یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل گفت: نکته قابل توجه و تأمل در حماسه کربلا، حاکمیت عقل، عزت و احساسات است که در واقع نوعی نبرد میان عقل و نفس می‌باشد و می‌بینیم هرچه از تاریخ می‌گذرد، فهم آن عقل عاشورایی بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، سمیه کلیجی، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل، روز گذشته در مراسم سوگواری امام حسین(ع)، در جمع طلاب و کارکنان، ضمن اشاره به زیبایی‌های کربلا، از حاکمیت صفات الهی و جلوه‌گری آن در صحنه کربلا سخن گفت و اظهار داشت: شکر نعمت‌های الهی در هر حالتی، یکی از زیبایی‌های کربلاست، می‌بینیم امام حسین(ع) خدا را به جهت اعطای کرامت به واسطه نبوت و تعلیم قرآن و فهم دین، حمد و ستایش می‌کند.

وی با بیان اینکه صداقت در گفتار و عمل، مصداقی دیگر از جمال کربلا است، گفت: هماهنگی میان گفتار و عمل و عقیده در تمام مراحل زندگی امام حسین(ع) به‌ویژه در صحنه کربلا، جلوه‌گری خاصی دارد که اوج این صفت، در عدم تبعیت با یزید نمایان می‌شود.

کلیجی تصریح کرد: از دیگر مصادیق زیبایی در کربلا، استقلال در عقیده و عمل و عدم تبعیت از جو غالب است، که این ویژگی در پیروان این مکتب نیز دیده می‌شود.

وی با تأکید بر این مسئله که اعتماد و توکل به خداوند، از نمونه‌های زیبایی در کربلا بود، اظهار کرد: حس اعتمادپذیری به خداوند و قاطعیت در عمل که موجب عدم تسلیم شدن در برابر ظلم و جور زمان بود، مهم‌ترین ویژگی از زیبایی‌های کربلا است که می‌توان آن را نتیجه شهامت و شجاعت امام دانست که حتی در فرزندان و یاران و اصحاب ایشان نیز این ویژگی وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه و تأمل در حماسه کربلا، حاکمیت عقل، عزت و احساسات است که در واقع نوعی نبرد میان عقل و نفس می‌باشد و می‌بینیم هرچه از تاریخ می‌گذرد، فهم آن عقل عاشورایی بیشتر می‌شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل، به عنصر غم و مصیبت در کنار احساسات و عواطف اشاره کرد و گفت: وجود عنصر احساس و عاطفه در کنار عقل از شاهکارهای این واقعه است، که مایه رشد و تعالی روح انسان می‌شود.

وی اظهار کرد: آنچه که موجب بقا و ماندگاری حماسه کربلا شد، وجود عنصر عزت در کنار تمام مصائب و ناگواری‌ها بود و این وعده الهی است که اهل ایمان از عزت برخوردارند، در حقیقت این‌ها نکاتی است که حضرت زینب(س) در آن روز دیدند و فرمودند، مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha