یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام رضا

حوزه/ مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز گفت: امسال برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا در نقطه صفر مرزی مهران از سوی خادمیاران البرزی به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه شود.

قربانعلی مصطفایی مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مهمترین رویکردهای برنامه‌های شبکه خادمیاری استان البرز اظهار کرد: در ساختار جدید مجموعه شبکه خادمیاری استان‌ها زیر مجموعه بنیاد کرامت رضوی هستند و بر فعالیت این مجموعه نظارت و برنامه‌ریزی می‌کنند. ما نیز به دنبال این هستیم جایگاه خادمیاری استان البرز همچون دوره‌های قبلی در سطح کشور تقویت شود و بتوانیم نوکری و خادمی خود را به آستان مقدس حضرت رضا(ع) بیش از پیش ارائه کنیم.

وی افزود: امیدواریم با یاری خداوند بتوانیم یک ساختار چابک و تأثیر گذار بر اساس منویات تولیت معزز و بنیاد کرامت رضوی در استان داشته باشیم و این برنامه از سال گذشته آغاز شده و تقریبا به ثمر نشسته است و این ساختار را در سطح مدیریت استان و هم در مجموعه دبیرخانه‌های شهرستان‌ها اجرایی کردیم.

مساجد البرز پایگاه شبکه خادمیاری می‌شوند

مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز با معرفی یکی از برنامه‌های شبکه خادمیاری در سطح استان البرز افزود: به دنبال این هستیم که پایگاه استقرار شبکه خادمیاری استان را به مساجد منتقل کنیم و در این راستا مذاکراتی را با مسئولان امور مساجد استان و رابطین مساجد در جلساتی مطرح کردیم.

وی ادامه داد: کانون‌های مرکزی ما در مناطق در مکان‌هایی مستقر هستند از این رو با رایزنی با حجت الاسلام کمالی دهقان مدیر رسیدگی به امور مساجد استان تصمیم گرفته شد؛ مساجدی که جمعیت کمتری دارند پایگاه شبکه خادمیاری قرار بگیرند و خدمات در قالب خادمیاری امام رضا(ع) از مساجد انجام شود.

وی گفت : این برنامه فعلا در ۸۰ مسجد در کل استان هدف گذاری شده و قرار است هیئت های خدام رضا به صورت هفتگی و گردشی برنامه‌های چهارشنبه‌های امام رضا(ع) را در مساجد اجرا کنند تا فضای مساجد رنگ و بوی امام رضایی بگیرد.

سازمان‌دهی خادمیاران و یاران رضوی در استان البرز

مصطفایی در ادامه به یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت کانون‌های خدمت رضوی البرز اشاره کرد و توضیح داد: برای رسیدن به یک عدد واقعی از تعداد خادمیاران و یاران رضوی در سطح استان به دنبال تعیین تکلیف وضعیت این عزیزان هستیم تا بتوانیم خادمیارانی را که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند و بایستی بر اساس وظیفه تعیین شده ۲۴ ساعت در ماه خدمت کنند، سازمان دهی کنیم و عزیزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند و یا نمی خوهند خادمیاری را ادامه دهند تعیین تکلیف کنیم و به یک عدد واقعی برسیم.

حضور خادمیاران البرز در پویش‌های آستان قدس تقویت می‌شود

مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز در ادامه با ضروری خواندن مشارکت کانون‌های خدمت رضوی البرز در پویش‌های ابلاغی آستان مقدس رضوی گفت: یکی از برنامه‌های امسال ما ان‌شاءالله حضور پر معنا و پررنگ درپویش‌های ابلاغی آستان معزز در کنار سایر استان‌های کشور است که به صورت فصلی ابلاغ می‌شود.

هیئت‌های خدام الرضا(ع) در استان البرز راه اندازی می‌شود

مصطفایی در ادامه به معرفی یکی دیگر از برنامه‌های کانون‌های خدمت رضوی پرداخت و گفت: برای اینکه بتوانیم ارتباط خود با شبکه خادمیاری را حفظ کنیم و خادمیاران نیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند، هیئت‌های خدام الرضا(ع) را در استان به فضل الهی راه اندازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به فضل الهی کارهای مقدماتی انجام شده و اساسنامه آن تنظیم و به مسئول اجرایی ابلاغ شده است و از هفته آینده با مذاکرات انجام شده به امید خدا در هر یک از شهرستان‌های استان هیئت‌ها به شکل هفتگی در کانون‌های محله‌ای با عنوان چهارشنبه‌های امام رضایی و به شکل ماهانه با عنوان قرار هشتم و سالانه سالی ۴ گردهمایی این هیئت‌ها خواهند داشت که دوتای آن در دهه کرامت و دهه آخر ماه صفر و دوتای دیگر در فصول دیگر سال برگزار می‌شود.

وی افزود: دو برنامه محوری شبکه خادمیاری در کشور در دهه کرامت و دهه آخرماه صفر به عنوان برنامه‌های محوری خادمیاری حائز اهمیت است که امسال همچون سال‌های گذشته خادمان امام رضا(ع) در قالب کاروان زیر سایه خورشید به همراه گروه پرچم با مدیریت شبکه جوان رضوی و هیئت رزمندگان به استان البرز آمدند و ۱۱۰ برنامه دیگر نیز در این دهه اجرا شد که انعکاس خوبی در رسانه‌ها داشت.

مصطفایی اظهار کرد: یکی از دلایل تأسیس هیئت‌های خدام الرضا(ع) جریان سازی فرهنگی در سطح استان و تقویت باورهای دینی و آشنایی مردم با سیره امام رئوف است، چرا که مردم ما ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند و در این هیئت‌ها علاوه بر اجرای مراسم روضه خوانی و استفاده از ظرفیت منبر برنامه‌های فرهنگی و موثر را اجرا خواهیم کرد.

۲۰۰ خادمیار البرز در موکب امام رضا(ع) مهران مستقر می‌شوند

مصطفایی با اشاره به خدمات رسانی موکب امام رضا(ع) استان البرز در ایام اربعین به زائران حسینی گفت: سال گذشته اولین سالی بود که مدیریت کانون‌های خدمت رضوی البرز در نقطه صفر مرزی مهران در قالب موکب امام رضا(ع) به زائران حسینی خدمات ارائه کرد.

وی افزود: در ابتدا اگرچه به لحاظ مالی منابعی نداشتیم، اما مدیریت سابق جناب آقای رضایی تصمیم گرفتند شبکه خادمیاری البرز سهمی در خدمت به زائران اربعین داشته باشند و به لطف خدا و عنایت حضرت رضا(ع) کار بسیار خوبی انجام شد.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز ادامه داد: سال گذشته قرار بود فقط توزیع آب خنک و طبخ نان گرم داشته باشیم، اما با لطف خدا و تعامل ستاد عتبات عالیات در مهران و ایلام و پشتیبانی استان به صورت ۲۴ ساعته به زائران اباعبدالله الحسین(ع) از توزیع غذای گرم تبرکی تا توزیع انواع شربت‌ها و میان وعده خدمات ارائه شد و مجموعا مبلغ دو میلیارد تومان با کمک مردم استان، خیرین و کسانی که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند، هزینه شد.

وی در خصوص برنامه امسال احداث موکب در نقطه صفر مرزی مهران گفت: امسال هم طی جلسه‌ای با حضور مسئولان ستاد و بنیاد کرامت رضوی برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت تا در نقطه صفر مرزی زائران که هنگام رفت و برگشت با مشکلاتی روبرو هستند، خدمات به آنها ارائه شود.

مصطفایی با تأکید بر اینکه برپایی موکب در اربعین حسینی جنبه مردمی دارد افزود: برنامه و مجوز موکب اگر چه از سوی ستاد عتبات عالیات و با همراهی و همکاری و پشتیبانی برخی دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود، اما این امر جنبه مردمی دارد و برای خدمت رسانی به زائران حسینی همه پای کار می‌آیند و میزان کمک‌ها به هر مقداری باشد سپاسگزاریم .

وی در خصوص نحوه اعزام خادمیاران البرزی به موکب امام رضا(ع) گفت: فعلا مقرر شده اعزام‌ها در ۵ دوره و هر دوره ۴۰ نفر به مدت ۵ روز خدمت رسانی کنند که مجموعا ۲۰۰ خادمیار می‌شود.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی البرز با بیان اینکه فعلا شرایط حضور بانوان خادمیار در موکب نقطه صفر مرزی فراهم نیست افزود: اگر زیر ساخت‌ها فراهم شود، فرصت کار و خدمت رسانی بانوان خادمیار نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ماهیت فعالیت شبکه خادمیاری در کشور ارائه خدمات فرهنگی و ترویج سیره رضوی است، توضیح داد: آنچه از خدمات اجتماعی به مردم توسط کانون‌های خدمت رضوی ارائه می‌شود ابزاری است برای انتقال فرهنگ رضوی از این رو به دنبال این هستیم که بر اساس تأکیدات رهبری امید آفرینی را در جامعه گسترش دهیم و با استفاده از ظرفیت بارگاه نورانی امام رضا(ع) باورهای دینی را در جامعه تقویت کنیم.

وی در پایان گفت: رسالت کانون‌های خدمت رضوی البرز همواره با تأکید تولیت معزز و بنیاد کرامت رضوی بر انجام کارها و برنامه‌هایی است که روی زمین مانده و متولی ندارد و یا پرداختن و توجه به گروه‌ها و اقشاری است که در جامعه به نوعی مورد غفلت واقع شدند .

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha