جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
الهاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: جلوگیری از شعائر حسینی و تعقیب علما و مبلغان و حوزه های علمیه و مقابله با تمام مراسمات حسینی از جمله زیارت و موکب ها، جزو اولین تصمیمات صدام بود و «انتفاضه‌ی ماه صفر» بهترین گواه بر این حقیقت است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محمد صادق الهاشمی طی یاداشتی به تحلیل کتاب در «راه بعث» و هویت امام حسینی عراق و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

من کتاب‌های دوران ماسونی را در عراق می‌خواندم و هنوز هم می‌خوانم و بر برجسته‌ترین کتاب بعثی‌ها، نوشته ی «میشل عفلق» بنیانگذار حزب بعث صهیونیستی، که به عنوان یک ماده فرهنگی در محافل بعث تدریس می شد، تمرکز کردم. وی در این کتاب تاکید می‌کند که هویت ملی سه ستون اصلی دارد:

اول: ناسیونالیسم عربی

دوم: گرایش ملی فقط با پیوستن به حزب بعث مشخص و تبلور می یابد

سوم: تولید فرهنگ جدیدی در عراق مبتنی بر سکولاریسم و مبارزه با دین

پس از اصرار صدام حسین برای ممنوعیت مراسم عزاداری حسینی، مبارزه با دین، حمله به انقلاب اسلامی در ایران و مبارزه با اسلام، میشل عفلق به صدام لقب «مرد ضرورت» داد.

در حقیقت آن بنیادهایی که عفلق مطرح کرد و به تدوین و تنظیم آنها پرداخت و صدام اجرا کرد، هدف اصلی آنها مقابله با هویت اسلام حسینی مردم عراق بوده است.

آنچه برای من جالب بود این است که کتاب ((در راه بعث)) را در گذشته به صورت گذرا خواندم و امروز آن را با دقت مرور کردم و متوجه شدم که موضوع اصلی کتاب که میشل عفلق در تمام بخش های کتاب بر آن تاکید و تمرکز دارد، ((هویت مردم عراق)) است و هر سه اصلی که مطرح می‌کند (یعنی ناسیونالیسم عربی، پیوستن به حزب بعث، و فرهنگ سکولاریسم) هر سه یک هدف را دنبال می‌کنند که آن مقابله با هویت حسینی ملت عراق است و به همین دلیل جلوگیری از شعائر حسینی و تعقیب علما و مبلغان و حوزه های علمیه و مقابله با تمام مراسمات حسینی از جمله زیارت و موکب‌ها، جزو اولین تصمیمات صدام بود و «انتفاضه ی صفر» بهترین گواه بر این حقیقت است.

امروز آیین‌های عزاداری با تمام شکوه و عزت و درک عمیق خود که هویت واقعی ملت عراق را به نمایش می‌گذارند، از سر گرفته شدند. آیین‌هایی که در گستره جغرافیایی و جمعیتی عراق امتداد می یابد، نشان می‌دهد که یکی از اصول اصلی هویت ملت عراق، امام حسین (علیه السلام ) و آموزه‌ها و آرمان های ایشان یعنی اسلام و عزت و کرامت و پیروی از حوزه و رهبری مراجع عظام تقلید است.

در اینجا لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم:

اول: به برکت امام خمینی(ره)، مراجع عظام تقلید، قهرمانان، اندیشمندان، مجاهدان و دلاوران مقاومت، این امام حسین (علیه السلام) است که نهضتش سراسر جهان اسلام را گسترده و فرا می‌گیرد و ایمان ملت‌ها به پیام و عقیده ایشان روز به روز افزایش می‌یابد.

دوم: امروزه می‌بینیم که پرچم‌های انقلابی و ندای لبیک یا حسین، هیهات منا الذله که امام خمینی (ره) سر داد و با خون قهرمانان و مراجع بزرگ آبیاری شد، هویت و اعتقادی است که هر سال تجدید می‌شود و وجود پررنگ خود را تحکیم می‌کند و مسیر نسل‌های جدید را روشن می‌کند.

سوم: نهضت تشیع و توسعه مقاومت با عاشورای امام حسین (علیه السلام) در هم آمیخته شده است و جای کمترین شک وتردیدی نیست که مقاومت، شرف، عقیده و پیروزی های آن ثمره قیام امام حسین(علیه السلام ) و انقلاب امام خمینی (ره) است که امروزه با نام «محور مقاومت» در برابر استکبار جهانی ایستاده و از حاکمیت و استقلال و کرامت ملت‌های مسلمان دفاع می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha