دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دسته دختران

حوزه/ پژوهشگر حوزه زنان و منتقد سینما بر لزوم تبیین درست و اثرگذار حقایق و واقعیت های دفاع مقدس برای عموم مخاطبان به خصوص نسل جدید از سوی سینماگران کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معصومه قمقامی طی سخنانی در نهمین برنامه "دکوپاژ" که با محوریت نقد و تحلیل فیلم "دسته دختران" و به همت مدرسه فکرت، موسسه شناخت و انجمن سواد رسانه طلاب در کافه جهان نما قم برگزار شد، با اشاره به این که این فیلم به نسبت فیلم قبلی کارگردانش خانم منیر قیدی یعنی "ویلایی ها" اثری ضعیف به شمار می رود، اظهار داشت: البته از حیث جلوه های ویژه و طراحی صحنه، "دسته دختران" اثر شاخصی محسوب می شود و این نشان می دهد که کارگردان به کمک این جلوه های ویژه توانسته خشونت جنگ و دلهره و التهاب ناشی از آن را به خوبی به مخاطب خود منتقل کند اما کار به معنای واقعی کلمه فاقد فیلمنامه بود.

وی افزود: از سوی دیگر اساساً مشخص نیست که دغدغه و انگیزه فیلمساز در این اثر چه بوده و به نظر بنده، انگیزه دفاع را در این فیلم نمی توان مشاهده کرد، بلکه چند زن و دختر بنابر دلایل شخصی درگیر معرکه جنگ شده اند و این در حالی است که ارتباط آن ها با مقوله دفاع مقدس مشخص نیست.

پژوهشگر حوزه زنان و منتقد سینما با بیان این که سازندگان فیلم های دفاع مقدسی باید بهای بیشتری به بحث فیلمنامه و کار پژوهشی در این زمینه بدهند، گفت: اگر بناست که رشادت ها و حماسه های زنان ایرانی در دفاع مقدس چه در پشت جبهه و چه در خط مقدم را در قالب فیلم به تصویر بکشیم، باید این کار عالمانه، حرفه ای و متعهدانه صورت گیرد و ما حقایق دفاع مقدس را به درستی در این رابطه تبیین کنیم.

قمقامی بیان داشت: در این راستا لازم است که از منظر فکری و اندیشه ای، کارهای قوی ساخته شود که بتواند در عین حال به جهت جذابیت های فرمی نیز با مخاطب عام ارتباط لازم را برقرار کند.

وی افزود: همچنین باید به ویژه در رابطه با فیلم های دفاع مقدسی، رویکرد و نگاه معنوی به مقوله دفاع نیز پررنگ شود و این مسئله می طلبد که در زمینه فیلمنامه ما شاهد کارهای پژوهشی مناسبی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha