یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1103470
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
طاهری

حوزه/ دبیر جامعه روحانیت شیراز گفت: کسی که قاری قرآن باشد ولی عامل آن نباشد در قیامت نابینا محشور می شود، چون نور را نمی بیند و با اینکه مطابق آیات قرآن هر انسانی باید در روز قیامت بتواند دفتر حسابش را خودش ببیند و بخواند، اما چون چشمش را به روی حقایق بسته بوده است در روز قیامت هم زیبایی ها را نمی تواند ببیند و کور محشور می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری پیش از ظهر امروز در افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم که در حرم مطهر حضرت سید علاالدین حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به گفته ی مقام معظم رهبری که فارس در قله است، اظهار کرد: ان شاء الله فارس همیشه در قله باشد و ما بیشترین حافظان و قاریان کشور را از فارس داشته باشیم.

تولیت حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) افزود: این خواسته باید بر اساس فرمایش رهبری در ارتباط با سومین حرم اهل بیت علیهم السلام معنا پیدا کند و ان شاء الله فارس بتواند در ابعاد مختلف بدرخشد و مهمترین درخشش ها مربوط به قرآن و مواردی است که به قرآن مرتبط است.

حجت اسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: در حدیثی آمده که سکونی از قول امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر(ص) فرمود؛ اهل القرآن فی اعلا درجه من الآدمیین. ما خلا النبیین و المرسلین. یعنی آنکه اهل قرآن بالاترین مقام انسانی را دارند که فقط از مقام انبیا و مرسلین پایین تر است. این یعنی اینکه اهل قرآن بالاترین درجه را در جامعه دارند و نباید آنها را کوچک کرد و حقوق آنها را کم پنداشت و مانند یک فرد عادی به آنها نگاه کرد.

دبیر جامعه روحانیت شیراز عنوان کرد: کسی که حشر و نشر با قرآن دارد دارای مقام و حقوقی والا است و خداوند برای آنها مقام عالی قرار داده است و این افتخاری است که شما اهل قرآن دارید و این جایگاهی که به واسطه قرآن است را هیچکس نمی تواند پایین بیاورد، زیرا چیزی که خدا عظمت داده و بالا برده را هیچ کس نمی تواند آن را پایین بیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: شما قاریان قرآن همچنین جایگاهی دارید و نباید خود را کوچک بپندارید و ارزش خود را پایین بدانید، زیرا در حدیث شریف دیگری داریم که فضلیت اهل قرآن نسبت به دیگران مانند فضیلت خالق با مخلوق است و این جایگاه اهل و حامل قرآن است که هیچ مقامی به آن جایگاه نرسیده است.

تولیت حرم مطهر سید علاء الدین حسین (ع) با طرح این سؤال که حاملین قرآن چه کسانی هستند؟ بیان کرد: البته کسانی که عامل به قرآن هستند حامل محسوب می شوند و عامل بودن است که حامل است.

وی افزود: هستند کسانی که قرآن را می خوانند اما قرآن آنها را لعن می کند چرا که مهمترین موضوع عامل به قرآن بودن است که در زندگی اهل قرآن و در برخورد، نشست و برخاست، گفتار، نوشتار و اخلاق آنها باید رنگ و اثر داشته باشد و شما قاریان هر وقت به این جایگاه برسید حامل قرآن هستید.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: کسی که قاری قرآن باشد ولی عامل آن نباشد در قیامت نابینا محشور می شود، چون نور را نمی بیند و با اینکه مطابق آیات قرآن هر انسانی باید در روز قیامت بتواند دفتر حسابش را خودش ببیند و بخواند، اما چون چشمش را به روی حقایق بسته بوده است در روز قیامت هم زیبایی ها را نمی تواند ببیند و کور محشور می‌شود.

وی اظهار کرد: این نشان می دهد که رؤیت با نظر دو تا است و غالب نگاه های ما رؤیت است در حالی که این نظر هست که ملاک برای خدا است. پس همین می شود که قاری قرآنی که فکر می کرده می دیده اما چون عامل نبوده تنها مشغول رؤیت بوده و اگر عامل به قرآن نباشید یعنی قرآن را فراموش کرده اید حتی اگر آن را بخوانید.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری اضافه کرد: در تاریخ ثبت شده که کمیل نیمه شبی همراه امیرالمومنین (ع) بود و نزدیک شب از خانه‌ای صدای زیبای قرآن برخاست. کمیل حسرت کشید اما حضرت فرمودند؛ «صدای دلنشین این شخص تو را نفریبد، این قاری قرآن، از اهل جهنم است که به زودی راز این مطلب را به تو خبر خواهم داد». تا اینکه در جنگ صفین حضرت به کمیل گفت این جسد را برگردان. و سپس حضرت همان آیه را که در آن شب قاری می خواند تکرار کرد. کمیل متوجه شد این همان شخص خوش صدا بوده که باعث حسرت او شده بود و اکنون از کشتگان لشکر معاویه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha