویرها امتیاز داشته باشد حتی برای ده سال اخیر هم با تایید روحانی و رییس پایگاه لوح تقدیر فعالیت بدهند چون الان من دیدم خیلی از جوانان خوب و معتقد فعالیتهای چند ساله دارند بدون تقدیر و دیده شدن و جوانان هستند اهل مسجدو نماز نیستند اما به واسطه ایثارگری پدرانشان تند تند جذب میشوند در حالی کهدهیچ سابفه یک روز مسجددهم ندارند و جوانان دیگر که یک دهه حتی در مساجد فعالیت داشتند چون این سهنیه ها ندارند حقشان ضایع میشود چه جوانان بسیار بسیار خوب معام و نظامی و یا بیکار در مستجد هستند و فعالیت های فرا نماز و فرا هیت دارند اما حقشان ضایع میشود
  • م IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    دررحالی که خیای از طابه ها و ریس پایگاه حتی هیت امنا و فعالان بسیج مستاجر هستند اما برخی مساجد خانه سرایه داری را به کسانی میدهتد که یک یا دو اپارتمان دارند و برای کار در مساجد ساکن خانه های سرایه داری هستند و اصلا رو نمیکنند دو اپارتمان دارند دررصورتی که بیشتر کارهای مساجد اهالی انجام‌میدهند به صورت گروهی و نطافت هفتگی را اهالی انجام میدهند و پدیرایی هم اهالی انجام میدهند و پدیرایی و نطافت ماه رمصان و محرم وصفر هم اهالی انجام میدهند و بیشتر مساجد نیاز به نگهبان خانوادگی یا فردی دارد و اصاا نیاز به سرایه دار نیست که بعضا کسانی ساکن شوند که اصلا نیاز مالی ندارند و حتی چندین خانه دارند نبابد فقط اینکه صرفا ادم خوبی و زرنگی هستند شرط نگهباتی باشد باید هم ادم خوب باشند هم واقعا نیازمند آبرو دار مخصوصا مساجد شخصی ساز این شرایط رعایت باید کنند