یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شاه میوه

شاه میوه با تأکید بر ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: اقدامات دیگری در سطح کشور باید انجام شود تا فرهنگ قرآنی رواج یابد؛ به عنوان مثال هنر، سینما، تئاتر، انیمیشن و سریال ابزارهایی است که در گسترش فرهنگ قرآنی بسیار مؤثر است اما نسبت به آنها غفلت شده و به اندازه کافی از آنها بهره گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، غلامرضا شاه‌میوه، صبح امروز در حاشیه جلسه برنامه ریزی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به مسابقات شهرستانی می‌توان گفت که ما در برخی رشته‌ها مثل ترتیل و حفظ کل ، پیشرفت خیلی خوبی داشتیم اما در برخی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی شاهد افول هستیم.

وی افزود: بسیاری از افرادی که در رشته ترتیل فعالیت دارند می‌خواهند خود را به سطحی برسانند که بتوانند در برنامه‌های جزءخوانی رمضان که از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود، شرکت کنند و به این دلیل بیشتر تلاش می‌کنند؛ در سال گذشته نفر اول کل کشور در این رشته از استان اصفهان بود و رقیبان آنان در این دوره نیز برای رسیدن به این جایگاه تلاش می‌کنند.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان ادامه داد: وقتی یک نفر از یک استان در سطح کشوری رتبه کسب می‌کند، این انگیزه را در سایر افراد ایجاد می‌کند که در مسابقات بعدی به این جایگاه برسند و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند؛ این مسئله در رشته‌های ترتیل و حفظ کل بسیار مشاهده می‌شود.

شاه‌میوه با بیان اینکه مسابقات تجلی لحظه‌ای آموزش‌هایی است که افراد باید پیش از آن فرابگیرند، گفت: برخی تصور می‌کنند که بدون آموزش و تلاش می‌توانند در مسابقات شرکت کرده و حائز رتبه شوند در حالی که شرکت در مسابقات نیازمند حداقل یک سال فعالیت و حضور در جلسات آموزشی است.

وی اضافه کرد: امسال در مسابقات شهرستانی افرادی حضور داشتند که در هیچ جلسه رسمی آموزشی پیش از این شرکت نداشتند و با این وجود انتظار کسب رتبه داشتند.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان ادامه داد: آموزش‌ها به دو شکل انجام می‌شود، یکی آموزش‌هایی است که در سطح شهر در جلسات با حضور اساتید برگزار می‌شود و افراد می‌توانند به صورت آزاد در آنها شرکت کنند؛ دسته دیگر از آموزش‌ها نیز به صورت هدفمند برای حضور در مسابقات است که توسط ادارات اوقاف برنامه‌ریزی شده و به صورت کارگاهی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش زیرساخت کیفیت مسابقات قرآنی است، عنوان کرد: آنچه مورد اهمیت است آن بوده که افراد در طول سال باید در جلسات مختلف و محافل قرآنی شرکت کرده و میدان برای اجرا در اختیار آنها قرار بگیرد تا اساتید نکات لازم را به آنها یادآوری کنند؛ در این صورت افراد با آمادگی بیشتری در مسابقات شرکت می‌کنند.

شاه‌میوه با تأکید بر توجه فعالان قرآنی به آموزش بیان کرد: بخش عمده‌ای از ضعف در آموزش متوجه خود شرکت‌کنندگان است که به این موضوع توجه لازم ندارند اما در بخشی می‌توان با تدابیری که توسط مدیران نهادهای قرآنی اندیشیده می‌شود این مشکل را حل کرد.

وی افزود: می‌توان در طول سال دوره‌ها و کارگاه‌هایی را برگزار کرد تا افراد در آنها حضور یابند اما اهتمام مسابقه‌دهندگان به شرکت در این دوره‌ها نیز اهمیت دارد.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در ارتباط با حضور مردم در فرآیند رقابت‌ها تصریح کرد: استقبال عمومی از مسابقات قرآن نه‌تنها در اصفهان بلکه در کل کشور بسیار ضعیف است و در برخی مسابقات تنها شاهد حضور مسابقه‌دهندگان هستیم که فقط در زمان ارائه خود در محل حضور می‌یابند.

وی افزود: در تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات به ویژه در برخی رشته‌ها نسبت به سال‌های گذشته شاهد کاهش هستیم و این دلایل مختلف فرهنگی، اقتصادی و ... دارد که باید توسط مسئولان کلان در این حوزه بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان با بیان اینکه با مسابقات قرآن به تنهایی نمی‌توان فرهنگ قرآنی را ترویج کرد، گفت: مسابقات قرآن انگیزه‌ای برای تعداد خاصی از افراد جامعه است که به کسب رتبه، حضور در سطوح بالاتر رقابت‌ها و دریافت برخی امتیازات امیدوارند و این برای گسترش فرهنگ قرآن در سطح جامعه راهگشا نیست.

وی ادامه داد: مسابقات تنها ابزاری است که در حد اندک در این حوزه تأثیرگذار است و اقدامات دیگری در سطح کشور باید انجام شود تا فرهنگ قرآنی رواج یابد؛ به عنوان مثال هنر، سینما، تئاتر، انیمیشن و سریال ابزارهایی است که در گسترش فرهنگ قرآنی بسیار موثر است اما نسبت به آنها غفلت شده و به اندازه کافی از آنها بهره گرفته نمی‌شود.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در ارتباط با پویش "من حامی قرآنم" خاطرنشان کرد: اعلام برائت در قالب چنین پویش‌هایی خوب است اما نکته مهم آن است که ما خود نباید قرآن را در مهجوریت نگه داریم و تنها به این حرکات نمادین اکتفا کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha