دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1103920
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
دورهمی نویسندگان حوزوی خراسان  رضوی

حوزه / مدیر نویسندگان حوزوی خراسان گفت: نویسندگی، ذهن و روح طلبه را پرورش می‌دهد، نویسندگی، نشان دهنده حس مسئولیت پذیری و دغدغه فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام علی صالحی مدیر نویسندگان حوزوی خراسان امروز در در اولین دورهمی نویسندگان حوزوی خراسان در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، با بیان اینکه این مجموعه وابسته به کانون مداد الفضلاء قم و یکی از سکوهای رسانه‌ای فعال کشوری است، اظهار داشت: نویسنده حوزوی، فاضل، نخبه تبلیغی و علمی است و نویسندگی، ذهن و روح طلبه را پرورش می‌دهد، طلبه نباید از نوشتن بترسد، ما برای ترویج اهمیت نویسندگی شعار «نوشتن، مثل اکسیژن است و نویسندگی مثل نان شب است» را مطرح کردیم که به یک گفتمان در فضای جامعه حوزوی تبدیل شده است.

مدیر نویسندگان حوزوی خراسان، گفت: نویسندگی، نشان دهنده حس مسئولیت‌پذیری و دغدغه فرهنگی است، به هر حال ما سرباز انقلاب و نظام هستیم و نمی‌توانیم نسبت به انقلاب و ارزش‌های اسلامی آن بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به اینکه نویسندگی را باید تمرین کرد، هرچند با چند خط کوتاه، افزود: طلبه در انتخاب موضوعات باید اولویت‌ها را رعایت کند و مسائل روز جامعه را بشناسد، برای نمونه در موضوعات اربعین، حجاب، جمعیت، امربه معروف و نهی از منکر، دشمن شناسی و پیگیری مطالبات رهبر انقلاب جریان ساز عمل کند.

حجت الاسلام صالحی ورود هوشمندانه و مسلح شدن به علم روز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: پاسخ به شبهات اعتقادی در فضای مجازی نیازمند مطالعه و تدبر در قرآن و حدیث (نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) است، همچنین پاسخ و دفاعیات از انقلاب و اسلام باید همراه با استدلال عقلی و منطقی باشد.

وی تصریح کرد: تحلیل‌ها و یادداشت‌های طلاب باید رویکرد تربیتی داشته باشد، از تحلیل‌های حزبی، جناحی، هیجانی و سلیقه‌ای پرهیز کرد، زیرا توجه به ابعاد تربیتی، کنشگری که منطبق با رسالت تبلیغی روحانیت مهم است.

وی با اشاره به اینکه تحلیل طلبه باید به گونه‌ای باشد که رشد عقلی، اعتقادی، اخلاقی مخاطب را تقویت کند، خاطرنشان کرد: کنشگری می‌تواند در قالب‌های متعددی مانند کوتاه نویسی، خاطره نویسی، شعر و طنز و یادداشت‌های رسانه‌ای شکل بگیرد.

در ادامه جلسه جواد رستمی مدیر کانون نویسندگان اهل قلم خراسان، گفت: نوشتن پایه و اساس هر کاری است، چه آن کسی که سخنران و یا مجری است و چه آن کسی که قصد ساخت فیلم یا مستندی دارد باید نوشته و متن و محتوای قوی داشته باشد که بر آن اساس خروجی محکم و جذاب و متناسب با مخاطبش داشته باشد.

مدیر کانون نویسندگان اهل قلم خراسان در این نشست به نکاتی پیرامون خوب نوشتن پرداخت و یادآور شد: برای نوشتن باید دانش موضوعی که بدان می‌خواهیم بپردازیم را در کنار دانش نوشتن بیاموزیم و سپس با شناخت استعداد و انتخاب زمینه کار، باید در آن حوالی بسیار مطالعه و کسب علم داشت تا با حلاجی مطالب، دانسته‌ها و تطبیق آن با مسائل روز، به نوشته‌ای روان و مفید برسیم.

وی تصریح کرد: ما نسبت به کردار و رفتارمان باید پاسخگو باشیم، حرف و سخن ما اگر باعث انحراف کسی شود مسئولیم و بر همین اساس فرهنگ دینی، هر سخن بیهوده‌ای که وقت دیگران را بدون آموختن مطلبی مفید و یا بیان تجربه‌ای ارزشمند تلف کند نمی‌پسندد، بنابراین می‌توان در ضمن داستان روزانه به یک سخن ارزشمند و یا معارف دین پیوند و اتصالی برقرار کرد تا مفید و موثر واقع شود.

گفتنی است در این نشست تعدادی از طلاب و نویسندگان حوزوی در رده‌های سنی مختلف به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و پیشنهاداتی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی و فراهم ساختن زمینه ارائه تولیدات و حمایت از فعالان این عرصه، تولید محتوای داستانی در زمینه‌های مختلف، تدوین کتاب‌های سواد رسانه متناسب با سنین کودکان ارائه کردند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha