یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صالح رئیس نمایندگی جامعه المصطفی

حوزه / رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان گفت: امروز دولت‌های غربی تلاش می‌کنند با اهانت به قرآن کریم از قداست آن نزد مسلمانان کم کنند، در واقع از اهداف پشت پرده غرب ایجاد نفرت و تنش مذهبی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، پیرامون اهانت به قرآن کریم که در هفته‌های اخیر در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است، درباره وظیفه جامعه اسلامی پیرامون این قضیه، اظهار داشت: این اقدام به نظر می‌رسد کاملاً برنامه‌ریزی‌شده که نسبت به قرآن کریم اهانت کرده‌اند، این برنامه یک جنگ ترکیبی است که غرب شروع کرده و لذا باید به همان اندازه، ترکیبی پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: با یک اقدام و یک بُعد به این موضوع نگاه کردن خطا است، زیرا باید این اقدام را بشناسیم این اولین وظیفه ما است تا ابعاد این قضیه به‌خوبی شناخته نشود، نمی‌توان پاسخ مناسبی به آن داد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال دشمنی که درصحنه نظامی هجومی آورده، اول باید ببینیم این هجوم دقیقاً توسط چه کسانی رخ‌داده؟ از چه زاویه و منطقه‌ای هجوم واردشده؟ اهداف این هجوم چیست؟ برنامه‌هایی که آن‌ها به دنبال آن هستند چیست؟ و بعد بر اساس همین شناخت و آگاهی پاسخ‌های خودمان را برنامه‌ریزی کنیم.

دلایل اهانت به قرآن کریم در عصر حاضر

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، به اهمیت شناخت زمان و موقعیتی که غرب به خود اجازه داده و به قرآن کریم اهانت کرده است اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ایالت متحده آمریکا که در رأس نظام سلطه قرار دارد، در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارد، از جمله بحران‌های اجتماعی که در آمریکا وجود دارد، فقر، مشکلات اجتماعی، تبعیض نژادی که علیه سیاه‌پوست‌ها دارند، فروپاشی و اختلافات عمیق نظام سیاسی و بحران اقتصادی مشکلاتی است که این کشور با آن مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در کشورهای اروپایی و آمریکایی بحران هویت و معنویت است، امروز غرب دچار فروپاشی اخلاق، تضعیف نهاد خانواده، تضعیف ارزش‌های انسانی شده، این وضعیت فعلی کشورهای سرمایه‌دار دنیا در حال حاضر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با اشاره به اینکه امروز تمدن آمریکا در سراشیبی افول است، اظهار کرد: اذناب و دنباله‌های غرب که صهیونیسم باشد، تأثیرگذار در این قضیه هستند اسرائیل در اوج بحران‌های فروپاشی اجتماعی، خیزش مردمی قیام‌های داخلی، بحران امنیت قرار دارد، از نظر اقتصادی به‌شدت در بحران قرارگرفته و این هجومی که به غزه و فلسطینی‌ها برده باعث تشدید بحران مشروعیت، هویت در سطح جهانی برای آن‌ها شده است.

وی توضیح داد: از نظر زمان، اهانت به قرآن کریم را در زمانی انجام داده‌اند که می‌خواهند آثار و بحران‌های موجود در غرب کم‌تر دیده شود، به‌ویژه تلاش دارند تا جهان اسلام را درگیر یک تنش با جامعه جهانی و غربی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح دراین‌باره یادآور شد: اهانت به قران کریم مانند یک آتشی است که به دنبال شعله‌ور کردن تنش‌ها و احساسات مسلمانان و ایجاد یک انفعال برای درگیری با غرب است، همچنین غرب در یک پارادوکس قرار دارد از طرفی شعار آزادی بیان می‌دهد و این را به‌عنوان یک دستاورد تمدن غربی مطرح می‌کند و با سوءاستفاده از شعار آزادی به ادیان و مقدسات آن‌ها اهانت می‌کند، اما همین غرب تحمل بیان اندیشه‌های اسلامی، تبلیغ دین اسلام و ترویج قرآن را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرد.

رهاورد تمدن غربی، آزادی، اهانت، سانسور و خشونت است

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان با تأکید بر اینکه تمدن غربی و آزادی که از آن صحبت می‌کنند، آزادی اهانت است، تصریح کرد: این افراد چگونه با حجاب مقابله می‌کند، با اجتماعات اسلامی چگونه برخورد می‌کنند با شبکه‌ها و رسانه‌های اسلامی اصلاً اجازه فعالیت در غرب را نمی‌دهند، این آزادی بیان نیست، رهاورد تمدن غربی آزادی برای اهانت، سانسور و خشونت است.

وی تأکید کرد: پس یک جنگ ترکیبی شناختی نسبت به عقاید مسلمان‌ها شروع‌شده، آن‌ها با این هجوم به مقدسات می‌خواهند جنگ روانی، تضعیف باورها به راه بیندازند، به‌خصوص می‌خواهند قداست زدایی از مقدسات را انجام دهند.

هدف از اهانت به قرآن کریم ترویج نفرت و تنش مذهبی است

وی با اشاره به حمله فیزیکی به مساجد و قرآن کریم و قداست شکنی در غرب، خاطرنشان کرد: امروز دولت‌های غربی تلاش می‌کنند با اهانت به قرآن کریم از قداست آن نزد مسلمانان کم کنند، در واقع از اهداف پشت پرده غرب ایجاد نفرت و تنش مذهبی است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات مختلفی که در این‌ باره داشتند تأکید کردند که پشت‌صحنه این اهانت‌ها و عواملی که سبب شده این وقایع رخ دهد، تحلیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در ادامه به راه مقابله با این جریان پرداخت و اضافه کرد: همان‌طور که دشمنان اسلام یک کار ترکیبی در حوزه شناختی انجام دادند، به تضعیف باورها، با شبهه افکنی، زیر سؤال بردن تعالیم قرآن که در ذهن جوانان ایجاد می‌کنند به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی گره ایجاد می‌کنند، لذا باید در آغاز در ذهن جوانان گره‌گشایی کرد.

ایجاد شبکه بین‌المللی باهدف تعمیق باورهای مسلمانان نسبت به قرآن کریم

وی در ادامه به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: در سطح بین‌المللی باید شبکه‌سازی انجام دهیم، اندیشمندان، نویسندگان اهل‌قلم، خطبا به‌ویژه در مساجد جهان اسلام باید یک کار عمیق شناختی برای مسلمانان انجام داد تا نسبت به قرآن کریم و باورشان عمیق‌تر شوند.

معرفی اسلام از منابع اصلی

وی معرفی قرآن به غیرمسلمانان را برنامه مؤثر دیگر بیان کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب یک نامه به جوانان اروپا نوشتند و در آن نامه از آن‌ها دعوت کردند که اسلام را از منابع اصلی به‌صورت مستقیم دریافت کنند، اسلام را نباید از دشمنان گرفت بلکه معرفی اسلام از منابع اصلی به‌عنوان یک راهبرد بود که مقام معظم رهبری نسبت به آن اقدام کردند.

وی توضیح داد: آن‌ها هجوم کردند، قرآن آتش زدند اما امام خامنه‌ای به جوانان اروپایی نامه نوشتند و جواب فکری و شناختی دادند، در این پاسخ شناختی دعوت به مطالعه مستقیم اسلام کردند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را با هدف تبلیغ چهره به چهره حوزه‌های علمیه، مبلغان، اساتید مؤثر دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی مبلغان حوزه می‌توانند با سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، شخصیت‌ها و توده‌های مردم ارتباط بگیرند، بیانیه تنها کفایت نمی‌کند و باید تبیین و معرفی عمیق تعالیم اسلامی را به زبان ساده، قابل‌فهم به نسل سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی ایجاد شبکه جهانی مساجد به همراه برگزاری جلسات تفسیری در سطح بین‌الملل را یک اقدام بزرگ بیان کرد و یادآور شد: در این شبکه جهانی برنامه تفسیر روان قرآن کریم را برگزار کنیم، همچنین همایش‌های مطالعاتی تطبیقی اسلام و ادیان را با موضوعات خانواده در اسلام و ادیان، خانواده مطلوب، حکومت مطلوب در ادیان و اسلام، ارزش‌های اخلاقی و انسانی مانند عدالت‌طلبی، رفع فقر، علم و دانش، ترویج عقلانیت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز، ادیان در قرآن کریم را مطرح کنیم.

پیشنهاد همکاری‌های مشترک حوزه علمیه با مراکز اسلامی پیرامون قرآن کریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در ادامه به مراکز اسلامی پیشنهاد داد می‌توانند یک مجله و نشریه مشترکی با همکاری حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان در حوزه‌های معرفی عمیق اسلام و قرآن کریم تأسیس کنند، دراین‌باره اضافه کرد: در این مجله، قرآن کریم را می‌توانیم به زبان‌های بین‌المللی ارائه دهیم، یکی از موضوعاتی دیگری که در این ایام مهم است به‌شدت نیاز به یادگیری و شناخت زبان‌های بین‌المللی پرمخاطب داریم که بتوانیم در این عرصه تولید محتوا کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های جامعه المصطفی العالمیه در عرصه قرآنی

وی با اشاره به اینکه جامعه المصطفی یک ظرفیت بزرگی در حوزه بین‌الملل است، اظهار کرد: برای این موضوع جامعه المصطفی یک‌نهاد علمی و فرهنگی است که با ظرفیت حضور ده‌ها هزار طلبه که بیش از ۱۰۰ کشور جهان در آن تحصیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی این فرصت را دارد که یک ارتباط علمی در عرصه بین‌الملل و جهان اسلام ایجاد کند، این فرصت از طریق ترجمه آثار علما و مقالاتی که در ایران تولید می‌شود توسط طلاب جامعة المصطفی به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون استفاده از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز برای معرفی قرآن کریم فرصت انگاری کنیم، تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم، حالا که فضای گفتمان درباره قران ایجادشده، امروز نباید افراد منتظر دولت‌ها باشند و از این فرصت نهایت استفاده کنند.

وی با انتقاد از برخی افراد، شخصیت‌ها که در برابر اهانت به قرآن کریم هیچ واکنشی نشان ندادند، ادامه داد: امروز نویسندگان و اهالی قلم موضع آن‌ها در مقابل اهانت به قرآن چیست؟ این در حالی است گاهی اوقات یک موضوع نه‌چندان مهم شاهد هستیم چقدر اطلاعیه‌ها و موضع‌گیری‌ها اتفاق می‌افتد، امروز چرا برخی از جریان‌های مهم را ساکت می‌بینیم؟ در قضیه اهانت به اسلام چرا برخی از شخصیت‌هایی که درباره موضوعات اجتماعی به‌صورت یکپارچه به میدان می‌آیند و موضع‌گیری می‌کنند امروز از آن‌ها هیچ صدایی نمی‌شنویم؟

وی تأکید کرد: امروز باید مذاهب اسلامی در جهان اسلام با هم متحد باشند کرسی‌های نماز جمعه فرصت بزرگی است که در سراسر جهان اسلام به کرسی‌های بیان قرآن کریم تبدیل شوند، در تمام نمازهای جمعه در یک خطبه تمام مباحث را با محوریت قران انجام، ایران می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

عرضه تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی با موضوع قرآن کریم

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان با اشاره به عرضه تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی به زبان‌های مختلف به نسل جوان، در عرصه بین‌الملل با موضوع قرآنی، گفت: حوزه علمیه وظیفه تولید محتوای قرآنی برای کودک و نوجوان دارد، در عصر حاضر برای ما نیاز به تفسیر قرآن برای کودکان داریم، ضمن اینکه جذاب باشد با محتوا و ارائه آن به نحوی باشد که کودکان بتواند درک کنند، دشمنان سرمایه‌گذاری زیادی برای نسل جدید انجام داده‌اند، حوزه با همکاری رسانه باید ارائه محتوای قرآن برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

وی با اشاره به سیاست خصمانه آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل که به دنبال درگیری ادیان و مذاهب است و اهانت مقدسات یکی از ترفندهای ایجاد اختلاف است، خاطرنشان کرد: ما نباید در دام اختلافات ادیان قرار گیریم، در نوشته‌ها، سخنرانی‌ها نباید به ادیان و مقدسات اهانت شود، امروز اتحاد ادیان سبب می‌شود که بتوانیم جهان را از این بحران معنویت نجات دهیم.

وی با بیان اینکه وظیفه همه نهادهای حقوقی اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی، درخواست مجازات اهانت کنندگان به قرآن کریم در سراسر دنیا است، اظهار کرد: اگر مسئله برخورد با اهانت کنندگان جدی پیگیری نشود، آن‌ها جرأت پیدا می‌کنند همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه خود درباره این موضع تأکید کردند که مجازات برای اهانت کنندگان را باید مطالبه کنیم، در عین اینکه ما هم جنگ ترکیبی و شناختی داریم، اما مجازات اهانت کنندگان نکته مهمی است.

نقش جامعه المصطفی العالمیه در تبلیغ دین اسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، به تشریح اهمیت تبلیغ و استفاده از این ظرفیت در جامعه المصطفی العالمیه اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای فرمودند، منظور از تبلیغ، تولید محتوا متناسب با نیاز امروز است، جامعه المصطفی و نهادهای حوزوی و علمی به نظر می‌رسد که در این زمینه چند فعالیت را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

تولید مبانی علوم انسانی از قرآن کریم

وی در این‌باره توضیح داد: نسبت به تولید علوم انسانی با مبانی و حیانی توجه جدی داشته باشیم، امروز علوم انسانی مانند اقتصاد، حقوق، روانشناسی، جامعه‌شناسی از جمله علومی هستند که در فکر، فرهنگ، اندیشه جامعه تأثیرگذار هستند، لذا باید در دانشگاه‌ها با تکیه‌بر علوم اسلامی مبتنی بر قرآن به اسلامی سازی این علوم پرداخت، حوزه‌های علمیه در این زمینه باید پاسخگو باشند با توجه به اینکه حوزه علمیه داعیه اسلام‌شناسی، اجتهاد و فهم دین دارد.

وی اضافه کرد: فهم دین فقط فقه نیست امروز مبانی رشته‌هایی مانند روانشناسی، اقتصاد، علوم تربیتی است که از قرآن باید استخراج شود و این کار زیر بنایی برای تولید است و اندیشه دینی را تقویت می‌کند.

وی بابیان اینکه باید مبلغان در تبلیغ، قرآن محور عمل کنند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ما در حوزه‌های پژوهشی، تبلیغی و رسانه‌ای قرآن محور باشد، مبلغان در سخنرانی‌های خود از تفاسیر و موضع‌گیری‌های قرآن کریم درباره مسائل مختلف بیان کنند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان، توجه به نسل نو و آموزش آموزه‌های قرآنی از مقاطع اولیه تحصیل را مهم بیان کرد و گفت: باید نسل نو را هدف قرار دهیم، نسلی که امروز در مدرسه، دبیرستان و دانشگاه است این نسل فردای جامعه را به دست می‌گیرد، باید قرآن را وارد مهدکودک‌ها کنیم، اخلاق اجتماعی، رفتارهای دینی را به کودک و نوجوان آموزش دهیم، طعم شیرین آموزه‌های قرآن باید در سنین کودکی به جوانان و نوجوانان آموزش داد.

وی تصریح کرد: به‌عنوان شخصی که در کشورهای مختلف سفر داشتم و از نزدیک با مسلمانان ارتباط داشتم، چیزی که مشاهده کردم ضعف عمیق شناختی جامعه مسلمان نسبت به قرآن کریم است که بسیار در حوزه شناخت و آگاهی از معارف قرآن ضعیف هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، توجه دانشجویان و علمای اسلام نسبت به برداشت نو از قرآن کریم را مهم بیان کرد و یادآور شد: کرسی‌های آزاداندیشی، جلسات پرسش و پاسخ برای آشنایی عمیق‌تر با قرآن تشکیل شود و نسل نو بیشتر با آن آشنا شود، امروز بهترین دفاع از هجوم به قران کریم، تبیین معارف اصیل این کتاب الهی به جامعه بشریت است.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضوی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    از برخی مطالب این مصاحبه می توان چند مقاله نوشت سوژه های پژوهشی خوبی در بخش بین الملل پیشنهاد دادند کاش بتوان انها را عملی کرد
  • فاطمی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    تولید مبانی علوم انسانی از قرآن کریم در حوزه و دانشگاه این شعار هر سال می شنوم از سال 80 که وارد دانشگاه شدم به عنوان دانشجو تا به امروز که به دانشجویان درس می دهم کاش کسانی که صاحب نظران خوبی هستند نظرات و راهکارهای عملی در مقابل دانشگاه های غرب زده حوزه های علمیه هنوز سنتی هم می گفتند تا زمانی که دانشگاه و حوزه تغییر جدی را پایه نپذیرند همچنان فقط باید شعار داد که باید مبانی علوم انسانی را از قران گرفت خدا به نسل اینده رحم کند