دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ستوده نیا

حوزه / داور بین المللی مسابقات قرآن با بیان اینکه چراغ محافل و جلسات قرآنی باید همواره در طول سال روشن بماند، گفت: برگزاری محافل و مسابقات قرآنی نباید فقط به این ایام اختصاص یابد، بلکه آموزش‌ها و محافل قرآنی باید به طور دائم در مساجد و بقاع متبرکه برگزار شود و این اماکن به مرکزی برای ترویج فرهنگ قرآنی تبدیل شوند، از این طریق می‌توان افراد را به حضور در مسابقات نیز تشویق کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمدرضا ستوده‌نیا داور چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سطح رقابت‌های قرآنی در استان اصفهان، اظهار داشت: با توجه به مسابقات برگزار شده در شهرستان‌ها، سطح رقابت‌های امسال متوسط است، سطح حافظان استان خوب و قاریان نیز در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.

وی در ارتباط با میزان استقبال از مسابقات عنوان کرد: استقبال از مسابقات در سطح شهرستان‌ها کمرنگ بوده و این موضوع اختصاص به امسال ندارد بلکه چند سالی است که در مسابقات رکود ایجاد شده و دلایل فنی این موضوع باید بررسی شود.

داور چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان اصفهان، تأکید کرد: مردم همواره نسبت به قرآن اقبال دارند اما میزان حضور آنها در مسابقات قرآنی نسبت به گذشته کاهش یافته که علل و عوامل آن باید بررسی و اصلاح شود، این مسئله نیازمند هم‌افزایی مدیران و مجامع قرآنی در سطح استان است تا با تبلیغات و تشویقات خود سبب افزایش تمایل افراد برای شرکت در مسابقات شوند.

وی با بیان اینکه افزایش استقبال از مسابقات قرآنی، نیازمند بررسی از چند بُعد است، گفت: ایجاد انگیزه در جوانان، نوجوان، دانش‌آموزان و دانشجویان از ابعاد افزایش استقبال از مسابقات است و باید برای این موضوع نه فقط در زمان برگزاری مسابقات، بلکه پیش از آن برنامه‌ریزی کرد.

ستوده‌نیا تصریح کرد: در طول سال می‌توان با برگزاری مراسم، محافل قرآنی و اردوهای زیارتی و توجیهی افراد را به حضور در مسابقات قرآنی و انس با قرآن تشویق کرد، همچنین می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی علاوه‌بر به‌روزرسانی تکنیک‌ها به ایجاد انگیزه و دلگرم کردن افراد پرداخت.

وی ادامه داد: از طرفی جوایز افراد برگزیده در این مسابقات باید افزایش یابد و یا جوایز معنوی و خدمات بهتری قرار داده شود تا نسبت به حضور در مسابقات و رقابت با دیگران رغبت داشته باشند.

توجه به موضوع پژوهش و آموزش، از دلایل افزایش سطح کیفی مسابقات

داور چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان اصفهان، با انتقاد از اینکه تنها سه نفر برتر در هر رشته معرفی می‌شوند، بیان کرد: بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند امکان کسب رتبه‌های اول تا سوم برای آنها وجود ندارد و به این دلیل در مسابقات شرکت نکنند، بنابراین به جای اعلام نفرات اول تا سوم می‌توان نفرات برتر را در قالب گروه‌های اول تا سوم معرفی کرد تا از مأیوس شدن شرکت‌کنندگان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه چراغ محافل و جلسات قرآنی باید همواره در طول سال روشن بماند، گفت: برگزاری محافل و مسابقات قرآنی نباید فقط به این ایام اختصاص یابد، بلکه آموزش‌ها و محافل قرآنی باید به طور دائم در مساجد و بقاع متبرکه برگزار شود و این اماکن به مرکزی برای ترویج فرهنگ قرآنی تبدیل شوند، از این طریق می‌توان افراد را به حضور در مسابقات نیز تشویق کرد.

ستوده‌نیا در ارتباط با افزایش سطح کیفی رقابت‌های قرآنی، تصریح کرد: برای افزایش سطح کیفی مسابقات باید موضوع پژوهش و آموزش بیش از پیش در استان‌ها و شهرستان‌ها فعال شود، برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب و داوران بین‌المللی قرآنی و دعوت از قاریان، حافظان، موذنان و دعاخوانان می‌تواند موجب افزایش سطح کیفی این مسابقات شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه قاریان و حافظان استان به روز باشند، باید در بازه‌های زمانی مشخص محافل مفصل قرآنی برگزار و محیطی برای اجرای آنها فراهم شود، علاوه‌بر آن می‌توان به جای اختصاص ترتیل‌خوانی به ماه مبارک رمضان، این محافل را در طول سال در مساجد و بقاع متبرکه برگزار کرد.

داور چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان اصفهان، با اشاره به تأثیر حمایت مسئولان از برگزاری مسابقات قرآنی، عنوان کرد: وقتی مدیران و مسئولان در مسابقات حضور یابند، در اجرای بهتر آن تاثیر خواهند داشت و کیفیت برگزاری رقابت‌ها دیده می‌شود، مسئولان استانی، شهری، حوزوی و دانشگاهی می‌توانند با حضور خود در ایجاد فضای قرآنی در سطح استان و ترغیب و تشویق به اهتمام به قرآن موثر باشند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha