یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پیامبر اسلام

حوزه/ بسیار اتفاق می ‏افتاد که روزها و بلکه ماه می ‏گذشت و در خانه آن حضرت غذایی طبخ نمی‏شد و فقرا و مستمندان را بر خودش و فاطمه عزیزش و حسن و حسینش مقدم می ‏داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در سلسله درس هایی از عظمت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در نوشتاری آورده اند: در این عظمت، پیامبر گرامی اسلام نمونه و یگانه و سرآمد تمام زهاد بود.
از نشانه ‏های زهد آن حضرت این بود که در آن وقتی که در اوج عظمت ظاهری و قدرت مادی قرار گرفته بود با دست خود نعلین خود را می ‏دوخت و لباس خود را وصله می ‏کرد و از تجمّلات دنیا پرهیز داشت و اگر زیوری از زیورهای دنیا را در خانه می ‏دید می‏فرمود:
«آن را از نظر من پنهان کنید؛ مبادا که به دیدنش مشغول شوم و به یاد دنیا افتم.» نهج البلاغه، خطبه ۱۶۰
بسیار اتفاق می ‏افتاد که روزها و بلکه ماه می ‏گذشت و در خانه آن حضرت غذایی طبخ نمی‏شد و فقرا و مستمندان را بر خودش و فاطمه عزیزش و حسن و حسینش مقدم می ‏داشت.
در آن عصر محروم‏ترین طبقات که از هر جهت حالشان تأسف ‏انگیز بود و مورد استضعاف بودند و تحمیلات طاقت ‏فرسا به آنها می ‏شد غلامان و بردگان بودند که افتادگان اجتماع بودند. پیامبر عزیز اسلام که رسالت و دعوتش در جهت کمک به آنها و آزاد کردن آنها و حفظ حقوقشان قرار داشت و در قرآن مجید درباره آنها به طور مؤکّد سفارش شده و برنامه ‏ای برای آزادی آنها مقرر شده است، در منظر خارجی و خوراک و پوشاک و نشست و برخاست مانند غلامان بود. غذایش از غذای غلامان خوردنی ‏تر و لذیذتر نبود و لباسش از لباس آنها بهتر نبود و مانند آنها می ‏نشست.
پول و درهم ذخیره نمی ‏فرمود آن قدر روی حصیر نشسته بود که بر بدنش اثر گذاشته بود.
پیغمبران دیگر مانند عیسی بن مریم علی نبیّنا و آله و علیه السلام هم زاهد بودند. اما تفاوت عیسی مسیح با پیغمبر اسلام این است که عیسی مال و مقامی در اختیار نداشت ولی پیغمبر اسلام قبل از اینکه به رسالت مبعوث شود و در آغاز بعثت ثروت سرشار خدیجه را در اختیار داشت و در سال‏های پایان عمر تمام شبه جزیره‏ عربستان را؛ اما همچنان زاهد و بی ‏اعتنا به دنیا بود. به جوع و گرسنگی عادت داشت و روزه بسیار می ‏گرفت.
ادامه دارد....‌
برگرفته از کتاب صبح صادق صفحه ۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha