شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت:عکس‌ها التماس می‌کنند که ما را ماندگار کنید، خود عکس هم عامل ماندگاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار صمیمانه با هنرمندان عکاس قزوینی گفت: برکت، خمیرمایه همه خوبی‌ها و موفقیت‌هاست، ان‌شاءالله خداوند به کار شما برکت بدهد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۶ سوره آل‌عمران خودش را هم‌شغل شما معرفی کرده و فرموده «هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحَامِ کَیْفَ یَشَاءُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، یعنی (اوست کسی که شما را آن گونه که می‌خواهد در رحمها صورتگری می‌کند هیچ معبودی جز آن توانای حکیم نیست)، خداوند می‌فرماید خدا شما را در رحم‌های مادرانتان به تصویر کشید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: فرقی که کار خدا با کار شما دارد این است که خدا تصویرساز و خالق تصویر است، کار شما تصویرگری است، این تفاوت بسیار و اساسی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در قرآن کریم می‌بینیم که خدا با کلمات عکاسی می‌کند، شاید از این جمله تعجب کرده باشید اما برای روشن شدن آن مثال‌هایی را ذکر خواهم کرد، آیه ۲۰ سوره مبارکه یس و آیه ۲۰ سوره مبارکه قصص از جهاتی مشابه هم هستند و تفاوت‌هایی هم دارند، خداوند در آیه ۲۰ سوره یس می‌فرماید «و جَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ»، یعنی (از دورترین نقطه شهر مردی شتابان آمد، گفت: ای قوم من! از این فرستادگان خدا پیروی کنید).

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۰ سوره قصص می‌فرماید «وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ یَسْعَی قَالَ یَا مُوسَی إِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرُونَ بِکَ لِیَقْتُلُوکَ فَاخْرُجْ إِنِّی لَکَ مِنَ النَّاصِحِینَ»، یعنی (در این حال مردی مؤمن از دورترین نقاط شهر مصر شتابان آمد و گفت: ای موسی رجال دربار فرعون در کار تو شورا می‌کنند که تو را به قتل رسانند، به زودی از شهر بیرون گریز، که من درباره تو بسیار مشفق و مهربانم).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: این چند جمله کوتاه زیباترین نقاشی و عکاسی هستند، خداوند در این جملات می‌گوید از دور یک کسی شتابان می‌آید، همین که به مردم رسید به مردم می‌گوید از پیغمبران تبعیت کنید، اگر کسی یک مقدار با ادبیات قرآن آشنا باشد و این جملات را بخواند، بیش از آن که کلمه و مفهوم را ببیند، صورت، نقاشی، عکس و تصویر می‌بیند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه بقره نیز نقاشی و تصویرسازی کرده و می‌فرماید (محققاً در خلقت آسمان‌ها و زمین و رفت‌وآمد شب و روز، و کشتی‌ها که بر روی آب برای انتفاع خلق در حرکت است، و بارانی که خدا از بالا فرو فرستاد تا به آن آب، زمین را بعد از مردن زنده کرد و سبز و خرّم گردانید، و در پراکندن انواع حیوانات در زمین، و گردانیدن بادها به هر طرف و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است، در همه این امور ادلّه‌ای واضح برای عاقلان است).

وی یادآور شد: تفاوت شب‌ها و روزها، کشتی که روی آب‌ها در حرکت است، بارانی که می‌بارد، زمینی که مرده بود و با بارش باران شروع به رشد، رویش، سرسبزی و نشاط کرد، چقدر جنبندگان و حیوانات مختلف روی زمین مشغول فعالیت هستند، این‌ها تصویرسازی است، معلوم می‌شود خدا می‌خواهد بگوید با تصویرسازی و نشان دادن نقش و نگار خیلی کارها را می‌شود انجام داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند درباره روز قیامت می‌فرماید روزی است که آدم‌ها از برادرشان هم فرار می‌کنند، حتی آدم از کانون‌های محبت یعنی از مادر و پدر هم فرار می‌کند، از همسر و فرزند هم فرار می‌کند، برای اینکه هر کسی در روز قیامت آن قدر گرفتاری‌ها دارد که به بیش از آن نمی‌رسد، این یک مفهوم بسیار سرنوشت‌ساز را با چند کلمه تصویر می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: عکس یک نوع خبر چند بعدی است، خدا راجع به خبر حرف‌های جدی دارد، نبأ به معنای خبر است، نبی یعنی همان کسی که در کارش خبر است، یعنی کسی که خبرنگار و خبر رسان است، خداوند در سوره نبأ می‌فرماید (مردم درباره چه چیز از یکدیگر می‌پرسند، از آن خبر بزرگ).

وی بیان کرد: این خبر بزرگ هم ولایت امیرالمؤمنین (ع) است که بزرگ‌ترین خبر دنیاست و هم خبر قیامت است، یعنی ما همان قدر که باید به شغلمان و دغدغه‌هایمان بیندیشیم، همان قدر هم خوب است خبرهای بزرگ را ببینیم، در کار حرفه‌ای خود نیز تا جایی که ممکن است آن خبرهای بزرگ را برای مردم به تصویر بکشیم اگر شدنی باشد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: عکس شاهد معناست، یعنی اگر بخواهیم برای یک معنا شاهد بیاوریم می‌گوییم این عکس شاهد این معناست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: آموزش و تقویت علمی باید در دستور کار باشد، با پیگیری تعدادی از پیشکسوتان و تشکیل انجمن عکاسان این معنا تحقق پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: ضرورت گفت‌وگو با مسئولان، دست‌اندرکاران و بین خودتان با نگاه خوش‌بینانه لازم است، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در روزهای اخیر در دیدار با پاسداران فرمودند باید با نگاه مثبت به قضایا نگاه کرد، اگر ما بگوییم همه چیز خراب است، هیچ چیز درست نمی‌شود، همه مسئولین فلان هستند، پس دیگر کاری نباید انجام بدهیم اما اگر باور داشته باشیم آدم‌های خوش‌دل و منصف کم نیستند، منتها لازمه‌اش این است که همدیگر را ببینیم، با هم گفت‌وگو کنیم، اگر هم یک‌جا کارهایمان پیچیدگی پیدا کرد یک مصلح به میدان بیاید و مشکل را حل کند، حتماً نتیجه خواهد داد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: عکس‌ها التماس می‌کنند که ما را ماندگار کنید، خود عکس هم عامل ماندگاری است، یک چیزی هم هست که به عکس ماندگاری می‌دهد، خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است)، آنچه به روحیات شما گره بخورد و دنیایی دیده شود تاریخ مصرف دارد و تمام می‌شود اما هر چیزی که خدایی شود همیشه باقی می‌ماند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: عکاسی شغل خداست، در دعای جوشن کبیر صد اسم خدا، هر کدام با ده جلوه خوانده می‌شود، یعنی هزار اسم خدا خوانده می‌شود، کار شما خدایی است، هر چقدر شما بنده خدا باشید کارتان جاودانگی و ماندگاری پیدا می‌کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha