دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بلک

حوزه / مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: معرفی و رشد استعدادهای جدید قرآنی از طریق مسابقات قرآنی از اهداف این برگزاری این مراسم است، این یک مسیر بسیار مهم بوده که ظهور و بروز اسلامیت نظام خود را در قالب مسابقات قرآنی معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ محمدحسین بلک صبح امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهمی که می‌تواند بعد از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور، ملت و نظام ما را به دنیا معرفی کند، اهتمام به امور قرآنی به عنوان یک باور و اعتقاد مشترک در جهان اسلام است.

وی افزود: این مسئله در شکل خاص خود در قالب مسابقات، موضوعات مشترک اعتقادی را در یک صحنه رقابتی قرار می‌دهد تا هم جوانان توانمند ما در این صحنه رشد کرده و استعدادهای خود را بروز دهند و هم بعد از تعیین افراد برتر، در عرصه‌های بین‌المللی حضور یافته و در دنیا معرفی شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به تأثیر برگزاری مسابقات در معرفی چهره‌های قرآنی کشور به جهان، عنوان کرد: اینکه قاریان و تالیان قرآن کریم از جمهوری اسلامی با زبان فارسی انقدر زیبا و مسلط قرآن را تلاوت می‌کنند سبب شده که حتی در کشورهای عربی بهره‌مند از لحن مادری زبان قرآن نیز به معجزه بودن این موضوع اعتقاد داشته باشند، گویا این افراد از ابتدا با تلاوت قرآن متولد شده‌اند.

وی در ارتباط با اهمیت معرفی و رشد استعدادهای جدید قرآنی از طریق این مسابقات، بیان کرد: این یک مسیر بسیار مهم است که ظهور و بروز اسلامیت نظام خود را در قالب مسابقات قرآنی معرفی کنیم، از طرف دیگر ما موظفیم که برای ادای دین به قرآن کریم، فعالیت‌هایی که موجب ترسیم قله‌های قرآنی برای جامعه می‌شود را در دستور کار قرار دهیم.

حجت الاسلام بلک افزود: هر ساله در میان کسانی که در مسابقات حضور می‌یابند، با شخصیت‌های جدید و جوانی که تحصیل‌کرده هستند و استعدادهای کاملی دارند مواجه می‌شویم که می‌توانند سرمایه‌ای برای جامعه قرآنی ما در آینده باشند.

وی با اشاره به استقبال از مسابقات قرآنی امسال، تصریح کرد: علی‌رغم همه‌گیری کرونا در سال‌های گذشته، چراغ این مسابقات پرفروغ باقی ماند و اصحاب قرآنی در کشور و در استان اصفهان در این عرصه وارد شدند، در این دوره از مسابقات نیز با دو افزایش کمّی و کیفی در میان علاقمندان قرآنی و سایر رشته‌های موجود مواجه بودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: حضور استعدادهای قرآنی و کارهای ارائه شده به ویژه در بخش بانوان توأم با افزایشی چشمگیر بود، از این رو این دوره از مسابقات همچون سال‌های گذشته با رویش‌های جدیدی همراه است که سبب افزایش کمی و کیفی در سطح مسابقات می‌شود.

وی در ارتباط با سطح کیفی این دوره از مسابقات تصریح کرد: بهترین قضاوت درمورد کیفیت برگزاری مسابقات توسط خود شرکت‌کنندگان انجام می‌شود و در مسابقات شهرستانی مشاهده شد که افراد حاضر از کیفیت داوری رضایتمندی بیشتری داشتند.

حجت الاسلام بلک با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در سراسر استان اصفهان، عنوان کرد: تعداد کل کسانی که برای حضور در مسابقات ثبت‌نام کردند، چهار هزار و ۱۷۲ نفر بوده که از این تعداد ۱۴۲ نفر از بانوان و ۱۴۰ نفر از آقایان در بخش آوایی و ۴۸ نفر نیز در بخش مدیحه‌سرایی به مرحله استانی راه یافته‌اند.

وی تأکید کرد: علی‌رغم اینکه استان اصفهان از نظر تعداد ثبت‌نام در بین استان‌های برتر قرار دارد، اما ظرفیت حضور فعالان قرآنی استان در این مسابقات بیش از این تعداد بوده و با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر می‌توان شاهد افزایش تعداد ثبت‌نام در ادوار بعدی بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار کرد: برای حضور بهتر در این مسابقات لازم است اساتید، نهادها و موسسات قرآنی، فعالیت‌های خود را افزایش دهند تا بتوانیم در عرصه رقابت شاهد حضور داوطلبان بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش استقبال از مسابقات در بخشی متوجه وظیفه‌ای است که همه دستگاه‌ها در قبال قرآن دارند، گفت: قرآن موهبتی همگانی است که برای هدایت کل جامعه و زیربنای مشروعیت نظام ما است، از این رو همه مسئولانی که در جایگاه‌های مدیریتی قرار می‌گیرند، مرهون و مدیون نورانیت قرآن در این کشور هستند و مردم به حرمت قرآن کریم این امانت را در اختیار آنها قرار داده‌اند.

حجت الاسلام بلک اضافه کرد: امور قرآنی عرصه‌ای برای ادای دین مسئولان است، همچنین با توجه به جلوه‌های دشمنی با قرآن در برخی کشورهای غربی، همه ما در قبال این کتاب آسمانی مسئول هستیم، اداره اوقاف به عنوان برگزارکننده مسابقات افتخار می‌کند که در خدمت جامعه قرآنی است اما دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز در این باره وظایفی دارند که از جانب فعالان قرآنی مورد مطالبه است.

وی با اشاره به اقدامات نهادهای دیگر در امور قرآنی، بیان کرد: نمی‌توان گفت که این مطالبه محقق شده و لذا همچنان جامعه قرآنی چشم به راه این توجهات از جانب نهادها و سازمان‌های مختلف هستند، حتی رتبه‌آورانی که موجب افتخارآفرینی برای استان اصفهان شده‌اند نیز به اندازه کافی دیده نشده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: مشوق‌هایی که در مسائل مختلف یک رسم و عادت طبیعی است، می‌تواند در حوزه‌های قرآنی نیز وجود داشته باشد و انتظار ما از نهادهای فرهنگی این است که فعالان و نام‌آوران قرآنی را که تنها با عشق و بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم برای جامعه جوان خود گروه‌های مرجع تشکیل دهیم، فعالان و نام‌آوران قرآنی از بهترین نمونه‌ها هستند که در کنار تحصیل و معیشت خود به این مسئله بسیار نورانی و ارزشمند نیز توجه کردند، اما جای این افراد در برجسته‌سازی بسیار خالی است.

حجت الاسلام بلک خاطرنشان کرد: توصیه ما به مسئولان و مدیران استانی این است که فقط نیم‌نگاهی مهربانانه‌تر به جامعه قرآنی داشته باشند.

وی با اشاره به جوایز اهدایی به نفرات برتر این مسابقات، اظهار کرد: نباید در افزایش مشوق‌ها و ارزش‌گذاری در این حوزه محدودیتی قائل شد، اما چون جوایز اهدایی در مسابقات استانی تابع دستورالعمل‌هایی است که در کشور پیش‌بینی می‌شود، این اقدام هماهنگ و همسو با دیگر استان‌ها بوده و استان اصفهان نیز خارج از این قواعد نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با بیان اینکه اوقاف به اندازه امکانات خود عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ترمیم این مسئله، مشارکت سایر دستگاه‌ها مثل شهرداری و فرمانداری‌ها در این تشویقات است و این عرصه برای آنها وجود دارد، نهادهای دیگر و مسئولان استانی می‌توانند متناسب شرایط خود در تأمین بخشی از این مشوقات به اداره اوقاف کمک کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha