شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برنامه های هیئت علمی اعزامی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره)

هیئت اعزامی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه بهابادی(ره) از مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هیئت علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) در جریان سفر به مشهد مقدس علاوه بر بازدید از مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی، با برخی از علما و مسئولان حوزه علمیه مشهد دیدار و گفت‌وگو کردند.

بازدید از مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی

دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی در جریان بازدید هیئت علمی اعزامی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) گفت: بهاباد یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد است و اصالت و هویت تاریخی و فرهنگی بالایی دارد.

گزارشی از سفر هیئت دبیرخانه بین المللی کنگره علامه بهابادی به مشهد + عکس

مدیر مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی ادامه داد: ما آمادگی داریم برای معرفی علامه بهابادی و شهرستان بهاباد گام های مؤثری برداریم. بهاباد با داشتن چنین شخصیت تمدن ساز و برجسته ای باید در سطح بین المللی معروف باشد و اکنون باید کم کاری ها و قصور در این زمینه را برای معرفی علامه و زادگاهش جبران نماییم .

وی افزود: آستان قدس رضوی حدود ۵۰۰ سال سابقه تدوین اسناد دارد و در این مدت زمان طولانی، تولیت ها، خدام حرم رضوی و ... مشخص هستند و حتی محل دفن آن ها معلوم است. در مورد اسناد و آثار علامه بهابادی در کتابخانه و مرکز مخطوطات آستان قدس، نهایت همکاری را خواهیم داشت.

آیت الله مروارید: خدمات علامه بهابادی(ره) به اسلام و تشیع کم نظیر است

هیئت علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی در ادامه با آیت الله مروارید از علمای مشهد دیدار کردند.

آیت الله مروارید خدمات علما و شخصیت های بزرگی همچون مرحوم ملاعبدالله یزدی به اسلام و تشیع را کم نظیر دانست و بر الگوی پذیری حوزویان از این شخصیت ها تأکید کرد.

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: حوزه های علمیه نیاز به الگوهای روحی و معنوی دارند و باید تأثیر این شخصیت ها در حوزه ها نمود داشته باشد. فهم تاریخ، دقت در زندگانی علمی و عملی ایشان مسلماً در پیشبرد علم و معرفت کنونی نقش مهم و بسزایی خواهد گذاشت.

گزارشی از سفر هیئت دبیرخانه بین المللی کنگره علامه بهابادی به مشهد + عکس

وی افزود: طلبه ها درس بخوانند اما پرداختن به جنبه های معرفتی و روحی لازم و ضروری است و این مقدور نیست مگر با شناساندن شخصیت های بزرگی که در خدمت علم بودند و مخصوصاً چهره هایی مثل ملاعبدالله یزدی که علوم اسلامی را از جهات معرفتی و معنوی جمع آوری کرده و صاحب کرامتی نیز بوده اند.

آیت الله مروارید اظهار کرد: پرداختن به جهات تعلیم و تربیتی بسیار اهمیت دارد و البته که تحقیقات در جای خود محفوظ است و در واقع احیای آثار علما و بزرگان و انتقال افکار ایشان یک ضرورت و هدف والایی است.

وی در پایان خطاب به برگزار کنندگان کنگره گفت: کار شما مقدس، مهم و در واقع قرب الی الله است.

اساتید حوزه مشهد: علامه بهابادی شخصیتی قابل الگوبرداری برای جامعه امروز است

دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی شهرستانی از اساتید حوزه علمیه مشهد از دیگر برنامه های هیئت علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی بود.

استاد حوزه علمیه مشهد اقدام پسندیده دبیرخانه کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) را قابل تقدیر دانست و گفت: پژوهش ابتدایی پیرامون افرادی که فراموش شده اند کار ساده ای نیست و برای قوام و استحکام کار تا می توانید سند جمع آوری کنید. ادعاها اگر با سند همراه شود، کار متقن، علمی و نفیس تر می شود.

گزارشی از سفر هیئت دبیرخانه بین المللی کنگره علامه بهابادی به مشهد + عکس

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است علامه بهابادی یزدی(ره) شخصیتی بین المللی و قابل الگوبرداری برای جامعه امروزی است.

استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: ما می توانیم برتری فقه و عرفان و کلام شیعه را با استدلال و براهین عقلی اثبات کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی یادآور شد: علامه بهابادی(ره) یکی دانشمندان بزرگ علوم عقلی بودند که توانستند در قرن دهم با کلام استدلالی خویش مبانی اعتقادی تشیع را تبیین نمایند.

نشست با مسئولان حوزه علمیه خراسان

هیئت علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) نشستی را با مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان هم برگزار کردند.

حجت الاسلام محمد میرزایی مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان در این نشست با تأکید بر لزوم احیای تراث و تمدن شیعی و مفاخر جهان اسلام و تشیع به ویژه علامه ملا عبدالله بهابادی (ره)، بر تقویت علوم عقلی و نگاه های عقلانی به متون فقهی تأکید کرد.

گزارشی از سفر هیئت دبیرخانه بین المللی کنگره علامه بهابادی به مشهد + عکس

وی ادامه داد: جهان بدون فکر و اندیشه نمی ماند و اگر آراء منطقی و علوم عقلی فرصت بروز و ظهور نداشته باشد تفکرات ارتجاعی حاکم می شود .

مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: ارتباط با حوزه نجف را نباید نادیده گرفت و با معرفی علامه بهابادی(ره) تعامل مؤثر با آن حوزه تاریخی برقرار می شود.

به گفته حجت الاسلام میرزایی، حوزه علمیه خراسان با تمام ظرفیت آماده همکاری با دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) است .

عبدی پور: علامه بهابادی(ره) یک چهره فراملی و بین المللی است

دکتر عبدی پور دبیر علمی کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) هم در این دیدارها گفت: علامه بهابادی(ره) صاحب ایده و سبک در زمینه های شاگردپروری و ایجاد یک چرخه علمی به ویژه در علوم عقلی بوده است. او تمدن ساز بود زیرا علوم عقلی از پایه های اصلی و استوار فرهنگ و تمدن است.

وی ادامه داد: علامه یک چهره فراملی و بین المللی است و متناسب با شخصیت ایشان باید حوزه های علمیه و دانشگاه ها کمک کنند تا منظومه فکری او تدوین شود و کنگره ای در تراز همایش های بین المللی برگزار گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha