دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبیین شعار حسینی «هیهات منّاالذّله»، اطاعت را منشأ عزت عنوان کرد و ابراز داشت: امام صادق -علیه السلام- می‌فرماید «إنَّ اللّه فَوَّضَ إلَی المُؤمِنِ اُمورَهُ کُلَّها، و لَم یُفَوِّضْ إلَیهِ أن یَکونَ ذَلیلاً.» مؤمن حق ندارد که ذلت را برای خود انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی نکونام در مراسمی که به مناسبت روز چهارم محرم در محل جامعه مدرسین برگزار شد، به تبیین شعار حسینی «هیهات منّاالذّله» پرداخت و اظهار داشت: انسان باید مراقب عزت نفس خود باشد. امام صادق -علیه السلام- می‌فرماید «إنَّ اللّه فَوَّضَ إلَی المُؤمِنِ اُمورَهُ کُلَّها، و لَم یُفَوِّضْ إلَیهِ أن یَکونَ ذَلیلاً.» مؤمن حق ندارد که ذلت را برای خود انتخاب کند.

وی در پاسخ به این سؤال که منشأ عزت چیست؟ ابراز داشت: برای رسیدن به عزت، نظرات و افکار مختلفی وجود دارد. برخی عزت را در مال و ثروت، برخی در کثرت اولاد و عشیره و برخی در شهرت و قدرت می‌دانند؛ اما قرآن کریم در آیات مختلف از جمله آیات شریفه «مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا» و «وَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا»، عزت را برای خداوند معرفی می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امیرالمؤمنین -علیه السلام- می‌فرماید «مَنْ أَرَادَ عِزّاً بِلاَ عَشِیرَهٍ وَ هَیْبَهً مِنْ غَیْرِ سُلْطَانٍ وَ غِنًی مِنْ غَیْرِ مَالٍ وَ طَاعَهً مِنْ غَیْرِ بَذْلٍ فَلْیَتَحَوَّلْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیَهِ اَللَّهِ إِلَی عِزِّ طَاعَتِهِ فَإِنَّهُ یَجِدُ ذَلِکَ کُلَّهُ.» یعنی عزت در مال و قدرت و عشیره نیست؛ بلکه عزت تنها در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم، مال و فرزندان را وسیله امتحان معرفی می‌کند و می‌فرماید «إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَهٌ.» و در آیات دیگر نیز با مضامین متفاوت، به این مطلب اشاره می‌کند که اموال و اولاد وسیله امتحان و آزمایش‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    بجز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجّاده و دلق نیست تو بر تخت سلطانی خویش باش به اخلاق پاکیزه، درویش باش به صدق و ارادت، میان بسته دار