سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ امام جمعه بوشهر گفت: شهرستان دشتستان در هندسه جغرافیای استان بوشهر پنجره تنفس استان به مرکز و شاهراه ورودی استان از ناحیه مرکز است، به همین جهت وقتی انگلیس چهار بار به استان حمله کرد همیشه به دنبال تصرف کرانه و عبور از شهرستان دشتستان به‌ویژه برازجان بود که در هر چهار حمله، انگلیسی‌ها کرانه را گرفتند، اما نتوانستند قدمی آن طرف‌تر از برازجان بگذارند و متوقف شدند، به همین دلیل می‌توان گفت دشتستان، شهرستان تسخیرناپذیر مبارزات ضد استعماری ایران است و این افتخار بزرگی برای این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در دیدار شهردار برازجان، اظهار داشت: شهرستان دشتشتان در جغرافیای ایران به‌ویژه جنوب جایگاه فوق العاده‌ای دارد، به‌ویژه در استان بوشهر که کاملا رأس هرم جغرافیای استان و دروازه ورودی استان بوشهر و خروج آن به سمت مرکز است.

امام جمعه بوشهر افزود: شهرستان دشتستان در هندسه جغرافیای استان بوشهر پنجره تنفس استان به مرکز و شاهراه ورودی استان از ناحیه مرکز است، به همین جهت وقتی انگلیس چهار بار به استان حمله کرد همیشه به دنبال تصرف کرانه و عبور از شهرستان دشتستان به‌ویژه برازجان بود که در هر چهار حمله، انگلیسی‌ها کرانه را گرفتند، اما نتوانستند قدمی آن طرف‌تر از برازجان بگذارند و متوقف شدند، به همین دلیل می‌توان گفت دشتستان، شهرستان تسخیرناپذیر مبارزات ضد استعماری ایران است و این افتخار بزرگی برای این شهرستان است.

وی بیان کرد: عالمان بزرگی در شهرستان دشتستان داشتیم که نه تنها اینها عالم و دارای بصیرت و مردم دار بودند، بلکه دارای شَم سیاسی و قدرت مبارزات میدانی هم بودند، برخی هم همچون مرحوم مهدوی هم در ایران مقابل انگلستان ایستادند و هم در عراق و لذا اینها نشان می‌دهد که این شهرستان دارای شخصیت‌ها و علمای بزرگ بوده و در دفاع مقدس نیز پرچمدار میدان دفاع بودند، همچنین در عرصه علم و ادب و فرهنگ این شهرستان چهره تابناکی دارد و از جهتی دشتسان دارای ظرفیت آمایشی بالایی است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشینه استعمارستیزی شهرستان دشتستان، یادآور شد: زنان لرده در دشتستان حماسه بزرگی را مقابل انگلیس خلق کردند و مقابل قشون انگلیس ایستادند و آنها را شکست دادند، این کار بزرگی است و در تلاش هستیم این روز در تقویم ایران به نام زنان دشتستان وارد شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با بیان اینکه شهرستان دشتستان دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای است، اظهار کرد: ظرفیت کشاورزی به‌ویژه نخیلات و ظرفیت معادن که در استان مهمترین مرکز معادن است، علاوه بر این در عرصه تجارت بازرگانی به‌ویژه کشاورزی تاریخی باشکوه و مهم دارد، اما ثروت اصلی شهرستان دشتستان مردم آن است.

وی با بیان اینکه شهرستان دشتستان با داشتن همه این ظرفیت‌ها اما به علت‌های مختلف مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است، تصریح کرد: هر چند بعد از انقلاب به‌ویژه در سه سال اخیر کارهای خوبی صورت گرفته، اما تا جایگاه آرمانی فاصله زیادی است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، اضافه کرد: در حوزه نخیلات سومین یا چهارمین استان کشور در رابطه با تولید حجم خرمای با کیفیت بالا هستیم، اما نه تنها تجارت خرما سودآور و اشتغال‌زا شده، بلکه شرایط طوری است که هزینه بر شده و نخلداران نخل‌های خود را رها و اجاره می‌دهند و از حیث امکانات اولیه هم این کار هزینه بر شده، در صورتی که کشاورزی نخیل پایه یک تجارت فوق العاده‌ای است که هم اشتغال زا و هم درآمد زاد بوده و خرما یک کالای استراتژیک است.

وی با بیان اینکه ۶ سال پیش پیشنهاد ایجاد و احداث شهرک بزرگ صنعتی خرمای جنوب را مطرح کرده بودم، گفت: این پیشنهاد مورد موافقت معاون وزیر هم قرار گرفت، اگر شهرک صنعتی ایجاد می‌شد، هم صنایع تبدیلی و هم مدیریت بازرگانی در کنار آن ایجاد و رشد می‌کرد و دنیا نیز می‌دانست با کجا ارتباط برقرار کند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر چند سال است که محصول خرما در استان می‌ماند و وقتی محصول فروش نرفت، کشاورز تولید کننده محصول دچار بحران‌های تولیدی، اقتصادی و امکاناتی می‌شود، از این رو می‌بینید اکثر کسانی که در نخلستان کار می‌کنند غیربومی شدند و این خطرناک است.

امام جمعه بوشهر، با بیان راهکارهایی برای حل این معضل، گفت: سیستم آبیاری را باید تغییر داد و آن را مکانیزه کرد و از حالت آبیاری غرقابی بیرون آورد، همچنین شهرک صنعتی بزرگ خرما در دشتستان احداث و مدیریت جامع شود و با ایجاد صنایع تبدیلی و مدیریت بازرگانی در این شهرک، تمامی جوانان در این شهرستان به کار گمارده شوند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به دیدار خود با مخبر معاون اول رئیس جمهور و پیگیری احداث شهرک خرما در دشتستان، خاطرنشان کرد: معاون اول رئیس جمهور بر این موضوع تاکید کرد و کار را به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) سپرد و لذا باید از استان پیگیری‌هایی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه شهر برازجان به لحاظ جغرافیایی توسعه پیدا کرده و اگر مدیریت نشود، ضد توسعه می‌شود، یادآور شد: اگر دارای نقشه جامع شهرسازی نباشیم دچار یک گسترش بی‌رویه خواهیم بود که بدون نگاه به امکانات، بی‌رویه مجوز صادر شود در صورتی که امکاناتی هم وجود نداشته باشد.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: در این راستا از رئیس دانشگاه آزاد برازجان خواسته شد سند چشم انداز توسعه و پیشرفت را برای شهرستان‌های استان تدوین کند و در این رابطه از فرهیختگان مناطق کمک بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، بیان کرد: باید برای ۵۰ سال آینده سند چشم انداز در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، درمان و هنری نوشته شود تا تکلیف برای چند سال آینده مشخص باشد و در عین حال فرصت‌ها و تهدیدات، ضعف‌ها و نقاط قوت مشخص شود، این سند نقشه راهبری و راهبردی خواهد شد و بر همین اساس می‌توان برنامه ریزی برای اخذ اعتبارات کرد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر نسبت به ۱۰ سال قبل بسیار تغییر کرده، یادآور شد: در استان بوشهر کوچک بینی و کوتاه بینی کنار گذاشته شود و نیازمند برنامه‌ریزی بزرگ هستیم، شهرستان دشتستان مهد تمدن استان است به همین دلیل باید کارها در این شهرستان و در کل استان بزرگ دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha