دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدوی ارفع

حوزه / کاشناس مذهبی با تأکید بر تأثیر ریشه‌ای خانواده در تغییر سرنوشت امت‌ها، گفت: خانواده جایی است که بنیان‌های فکری، ارزشی و رفتاری انسان پایه گذاری می‌شود و کاری که دشمن با تغییر سبک زندگی ما انجام داده این است که خانواده جهت تربیتی خود را گم کند.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع شب گذشته در هیئت عاشوراییان، نوع و سبک تربیت در خانواده امام حسین(ع) را الگویی مناسب دانست و اظهار داشت: اگر به سلول‌های اصلی جامعه خود بازگردیم و دوباره این سلول‌ها را بازسازی کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به عنوان یک امت قدرتمند متحد منسجم در زیر سایه یک امام حاذق و مدبر می‌توانیم گام‌های باقیمانده تمدن اسلامی را برداریم.

وی اضافه کرد: اگر چنین اتفاقی نیفتد در غیر این صورت " انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم" و خداوند می‌فرماید اگر این قوم عُرضه نداشته باشد، قوم دیگری را می‌آوریم تا این کار را انجام دهد.

کارشناس مذهبی با تأکید بر تاثیر ریشه‌ای خانواده در تغییر سرنوشت امت‌ها، تصریح کرد: خانواده جایی است که بنیان‌های فکری، ارزشی و رفتاری انسان پایه گذاری می‌شود و کاری که دشمن با تغییر سبک زندگی ما انجام داده این است که خانواده جهت تربیتی خود را گم کند. زمانی که این جهت گم شود مانند این است که صبح با مسلم بیعت می‌کنند، اما هنگامی که منافع مادی آنها تهدید شود حاضر می‌شوند مسلم را تقدیم ابن زیاد کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان دو نوع نگاه در برخورد با خانواده، سقف همت و اهداف خانواده‌ها را متفاوت عنوان کرد و گفت: خانواده‌ای که به طور دائم صحبت از بدبختی و یا مادیات می‌کنند، سقف همت و هدف آنها در سطح دنیایی و مادی است و این خانواده جزء پرمسئله‌ترین و پرتنش‌ترین خانواده‌ها می‌باشند و در مقابل خانواده‌هایی وجود دارند که سقف همت خود را بسیار بالا برده و به صورت عادی به فکر حل مشکلات دیگران می‌باشند.

وی رفتار خانواده‌ها را مبتنی بر بینش و نگرش آنها عنوان کرد و ادامه داد: از خانواده رفتارهای اجتماعی شکل می‌گیرد، لذا فرزند یک خانواده با حیا در جامعه با حیا زندگی می‌کند، بنابراین رفتارهای افراد از ارزش‌ها و ضدارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارند، نشأت می‌یابد و ارزش‌های انسان‌ها نیز ریشه در بینش و نگرش آنها دارد.

این کارشناس مذهبی، مسئله هنجارشکنی در حوزه عفاف و حجاب را در حیطه تغییر نگرش‌ها و بینش‌ها دانست و گفت: زمانی که در جامعه مسئله‌ای ناهنجار و خلاف تلقی شد باید جلوی آن را گرفت، این در حالی است که درون فرد، اموری زیبا جلوه کرده و آن زیبایی ریشه در نگرش و بینش اشتباه دارد.

وی با تأکید بر اهمیت نگاه آرمانی در تغییر نگرش‌ها و بینش‌ها، تصریح کرد: مسئله اول این است که باید روی بینش‌ها کار کنیم و بهترین مکان و زمان برای کاشتن بینش‌ها و نظام ارزشی درست، خانواده است و یکی از مهم‌ترین اصلاحات و تحولاتی که می‌توان بر روی حوزه بینشی انسان‌ها ایجاد کرد نگاه آرمان گرایی است.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه‌خوانی، مهم‌ترین مسئله در آرمان گرایی را تعریف فرد نسبت به حیات و مرگ دانست و تصریح کرد: یک نوع زندگی وجود دارد، که هیچ ارزشی برای ادامه دادن ندارد، اما یک زندگی وجود دارد که قرآن به آن حیات طیبه می‌گوید و بسیار با ارزش است.

وی اضافه کرد: در ماجرای آرمان گرایی، ترمز انسان در جایی است که زندگی به هر قیمتی برای فرد مهم است و از مرگ به هر قیمتی فرار می‌کند، لذا این افراد بیچاره بوده و جامعه و تاریخی را بیچاره می‌کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع عنوان کرد: امام حسین(ع) و خانواده حضرت، الگوی بی‌نظیر این فهم می‌باشند، یعنی فرزندان از ابتدا با این معنا بزرگ شده‌اند که ارزشی بالاتر از زنده بودن وجود دارد و آن عزت است، لذا در تعابیر حضرت است که می‌فرمایند: "جایگاه من جایگاه کسی که از مرگ بترسد نیست، مرگ در راه عزّت و احیای حقّ چقدر پیش من آسان است، مرگ در راه عزّت چیزی جز حیات جاودانه نیست و زندگی با ذلّت جز مرگ و نیستی که هیچ حیاتی همراه ندارد نیست، آیا مرا با مرگ می‌ترسانید، آیا بیش از کشتن من می توانید؟ "

وی با اشاره به گفت‌وگوی اصحاب سیدالشهدا(ع) و خانواده حضرت در شب عاشورا، قاعده عزتمندی انسان و نگاه آرمانی به زندگی را در مسیر تربیت خانواده مهم دانست و افزود: جنس دغدغه خانواده باید همان باشد که امام علی(ع) به کمیل فرمودند: "که ای کمیل به خانواده خود امر کن که روزها را در کسب بزرگواری و شب‌ها را در رفع نیاز خفتگان به سر برند"، بنابراین آرمان‌گرایی سرّالاسرار زندگی موفق اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha