دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نمایند ه ولی فقیه در استان قزوین گفت: شما اعضای تشکل‌ها باید همواره در صف اول نماز جماعت باشید، باید در محله خودتان یاور امام جماعت باشید، با مساجد ارتباط داشته باشید، پایگاه شما مساجد باشد، اگر دفتری یا مؤسسه‌ای دارید، این‌ها حاشیه هستند، متن کار شما باید در مسجد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در همایش تشکل‌های مردم‌نهاد گروه‌های جهادی و مراکز خیریه استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: شما عصاره جامعه مردمی هستید؛ مردم به معنای واقعی کلمه سرمایه‌های اصلی جامعه هستند و همواره با حضور مردم مسائل مختلف در جامعه حل شده است.

وی ادامه داد: در دهه ۵۰ و پیش از انقلاب، برخی عزیزان در قزوین فعال انقلابی بودند، در ابتدا تعداد آن‌ها انگشت‌شمار بود، وقتی انگشت‌شمار بودند کارها پیش نمی‌رفت اما زمانی که این تعداد انگشت‌شمار جمعیت خود را توسعه دادند و کاری کردند که از هر کوچه و خانه‌ای برای آن‌ها یار پیدا شود، در آن هنگام انقلاب مردمی اتفاق افتاد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در دفاع مقدس نیز به محض اینکه پای مردم به میان آمد بعثی‌ها متوقف شدند، مردم هر روز بیشتر به میدان آمدند و دشمن هر روز بیشتر عقب‌نشینی کرد، یعنی ما از حالت تدافعی به حالت تهاجمی درآمدیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در دفاع از حرم نیز اگر مردم به میدان نمی‌آمدند، اگر حشدالشعبی راه نمی‌افتاد و اگر در ایران، افغانستان، پاکستان و کشورهای مختلف قیام مردمی صورت نمی‌گرفت کار به پیروزی نمی‌رسید اما چون مردم قیام کردند این پیروزی اتفاق افتاد، در آن ایام همه گفته بودند بشار اسد باید برود اما رهبر حکیم انقلاب می‌گفت او باید بماند، همین که پای مردم به میان آمد ما در دفاع از حرم موفق شدیم.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن مردم را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید «یا ایها الناس»، ناس به معنای همه مردم است، خدا مردم را به عدالت، پذیرش دین و اخلاق دعوت می‌کند، خداوند می‌فرماید ما برای شما برنامه داریم و سعادت شما را می‌خواهیم، ما می‌خواهیم شما را هدایت کرده و به شما سعادت و عاقبت‌بخیری بدهیم و زندگی با کرامت در دنیا به شما عطا کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۵۸ سوره اعراف می‌فرماید «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا»، یعنی (بگو: ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم)، خدای متعال در این آیه به پیامبر (ص) فرموده عموم مردم باید مورد توجه تو باشند، در ادامه نیز خداوند با رشد مردم ادبیات خود را تغییر داده و می‌فرماید «یا ایها الذین آمنوا».

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیات ۴۱ و ۴۱ سوره احزاب به این مؤمنین می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا، وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا»، یعنی (ای اهل ایمان! خدا را بسیار یاد کنید، و صبح و شام او را تسبیح گویید).

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۲۸ سوره رعد به مؤمنین می‌فرماید حال که اهل ذکر شدید «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، همان خدایی که در ابتدا انسان‌ها را با «یا ایها الناس» خطاب کرد، سپس در آیات ۲۷ و ۲۸ سوره فجر به انسان‌ها می‌فرماید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً»، یعنی (ای نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوی پروردگارت بازگرد)، این‌ها به معنای ریل‌گذاری، ترسیم آینده و ایجاد چشم‌انداز الهی است که قرآن برای ما ایجاد می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی از همه مطالباتی دارند اما وقتی به تشکل‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشجویان، فعالان و نهادهای فرهنگی می‌رسیم مطالبات ایشان بسیار جدی‌تر می‌شود.

وی ادامه داد : یکی از مطالبات رهبری انس و ارتباط با قرآن است، البته این فقط مطالبه رهبر حکیم انقلاب نیست، بلکه مطالبه خدا هم هست، خداوند در آیه ۱۰ سوره انبیاء می‌فرماید «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»، یعنی (در حقیقت ما کتابی به سوی شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمی‌اندیشید).

وی بیان کرد: خداوند در این آیه به همه مردم می‌فرماید ما این کتاب را برای شما نازل کرده‌ایم، این کتاب درباره شما صحبت می‌کند، نمی‌خواهید ببینید که هستید؟ از کجا آمده‌اید؟ قرار است به کجا بروید؟ سعادتتان در کجاست و راهی که شما را به شقاوت می‌رساند کدام راه است؟

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) فرمودند به قرآن روی بیاورید شما را به قرآن سفارش می‌کنم، آن را امام و قائد خود قرار دهید، هر تشکلی که به این آیات و احادیث عمل کرد تاریخ مصرف ندارد، هیچ وقت تمام نمی‌شود و در دل‌ها نفوذ می‌کند، برای اینکه خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است و قطعاً کسانی را که شکیبایی کردند به بهتر از آنچه عمل می‌کردند پاداش خواهیم داد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: بسیاری از کارها و برنامه‌های ما تاریخ مصرف دارند، اگر با کلام خدا حرکت کنیم کارهایمان «ما عندالله» ‌شده و هیچ وقت تمام نمی‌شود، حتی وقتی بمیریم راهمان تمام نمی‌شود، برای اینکه کسانی وجود دارند که این راه را دوست دارند و آن را ادامه می‌دهند، تجاربی که داریم این معنا را تأیید می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین با قرآن بودن و انس با قرآن مطالبه رهبر حکیم انقلاب، ائمه (ع)، رسول گرامی اسلام، مطالبه خدای متعال و نیاز فکری ماست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: مطالبه دوم احیای مساجد و نمازهای جماعت است؛ شما اعضای تشکل‌ها باید همواره در صف اول نماز جماعت باشید، باید در محله خودتان یاور امام جماعت باشید، با مساجد ارتباط داشته باشید، پایگاه شما مساجد باشد، اگر دفتری یا مؤسسه‌ای دارید، این‌ها حاشیه هستند، متن کار شما باید در مسجد باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مطالبه سوم رهبر حکیم انقلاب دانش‌افزایی و مطالعه است، قبل از پیروزی انقلاب دوستانی داشتیم که وقتی از زندان‌های ساواک بیرون آمدند، در زندان فرصت مطالعه یافته بودند و حتی برخی از کتاب‌ها در زندان نوشته شد، این افراد وقتی از زندان بیرون می‌آمدند از آدم‌های بیرون زندان از نظر مطالعه جلوتر بودند و این باعث می‌شد برخی‌هایشان خود را بی‌نیاز به مطالعه می‌دیدند، طولی نمی‌کشید این‌ها بعد از مدتی نسبت به مطالعه و آگاهی فقیر می‌شدند، این آفت برای امام جمعه، امام جماعت و اعضای تشکل‌ها به‌شدت وجود دارد و برخی از ما خود را بی‌نیاز از مطالعه می‌دانیم.

وی عنوان کرد: اعضای تشکل‌ها باید مطالعه مستمر داشته باشند، در غیر این صورت طولی نمی‌کشد که عقب می‌مانند، این موارد را باید جدی بگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ایمان و اعتماد به وعده‌های الهی از موارد حائز اهمیت است، رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام (ره) تأکید کردند مردم ما ایمان و اعتماد به خدا دارند، این باعث شده انقلاب ما پا بر جا بماند، بنابراین ما وظیفه داریم همواره خودمان را از نظر ایمان رصد کنیم، ببینیم اگر یک رشوه درشت به ما پیشنهاد شود چه می‌کنیم؟ اگر پیشنهاد یک مقامی را به ما بدهند که لیاقت و شایستگی آن را نداریم، چه حالی پیدا می‌کنیم؟ بنابراین لازم است ایمان خویش را رصد کنیم و تحکیم ببخشیم تا خداوند به ما بگوید «اولئک هم المؤمنون حقا».

وی اظهار کرد: اگر ما یک عمر فعالیت کنیم اما محور فعالیت‌هایمان اقامه نماز نباشد در قیامت فعالیت‌هایمان به دردمان نمی‌خورند و دستمان را نمی‌گیرند، اولین چیزی که در قیامت سؤال می‌شود نماز است، اگر خداوند نماز ما را پذیرفت به کارهای دیگرمان هم نگاه می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد نقش مؤثری در امیدآفرینی دارند، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر امیدآفرینی تأکید جدی دارند، این امیدآفرینی در جامعه نیز کار تشکل‌هاست، همه عالم از هر سو تلاششان این است تا مردم اعتقادشان به خدا، اعتمادشان به انقلاب و عقایدشان به مسائل معنوی و دینی کاهش پیدا کند، می‌بینیم که از هر سو به اعتماد و ایمان مردم حمله می‌شود، چه کسی باید بیاید از پیشروی دشمن جلوگیری کند؟ سربازان ناب دستگاه امام زمان (عج) و فعالان مؤمن فرهنگی می‌توانند این هنر را داشته باشند.

وی اظهار کرد: مردم را هم باید بسیج کنیم تا با تهاجم دشمن مقابله کنند، باید امید مردم را بالا ببریم و این ظرفیت در کشور ما در سطح بسیار بالایی وجود دارد، دشمن سریع وارد میدان یأس‌پراکنی می‌شود، البته همه این‌ها ریشه در دشمنی‌های دیرینه اجانب داشته و دارد، همه این‌ها برای این است که امید و اعتماد مردم را خدشه‌دار کنند تا مردم به آن‌ها اعتماد کنند و انقلاب‌های مخملی آن‌ها پا بگیرد

امام جمعه قزوین عنوان کرد: چه کسی باید در این میدان جهاد تبیین وارد شود؟ اگر تشکل‌های مردمی و گروه‌های فعال فرهنگی همت نگمارند خیلی کوتاهی و بی‌وفایی کرده‌اند و راه شهدا را نادیده گرفته‌اند.

وی بیان کرد: وحدت و هم‌افزایی از دیگر موارد حائز اهمیت است، گاهی متأسفانه می‌بینیم اگر یک حزبی داشته باشیم که برای مثال ۱۰ نفر باشند، چند صباح دیگر این ۱۰ نفر به ۲ حزب ۵ نفره تقسیم می‌شوند، مجدداً این ۲ حزب پنج نفره نیز پس از مدتی به احزاب دیگر تقسیم می‌شوند، ما باید کاری کنیم بتوانیم سلایق مختلف را بپذیریم، اگر کسی با ما اختلاف سلیقه داشت نگوییم این باید طرد شود، با حفظ اصول و مبانی اسلام و انقلاب باید سلایق را بپذیریم، همدیگر را تحویل بگیریم و هم‌افزا باشیم، یعنی «واعتصموا بحبل الله جمیعا» باشیم.

وی خاطرنشان کرد: «واعتصموا بحبل الله جمیعا» دعوت به وحدت نمی‌کند، بلکه دعوت به توحید می‌کند، اگر ما اهل توحید شدیم وحدتمان ماندگار می‌شود و ثابت می‌ماند، هر کجا وحدت خدشه پیدا ‌کند باید احتمال قومی، نامی، حزبی، جناحی، مقام و منصبی بودن آن گروه را داد، اگر وحدت در راه خدا باشد هرگز خدشه‌دار نمی‌شود و همیشه ماندگار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: تشویق مردم به مشارکت در انتخابات نیز مانند تشویق مردم به مشارکت در راهپیمایی روز قدس، ۲۲ بهمن و نماز جماعت حائز اهمیت است، باید با همین نگاه دینی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم، چون دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته که بگوید مردم این بار کمتر از دفعه قبل به میدان می‌آیند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که بگوییم در این انتخابات فلان تعداد بیشتر از دفعات پیش به میدان انتخابات آمدند، هم منافقین داخلی، هم غرب‌زده‌های بی‌هویت و هم دشمنان خارجی تمام همّ و غمّشان این است که انتخابات در کشور ما سست برگزار شود و انگیزه مشارکت در مردم وجود نداشته باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: توجه به قرارگاه نماز جمعه از دیگر موارد حائز اهمیت است. رهبر حکیم انقلاب فرمودند نماز جمعه قرارگاه است، در هر شهری بودیم روزهای جمعه در نماز جمعه آن شهر حاضر شویم، این قرارگاه دیدن نماز جمعه برای همه مردم به ویژه تشکل‌ها حائز اهمیت است، این یکی از مطالبات جدی رهبر حکیم انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: البته اوضاع و احوال ما در مورد نماز جمعه بد نیست اما باید خیلی بهتر از این باشد، نمازهای جماعت و جمعه بسیار حائز اهمیت هستند، نمازهایی مانند نماز عید فطر و عید قربان و جمعه بزرگ‌ترین اجتماعات جدی و دشمن‌شکن هستند، این اجتماعات عظیم دشمنان را مأیوس و دوستان را امیدوار می‌کند.

وی بیان کرد: برای اربعین همه تشکل‌ها جلسات ویژه بگذارد، هر سال باید دغدغه شکوه و عظمت راهپیمایی حماسی و بین‌المللی اربعین را داشته باشیم، هم از نظر کمیت جمعیت و هم از نظر کیفیت نظم، پذیرایی و حمل و نقل باید حواسمان به اربعین باشد، مهم‌تر از این‌ها باید برای محتوای معنوی این حماسه حسینی همت کنیم، چرا که اربعین اباعبدالله فرهنگ‌ساز است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: آن زمانی که حاج قاسم سلیمانی اربعین را پایه‌گذاری کرد همه متعجب بودند که ایشان با کدام امنیت مردم را برای حماسه اربعین تشویق می‌کند اما اربعین آنقدر قوی بود که خودش امنیت‌ساز شد و امروز می‌بینیم اربعین امنیتی برای ملل اسلام است، یعنی اگر اربعین را نداشتیم از نظر امنیت نمره پایینی داشتیم، ولی با اربعین نمره و کیفیت امنیت ما ترقی کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha