یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
جنگ اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دست نوجوانان ایران به طلا نرسید

تیم والیبال نوجوانان ایران بامداد امروز شنبه مقابل فرانسه دیدار فینال رقابت‌های جهانی را برگزار کرد که با شکست سه بر یک شاگردان محمد وکیلی همراه بود. نوجوانان فرانسه در ست‌ اول با امتیاز ۲۵ بر ۲۲ پیروزی رسیدند اما ملی پوشان نوجوان ایران در ست دوم نتیجه ۲۵ بر ۱۶ را کسب کردند. با این حال فرانسوی‌ها توانستند در ست‌های سوم و چهارم با امتیازهای ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۲۱ نتیجه را برای خود کنند تا خروس‌ها برای اولین بار مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کنند. تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در برای چهاردهمین تجربه اش در این مسابقات در مرحله مقدماتی موفق به شکست کره‌جنوبی، پورتوریکو و کلمبیا شد و با شکست فنی تیم نیجریه با چهار برد و ۱۲ امتیاز به عنوان صدرنشین گروه سوم راهی مرحله حذفی شد. آنها در یک هشتم نهایی صربستان را از پیش رو برداشته و سپس موفق به شکست بلژیک در یک چهارم نهایی شدند تا بار دیگر با کره جنوبی بازی کنند. دومین تقابل دو تیم در این بازی‌ها باز هم به سود ایران همراه بود تا شاگردان محمد وکیلی در کمال شایستگی به فینال برسند اما نتوانستند مدال طلا را برای خود کنند.

منبع: مهر

خودکشی آمریکایی ها رکورد زد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC) اعلام کرد: ۴۹۴۴۹ آمریکایی در سال ۲۰۲۲ خودکشی کرده اند. میزان خودکشی در سال ۲۰۲۱، ۴۸۱۸۳ نفر بود که افزایشی ۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد. مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا این ارقام را در گزارش جدیدی منتشر کرد. بیشترین افزایش شمار خودکشی در بین بزرگسالان ۶۵ ساله و مسن‌تر دیده می‌شود. میزان خودکشی در بین این گروه سنی از سال ۲۰۲۱، ۸.۱ درصد افزایش یافته است. دومین رقم افزایش در میزان خودکشی مربوط به گروه سنی بین ۴۵ تا ۶۴ ساله‌ها است. میزان افزایش خودکشی در این گروه سنی ۶.۶ درصد است. در گروه سنی بین ۲۵ تا ۴۴ ساله‌ها نیز میزان خودکشی افزایش یافته است. اما این افزایش در قیاس با دیگر گروه‌های سنی اندک است. این افزایش ۰.۷ درصد است. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده اند که پژوهشگران متوجه افزایش خودکشی در مردان و همین طور زنان شده اند. افزایش خودکشی در بین مردان و زنان به ترتیب ۲.۳ و ۲.۸ درصد بوده است. این افزایش در اکثر گروه‌های نژادی و قومی آمریکا جز سرخپوستان و بومیان آلاسکا دیده می‌شود. بیشترین افزایش در خودکشی در بین بومیان هاوایی و دیگر بومیان جزایر اقیانوس آرام دیده می‌شود. این افزایش در سال ۲۰۲۲، ۱۵.۹ درصد بود. دومین افزایش بزرگ خودکشی در بین آمریکایی‌هایی روی داد که چند نژادی هستند. میزان خودکشی در بین کودکان و جوانان بین سن ۱۰ تا ۲۴ سال، ۸.۴ درصد کاهش یافته است. به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، میزان خودکشی از سال ۲۰۰۶ به این سو تقریبا سالانه افزایش یافته است. سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ استثناء هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا تاکید کرده است که برای حل این بحران به اقدامی فوری نیاز است. دکتر دبرا هوری، پزشک ارشد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اظهار داشت، " افزایش دردسرساز خودکشی نیازمند اقدام فوری در جامعه ماست تا جلوی از دست رفتن زندگی‌ها که قابل پیشگیری است، گرفته شود. همه می‌توانند در نجات جان انسان‌ها و کاستن از شمار خودکشی‌ها نقشی ایفا کنند. " این مرکز از کسانی که نیازمند کمک هستند خواست با خط تلفن ۲۴ ساعته خودکشی و بحران ۹۸۸ تماس بگیرند. این خط تلفن همچنین به کسانی که می‌خواهند جان افراد در معرض خودکشی را نجات دهند، کمک می‌کند. خاویر بسرا، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نود درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که آمریکا با بحران بهداشت روانی روبروست. آمار جدید خودکشی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دلیل این مسئله را شرح می‌دهد. از دست رفتن یک جان هم بر اثر خودکشی بسیار زیاد است. با این همه، بسیاری از افراد بر این باورند که کمک خواستن نشانه ضعف است.

منبع: شبکه خبر

سود تیلیاردی جنگ اوکراین به جیب آمریکا رفت

دیفنس نیوز در آخرین گزارش خود از صنعت تسلیحاتی آمریکا نوشت جنگ اوکراین موجب شده کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا سود کلانی به جیب بزنند بر اساس رتبه بندی جدید دیفنس نیوز از ۱۰۰ شرکت برتر تسلیحاتی در جهان، سازندگان تسلیحات آمریکایی همچنان بر صنعت تسلیحات جهانی تسلط دارند و چهار شرکت مستقر در آمریکا در لیست پنج پیمانکار برتر نظامی جهان قرار دارند. به گزارش دیفنس نیوز، در سال ۲۰۲۲، پنج پیمانکار بزرگ تسلیحاتی آمریکا ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد نظامی داشتند. لاکهید مارتین بر سایر شرکت‌های ساخت سلاح‌های جنگی پیشی گرفته بود و مجموع درآمد نظامی آن در سال گذشته حدود ۶۳ میلیارد دلار بود. RTX که قبلاً با نام Raytheon Technologies شناخته می‌شد، در رتبه دوم قرار داشت و در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشت. پنج کمپانی آمریکایی مدت‌هاست که بر فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تسلیحات در جهان تسلط داشته‌اند. لاکهید مارتین، نورث روپ گرومن، RTX، بوئینگ و جنرال داینامیکس از سال ۲۰۰۰ تاکنون در هفت رتبه برتر رتبه بندی دیفنس نیوز باقی مانده اند. آمریکا به عنوان منبع اصلی تسلیحات برای اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه ظاهر شده و حدود ۳۷ میلیارد دلار کمک امنیتی به کیف اختصاص داده است. اطلاعاتی که کانال تلگرام «راونستوو میدیا» به آن‌ها استناد کرده، نشان می‌دهد که در نیمه اول سال، درآمد ۲۵ پیمانکار برتر نظامی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود کل فروش تسلیحات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که ۴۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در گزارش دیفنس نیوز آمده است که تا سال ۲۰۲۶، این مبلغ ممکن است با تحویل تسلیحات به اوکراین و تسلیح مجدد در اروپا با بیش از ۲۰ درصد افزایش به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد. تخمین زده می‌شود که پیمانکاران نظامی غربی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ درآمد خود را ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد افزایش خواهند داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زمین‌لرزه سالند را لرزاند

جمعیت هلال احمر اعلام کرد: زلزله ۴.۲ ریشتری ساعت ۳:۵۷ دقیقه بامداد امروز، عمق ۱۶ کیلومتری زمین در استان خوزستان، حوالی سالند را لرزاند. در پی این حادثه ۳ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند. همچنین این زمین لرزه هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشته است.

منبع: مهر

ضد حمله اوکراین دفع شد

وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی بر فراز شبه جزیره کریمه در بامداد روز شنبه خبر داد.براساس اعلام این وزارتخانه حمله پهپادی اوکراین، هیچ تلفات جانی و خسارتی به دنبال نداشته است. بر اساس این گزارش، ۱۴ پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه منهدم و ۶ فروند دیگر نیز با سامانه‌های جنگ الکترونیک سرکوب شدند. پیشتر سرگئی کریوچکوف (Sergei Kryuchkov) مشاور فرماندار کریمه گفته بود که برای دفع حملات هوایی به سمت بخش‌های مختلف شبه جزیره کریمه، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه فعال می‌شود. مقام‌های وزارت حمل و نقل کریمه، از توقف تردد بر روی پل کریمه که جنوب روسیه را به این شبه جزیره متصل می کند، از ساعت ۱:۳۰ بامداد روز شنبه برای حدود ۲ ساعت خبر دادند. بر پایه این گزارش، حملات پهپادی به مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین و در داخل خاک روسیه، از زمانی که یک پهپاد بر فراز کاخ کرملین در اوایل ماه مه (اردیبهشت/خرداد) منهدم شد، افزایش یافته است. اوکراین تقریبا هیچوقت مسئولیت این حملات را به طور علنی بر عهده نگرفته است اما گفته که تخریب زیرساخت‌های نظامی روسیه برای ضدحملات کی‌یف بسیار مهم است. همچنین وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که یک پهپاد مهاجم بر فراز مسکو سرنگون شده اما این حمله خسارت قابل توجهی ایجاد نکرده است. درحالیکه کی‌یف هنوز در حال انجام عملیات ضدحمله علیه مسکو است، یک دیپلمات ارشد غربی هفته گذشته به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: روسیه خطوط دفاعی زیادی دارد و نیروهای اوکراینی حتی از خط اول هم عبور نکرده‌اند. پیشتر شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته بود: کی‌یف پس از ماه‌ها انتظار، ضدحمله خود را با امید بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف مسکو آغاز کرد اما جنگ بین روسیه و اوکراین در تابستان امسال وارد مرحله‌ی جدیدی شد و به وضوح مشخص است که ضدحمله اوکراین نتایج سریع و تضمین شده‌ای به همراه نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

دست ایران در جام‌جهانی شطرنج خالی ماند

دور چهارم جام جهانی شطرنج روز گذشته با حذف نفر نخست ایران در این رشته به پایان رسید. پرهام مقصودلو در این دور به مساف «یان کریشتف دودا» از لهستان رفت. این ۲ شطرنج باز در دیدارهای رفت و برگشت به تساوی رسیده بودند اما دودا در دیدار تکمیلی موفق شد مقصودلو را شکست دهد و به مرحله پنجم گام بگذارد. دودا مدافع عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات بود. مقصودلو نیز در جام جهانی شطرنج باکو با ریتینگ ۲۷۱۹ دست به مهره شد و حریف لهستانی او در این دور دارای ریتینگ ۲۷۳۲ بود. پیش از مقصودلو، بردیا دانشور در دور سوم و محمدامین طباطبایی در دور دوم با شکست برابر ر قیبان خود از رسیدن به مراحل بالاتر جام جهانی شطرنج بازماندند. مبنیا علی‌نسب و میترا اصغرزاده نماینده دختران ایران در باکو بودند که نتوانستند پیروزی‌های چشمگیری کسب کنند.

منبع: ایرنا

رکورد تقاضای نفت در دنیا شکست

آژانس بین المللی انرژی ضمن اشاره به رسیدن تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن (خرداد) به سطح بی‌سابقه‌ای هشدار داد، قیمت نفت ممکن است افزایش یابد زیرا کاهش تولید نفت از سوی تامین‌کنندگان اصلی آن مانند عربستان به کاهش عرضه این محصول می‌انجامد.تارنمای مجله فوربس گزارش داد: کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، به افزایش قیمت نفت کمک کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که اگر اهداف این بلوک نفتی در کاهش تولید این محصول حفظ شود، خطر افزایش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت. تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن (خرداد) به سطح بی سابقه ای رسید و انتظار می رود در ماه اوت (مرداد) نیز بار دیگر افزایش یابد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش روز جمعه خود هشدار داد تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن به رکورد ۱۰۳ میلیون بشکه در روز رسید. این سازمان در گزارش خود آورده است: تقاضای نفت می تواند در ماه آگوست (مرداد) حتی بیشتر افزایش یابد و انتظار می رود تقاضا برای کل سال ۲۰۲۳ به ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد. بر اساس این گزارش، این رقم که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل افزایش یافته است، بالاترین سطح افزایش تقاضای سالانه تاکنون خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی افزود: چین سهم اصلی را در این رشد تقاضای نفت دارد و بیش از ۷۰ درصد این افزایش را به خود اختصاص داده است. تقاضا در این کشور «قوی‌تر از حد انتظار است» و «با وجود نگرانی‌های مداوم در مورد سلامت اقتصاد» به بالاترین حد خود رسیده است. این سازمان در گزارش خود عنوان کرد که افزایش سفرهای هوایی تابستانی و افزایش استفاده از نفت در تولید برق نیز به افزایش تقاضا کمک کرده است. آژانس پیش بینی کرده رشد تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۴ به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، خودروهای برقی و روند ضعیف احیای پساکرونایی کُندتر خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی در بخشی از گزارش خود آورده است: صادرات نفت روسیه، سقف قیمتی را که توسط کشورهای گروه هفت (G۷) علیه این کشور وضع شده بود، نقض کرده است. بر این اساس، قیمت نفت در ماه گذشته به میانگین ۶۴.۴۱ دلار در هر بشکه رسید که بالاتر از سقف ۶۰ دلار در هر بشکه است که گروه هفت تعیین کرده بود. این تحولات جدید نقشه عرضه جهانی نفت را تغییر داده و باعث تغییر صادرات نفت روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده این محصول از اروپا به سمت آسیا شده است. صادرات نفت خام روسیه به هند و چین ۸۰ درصد از محموله های نفتی این کشور را تشکیل می دهد. تقاضای نفت در طول همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش یافت اما کاهش تقاضا و حرکت جهان به سمت استفاده از اشکال انرژی سبز با کاهش عرضه آن به دلیل کاهش تولید و اختلال ناشی از جنگ اوکراین هم‌زمان شد. چنین عواملی در کنار اقدام عربستان برای کاهش داوطلبانه تولید نفت خود، قیمت جهانی این محصول را افزایش داد به طوری که نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه، ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین رکورد از ۶ ماه گذشته بود.

منبع: ایرنا

درگیری های شدید سوریه و النصره خاتمه یافت

منابع خبری از درگیری های شدید میان ارتش سوریه و تروریست های تحریر الشام (النصره سابق) در شمال غرب سوریه و ناکامی تروریست ها در پیاده کردن طرح خود خبر دادند.ریف شمالی لاذقیه شاهد درگیری های شدید میان یگان های ارتش سوریه با عناصر گروه تروریستی تحریر الشام بود. یک منبع میدانی اعلام کرد که یک مجموعه مسلح (تروریستی) تلاش کرد که وارد یکی از پایگاه های ارتش سوریه در عین البیضه واقع در ریف شمالی لاذقیه شود که این مجموعه مسلح شناسایی و درگیری های شدیدی بین طرفین رخ داد. بر اساس این گزارش، درگیری های مسلحانه میان ارتش سوریه و تروریست های تحریر الشام با سلاح متوسط و سنگین و همچنین شلیک توپخانه ای همراه بود. منابع میدانی تاکید کردند که این هجوم تروریست ها به پایگاه ارتش سوریه به طور کامل با شکست مواجه شد و هیچ تغییری در نقشه سیطره منطقه رخ نداد. منابع خبری می گویند این تروریست ها از عناصر خارجی گروه تحریر الشام و اتباع کشورهای چین و چچن هستند. از سوی دیگر شمار زیادی از اهالی روستای "الحنه" در جنوب استان الحسکه (شمال شرق سوریه) تجمع کرده و تظاهراتی علیه مزدوران کُرد وابسته به آمریکا برگزار کردند. معترضین سوری تاکید کردند که علیرغم اینکه مزدوران کُرد از حمایت های گسترده آمریکا برخوردار هستند و از سرقت نفت وگاز سوریه سود می برند، اما فقر و بیکاری منطقه را فراگرفته است. معترضین با قطع کردن راه ها خواستار بهبود اوضاع معیشتی و فراهم کردن آب و برق مردم منطقه شدند. در هفته های اخیر شاهد گسترش اعتراضات مردم سوریه در مناطق سیطره نیروهای قسد (مزدوران کُرد و عرب آمریکایی) بودیم. با شکست گروه تروریستی داعش در آذر ماه سال ۱۳۹۶ در سوریه توسط رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه، نظامیان تروریست آمریکایی و مزدوران وابسته به آنها یعنی قسد، بخش های زیادی از شرق و شمال شرق سوریه را به اشغال خود در آوردند و همچون دوره داعش، سرقت جان و مال مردم سوریه ادامه یافت. براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد. سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و بخش هایی از استان های لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد، هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود که کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) است. اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

منبع: ایرنا

موریس سلیم از ترور جان سالم به در برد

خودروی وزیر دفاع لبنان عصر امروز پنجشنبه در مرکز بیروت هدف اصابت گلوله قرار گرفت.«موریس سلیم» از این ترور جان سالم به در برد و به محلی امن متقل شده است. در همین رابطه دفتر اطلاع رسانی وزیر دفاع لبنان اعلام کرد که خودروی وزیر مستقیما هدف گلوله قرار گرفت و حال او خوب است. دفتر اطلاع رسانی وزارت دفاع لبنان تأکید کرد که هنوز مشخص نیست که تیراندازی عمدی یا غیر عمدی صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

موزه بین‌المللی قرآن کریم راه‌اندازی شد

اتحادیه جهانی مسلمانان موزه بین‌المللی قرآن کریم را راه‌اندازی کرد، که اهداف راه‌اندازی آن نشست‌های بین‌المللی و عرضه نسخه‌های نفیس قرآن است. محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان از راه‌اندازی موزه بین‌المللی قرآن کریم در مکه خبر داد. وی گفت که این ابتکار با هدف انتشار پیام قرآن و سنت راه‌اندازی شده است و این موزه اعجازهای قرآن کریم را با پشتوانه حقایق علمی برجسته خواهد کرد. به گفته وی پروژه موزه توسط شورای بین‌المللی علمای این اتحادیه راه‌اندازی شده که یک هیئت مشورتی متشکل از چند تن از علمای ارشد از سراسر جهان اسلام است. کارکنان موزه وظیفه سازماندهی کنفرانس‌ها، محافل و سخنرانی‌ها را در سراسر جهان خواهند داشت. محمد العیسی گفت: بررسی ایده این پروژه پیشگام که با توجه به محتوا و اهداف آن اولین در نوع خود است و توسط بخش خدمت به کتاب خدا و سنت این اتحادیه انجام شده است. آل عیسی بیان کرد که بازدیدکنندگان از ساختمان این اتحادیه می‌توانند موزه را مشاهده کنند. شعب بین‌المللی موزه به معرفی ارزش‌های قرآنی و احکام حکیمانه مندرج در آیات می‌پردازد. العیسی افزود این موزه علاوه بر برگزاری همایش‌ها، مجامع، سخنرانی‌ها و انجام تحقیقات مربوط به قرآن کریم و علوم آن، گزارشی تاریخی از نسخ خطی قرآن کریم نیز ارائه می‌کند. وی افزود: مجموع پایان نامه‌های دانشگاهی در رشته علوم قرآن کریم که تا تاریخ این افتتاحیه تحت نظارت اتحادیه جهانی مسلمانان انجام شده، حدود ۱۵ هزار پایان نامه علمی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تظاهرات گسترده ضد پاریسی در نیجر برگزار شد

هزاران نفر در مقابل پایگاه نظامی فرانسه در نیامی، پایتخت نیجر علیه مداخله نظامی گروه «اکواس» تظاهرات کردند. هزاران نفر از حامیان کودتا در نیجر روز جمعه در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در نیامی تجمع کردند و شعارهای ضد پاریس سر دادند. شرکت کنندگان در تظاهرات با در دست داشتن پرچم‌های نیجر و روسیه حمایت خود را از نظامیان به قدرت رسیده به ویژه عبدالرحمان چیانی رئیس «شورای ملی حفاظت از وطن» نیجر اعلام کردند.تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «مرگ بر فرانسه، مرگ بر اکواس (ECOWAS).» این یک روز پس از نشست سران اکواس بود که با تایید مداخله نظامی احتمالی در نیجر به پایان رسید. عزیز رابح علی، یکی از اعضای یک اتحادیه دانشجویی که از کودتا حمایت می‌کند، گفت: «ما فرانسوی‌ها را وادار می‌کنیم تا اینجا را ترک کنند. ECOWAS مستقل نیست، فرانسه آن را به بازی گرفته و یک نفوذ بیرونی وجود دارد.» از زمان کودتا، ارتش به ویژه فرانسه را هدف قرار داده و می‌گوید، این کشور پشت تصمیم کشورهای غرب آفریقا برای فعال کردن «نیروی ذخیره» خود به منظور آمادگی برای استقرار در نیجر برای بازگرداندن نظم قانون اساسی، بدون افشای جدول زمانی مشخص برای مداخله، قرار دارد.

منبع: ایسنا

کشتی LPG در آبادان پهلو گرفت

مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: با همت مسئولان شرکت نفت آبادان و در راستای شکست تحریم‌های ظالمانه، نخستین محموله گاز مایع گرم LPG از اسکله شماره ۷ پالایشگاه آبادان بارگیری شد.حکیم قیم، اظهار داشت: کشتی حمل گاز مایع در اسکله شماره هفت مقابل پالایشگاه آبادان پهلو گرفت و برای نخستین بار در تاریخ 110 ساله پالایشگاه نفت آبادان، گاز LPG را برای انتقال از آبراه بین‌المللی اروند دریافت می‌کند. وی گفت: دسترسی پالایشگاه آبادان به آب‌های آزاد همیشه یک مزیت محسوب می‌شد، اما جنگ تحمیلی زیرساخت‌های صادراتی اسکله‌های این پالایشگاه را به طور کامل تخریب کرده بود که سال گذشته موضوع استفاده مجدد از این ظرفیت به طور جدی دنبال شد. مدیر عامل پالایشگاه آبادان در ادامه افزود: افزایش ظرفیت خوراک و محصولات پالایشگاه و بندر صادراتی ماهشهر و افزایش درآمد ارزی با فروش LPG و دیگر محصولات همچون V.B و نفتا کمک به استمرار تولید پایدار و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان در کنار ذخیره‌سازی و انتقال فرآورده‌ها به بندر صادراتی ماهشهر از جمله عوامل موثر در اجرایی شدن این تصمیم است. وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده، راه‌اندازی اسکله‌های شماره 9، 8، 7D ،7C، 7B ،7A مصوب شد، به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد و افزود: برای فعال‌سازی این اسکله‌ها در حدود 12 هزار متر مکعب از اروندرود لایروبی، چندین کیلومتر خطوط لوله 6 و 8 و 10 اینچی از مخازن ذخیره تا اسکله‌ها احداث شد و تجهیزات بازوی بارگیری محصولات مختلف در اسکله احداث و نصب شد. قیم به آماده‌سازی خطوط انتقال و بازوی بارگیری محصولات نفتا و نفت خام، نفت گاز و نفت سفید ، تعمیر و بازسازی خطوط 6 و 10 اینچی انتقال فرآورده‌ها از پالایشگاه تا اسکله، آماده‌سازی و پیش راه‌اندازی خطوط، تعمیر و بازسازی خطوط آب آشامیدنی کشتی و بخار آب و هوای کارخانه‌ای، مقاوم‌سازی و بازسازی نقاط تخریب شده سطح اسکله و رنگ‌آمیزی محوطه سایت اسکله‌ها، نصب فندرهای ضربه‌گیر، تعمیر و تجهیز ساختمان اداری و عملیات دریایی و اسکله و نصب دستگاه رادیو و برقراری خطوط ارتباطی بی‌سیم و تلفنی را به عنوان دیگر اقدامات انجام شده برشمرد. وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت ادارات و ارگان‌های برون‌سازمانی، مجوزهای لازم برای راه‌اندازی اسکله‌های پالایشگاه اخذ شد و نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام عملیات پهلوگیری و بارگیری کشتی نیز آموزش و مستقر شدند و همچنین برای افزایش ایمنی بیشتر خطوط آتش‌نشانی و تجهیزات اطفای حریق نیز بازسازی و نوسازی شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان به تولید بیش از 25 درصد از محصولات پالایشی کشور در این پالایشگاه و برنامه‌ریزی برای فروش محصولات تولید شده مازاد در بازارهای بین‌المللی در کنار تامین نیازهای کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این اقدامات انجام شده، پالایشگاه آبادان به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود و امید است مردم مقاوم آبادان و خرمشهر شاهد برکات این تحول بزرگ در منطقه باشند.

منبع: تسنیم

نمرات خام داوطلبان کنکور اعلام شد

رییس سازمان سنجش گفت:نمرات خام، نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و نمره کل سابقه تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شد.عبدالرسول پورعباس با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1402 در دو مرحله اعلام می‌شود، گفت: مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیر ماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی که شرکت نموده، بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش است که با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده است. وی افزود: کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، هفته آینده در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نمرات خام شرکت‌کنندگان نوبت اول در اسفند ماه 1401 اطلاع رسانی شد و مجدداً در سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org قابل مشاهده است. برای داوطلبانی که فقط در نوبت اول در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند، نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی آنان در کارنامه نوبت اول درج و از طریق سامانه فوق قابل ملاحظه است. وی با بیان اینکه اطلاعیه تکمیلی درخصوص زمان انتشار دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته و همچنین زمان انتخاب رشته داوطلبان، هم زمان با انتشار کارنامه نهایی در هفته آینده منتشر خواهد شد، ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های اول و دوم داوطلبانی که در هر دو نوبت آزمون اختصاصی (کنکور) شرکت کرده‌اند، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره‌کل نهایی لحاظ می‌شود. لذا بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی، در کارنامه مربوط به نوبت دوم درج شده است. پورعباس در پایان از داوطلبان خواست به منظور کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه منتشر شده در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه فرمایند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha