پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
زینب عبداللهی

حوزه/ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: میزان حضور زنان در دولت، همیشه فراز و فرودهایی داشته است، دولت سیزدهم نیز نگاه روبه رشد به حضور زنان دارد.

زینب عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو نگاه به زن در دنیا وجود داشت؛ نگاه اول نگاه غرب بود که در این دیدگاه به زن نگاه مادی داشتند او را مانند کالا می‌دیدند، نگاه دوم نگاه شرقی بود که زن را یک عنصر منفعل در جامعه می‌دیدند.

وی اظهار کرد: با آغاز حرکت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بهره‌مندی از الگوهای دینی و اسلامی، یک گفتمان جدید در عرصه فعالیت‌های زن و نقش زن در اجتماع شکل گرفت و الگوی سوم زن مسلمان به دنیا معرفی شد تا زن در اوج عفت و حیا در اجتماع نقش آفرینی کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم ادامه داد: امامین انقلاب همواره زن را یک عنصر فعال در اجتماع می‌بینند که در عین رعایت عفت و حیا می‌تواند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و هنری نقش آفرینی کند و همیشه زنان را عنصری تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معرفی کردند.

وی با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس نیز زنان حضوری فعال و موثری داشتند و ما مدیون فداکاری و ایثارگری زنانی هستیم که علاوه بر اینکه برخی از آنان در صحنه جنگ حضور داشتند، در نقش پشتیبانی، خدماتی و فراهم کردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ نیز فعال بودند همچنین به تشویق همسر و فرزند و برادرانشان برای حضور در جبهه حق علیه باطل می‌پرداختند. اکنون نیز زنان و به خصوص مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزش‏ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند.

عبداللهی تاکید کرد: زنان ما در عین عفت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... نقش آفرینی می‌کنند و جایگاه خوبی به دست آوردند در حالی که قبل از انقلاب اسلامی فضای حاکم بر جامعه امکان حضور با عفت و حیا را به زنان نمی داد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هم در دولت و هم در اجتماع با حفظ حیا و عفت صاحب نقش شدند و در سمت‌های مختلف وزیر، معاون و مدیران نقش آفرینی کردند.

حضور با حجاب بانوان ورزشکار در سکوهای بین المللی بهترین تبلیغ عفاف و حجاب است

وی ادامه داد: زنان و دختران ما در عرصه‌های ورزشی نیز در عین رعایت حجاب، صاحب جایگاه‌های ملی و بین‌المللی هستند که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بیان کردند که حضور با حجاب بانوان ورزشکار در سکوهای بین المللی بهترین تبلیغ عفاف و حجاب است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زنان ما در عرصه اقتصادی، فناوری و دانش بنیان فعال هستند، بیان کرد: در استان قم نیز تولیداتی داریم که در سطح کشوری و بین المللی است. همه این‌ها از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که عرصه را فراهم کرد تا استعدادها و توانمندی‌های زنان، در عرصه‌های مختلف همراه رعایت عفاف و حجاب بروز و ظهور پیدا کند.

وی اظهار کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی به زنان اجازه داده شد تا بدون تبعیض به تحصیلات عالیه ادامه بدهند و با سواد شوند در حالی که قبل از انقلاب اسلامی این بستر برای رشد و ظهور استعداد زنان با رعایت حریم‌ها وجود نداشت.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم عنوان کرد: میزان حضور زنان در دولت، همیشه فراز و فرودهایی داشته است، دولت سیزدهم نیز نگاه روبه رشد به حضور زنان دارد.

وی اضافه کرد: مردمی سازی دولت یکی از شعارهای دولت سیزدهم است و همواره سعی شده است از ظرفیت‌های مردمی برای پیش‌برد اهداف نظام استفاده شود و زمانی که در این زمینه به سراغ ظرفیت‌های مردمی رفتیم بانوان بسیار فعالی را مشاهده کردیم که در سطوح استانی و ملی فعالیت‌های شاخصی انجام داده بودند.

اقدامات انجام شده در حوزه بانوان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم افزود: در حوزه بانوان نظام مسائلی احصا و کارگروهایی ایجاد شده است که در این کارگروه‌ها علاوه بر دستگاه‌های اجرایی که در این موضوع فعالیت می‌کنند، ظرفیت‌های مردمی که عمده آن‌ها بانوان هستند نیز شناسایی شدند تا از آن‌ها نیز بهره ببریم.

وی با اشاره به تشکیل هیات اندیشه‌ورز در استان، تصریح کرد: در این هیات هفت مسئله شناسایی و در راستای آن هفت کارگروه جمعیت و فرزندآوری، کسب و کار، نشاط اجتماعی، الگوی سوم زن، تحکیم بنیان خانواده، زیست عفیفانه، حقوق و مسئولیت‌های زنان تشکیل شد.

عبداللهی در رابطه با کار گروه جمعیت و فرزندآوری گفت: حدود یک دهه است که رهبر معظم انقلاب نسبت به مساله فرزندآوری و جمیعت تاکید دارند و بیان می‌کنند که اگر رویه فرزندآوری به همین صورت باشد با آینده‌ای دهشتناک روبه رو خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت سیزدهم نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته است و در همین راستا کارگروه جمعیت را تشکیل داده است همچنین ستاد جمعیت استان قم به ریاست استاندار و دبیری و جانشینی اداره کل بانوان نیز تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم تصریح کرد: این ستاد دو مسئولیت اصلی نظارت بر حسن اجرای قانون در سطح استان و فرهنگ سازی و گفتمان سازی در عرصه فرزندآوری را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه در راستای مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قانون، تیم‌های نظارت تشکیل شدند، ادامه داد: حدود ۲۵ دستگاه که در این زمینه وظایف عمومی و تخصصی دارند به ستاد جمعیت دعوت شده‌اند و چهار موضوع زمین و مسکن، تسهیلات فرزندآوری، بیمه تامین اجتماعی و خودرو که بیشترین مطالبه مردم بوده است مورد بررسی ویژه قرار گرفته و میزان عملکرد و موانع اجرای آن بررسی شده‌ است.

۵۰ درصد از تکالیف اجرایی استان در حوزه واگذاری وام های جوانی جمعیت انجام شده است

وی ادامه داد: از ابتدای ابلاغ قانون تا پایان سال جاری، حدود ۵۰ درصد از تکلیف اجرایی استان در حوزه واگذاری وام های مرتبط با جمعیت انجام شده است که کارنامه نسبتا خوبی است اما برای ما رضایت بخش نبوده است و برای بهبود این عملکرد، استاندار قم دستور دادند تا بانک‌هایی که تعداد در صف بیشتری دارند شناسایی و علت آن را بررسی شود.

وی افزود: شهرک پرنیان برای اعطای زمین قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است و بخشی از اقدامات آن انجام شده است. البته زمین به خانواده‌های صاحب سه قلو و چهار قلو واگذار شده است و برای خانواده‌های صاحب فرزند سوم به بعد نیز آماده سازی‌های لازم صورت گرفته است که طی ماه‌های آینده واگذاری زمین به خانواده‌های فرزند سوم به بعد که مشمول قانون جوانی جمعیت هستند، انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث واگذاری زمین افرادی که تا قبل ۲۴ آبان ۱۴۰۰ برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و اکنون شامل حال قانون جوانی جمعیت شده‌اند می‌توانند از دو مزیت بهره مند شوند اما افرادی که بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ نهضت ملی را ثبت نام کردند اگر مشمول قانون جوانی جمعیت شوند فقط یکی را می‌توانند انتخاب کنند.

عبداللهی در رابطه با مسئله فرهنگ سازی بیان کرد: در زمینه جمعیت و فرزندآوری، تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد شده است تا برای جلسات انجمن اولیان و مربیان مدارس سطوح ابتدایی و پیش دبستانی جلسات آموزشی با عنوان تحکیم خانواده، آسیب‌های کم فرزندی و حریم حیات جنین (مبارزه با سقط جنین) برگزار شود که در حال حاضر در ۵۰ مدرسه انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبالی که مردم از تیم‌های مشاوره‌ای و پزشکی دارند تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی منعقد شده است تا از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنیم. بر اساس این تفاهم نامه، تا پایان سال، به همه خانواه‌های تحت پوشش پایگاه‌های بهداشت سه مرتبه مشاوره فرزندآوری داده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: در استان قم ۲۵ هزار زوج داریم که در پنج سال ابتدایی ازدواج به سر می‌برند اما هنوز صاحب فرزند نشدند و مقرر شده است که دانشگاه علوم پزشکی مشاوره‌های ویژه فرزندآوری به این زوجین بدهند.

وی گفت: تیم بهداشت اعم از پزشکان، متخصصین و ماماها در خط مقدم هستند، در این راستا نیز در استان قم حدود ۴۰۰ نفر انتخاب شدند تا آموزش‌های لازم برای پرداختن به مبحث جمعیت را فرا بگیرند. گروهی از مبلغین خواهر و برادر نیز در زمینه جمعیت آموزش دیدند تا در زمینه ترویج فرزندآوری فعال شوند.

عبداللهی با اشاره به اینکه ۱۱ تشکل در استان قم به صورت ویژه در بحث جمعیت فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: سال گذشته همایش بزرگی برای فعالین حوزه جمعیت در همه عرصه‌های پزشکی، فرهنگی، مبلغین و... برگزار شد و اساتید این عرصه ضرورت پرداختن به بحث جمعیت را تبیین کردند که حدود هزار نفر اعلام آمادگی کردند تا فعالیت بیشتر داشته باشند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در کارگروه کسب و کارهای پایدار گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه بانوان وجود دارد اما کمتر مورد توجه قرار گرفتند. برای این بانوان نشست‌های تخصصی برگزار شد تا مسائل و چالش‌های خود را بیان کنند. نیاز به محل عرضه محصولات، نیاز به سرمایه برای گسترش کسب و کار و دریافت مجوز، مورد مشترک بین این بانوان بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان همیاری شهرداری‌ها منعقد شد تا در فاصله‌های زمانی نمایشگاهی به صورت متمرکز برای عرضه محصولات این بانوان برگزار شود.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) منعقد شد تا تسهیلات مورد نیاز بانوان با کمترین مدارک مورد نیاز اعطا شود؛ البته نظارت‎های کامل وجود دارد تا این تسهیلات به صورت کامل در زمینه اشتغال صرف شود.

عبداللهی اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علمی و کاربردی منعقد شده است تا بانوان فعال در زمینه تولید و کسب کار آموزش‌های لازم برای اخذ مجوز و دانش افزایی در تولید را فرا بگیرند که تا کنون سه دوره برگزار شده است و برنامه های لازم برای برگزاری دوره تخصصی نیز تدوین شده است.

وی در رابطه با کارگروه نشاط اجتماعی گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است از جمله اینکه در سفر رئیس جمهور به استان قم مصوب شد که ورزشگاه تختی واقع در خیابان شهید فاطمی به بانوان اختصاص یابد که فاز اول آن در سال جاری آماده بهره برداری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد نشاط و امیدآفرینی در جامعه، در روز میلاد حضرت معصومه (س) و میلاد حضرت زینب (س) جشن‌هایی را ویژه بانوان در حرم حضرت معصومه (س) و ورزشگاه حیدریان برگزار کردیم.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha