یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ سخنرانی آیت الله شب زنده دار در جمع طلاب و اساتید جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید همواره طلاب و روحانیون مستعدی که می توانند به مراتب علمی بالایی برسند را شناسایی و از آنها حمایت و پشتیبانی کند و این مطلب در سیره علمای بزرگی مانند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی وجود داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت الله شب زنده دار عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان ضمن تسلیت ایام عزاداری دهه آخر صفر با اشاره به فرازاز زیارت عاشورا «وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ علیه السلام»، بیان داشت: قدم صدق یعنی آنچه که اهل بیت(ع) هدف قرار داده بودند و در راه آن جانفشانی کردند تا در تاریخ بشر ادامه پیدا کند، باید در آن راه گام برداریم که یکی از تجلیات این قدم صدق، حوزه های علمیه و برنامه های آنها است که در راه تبیین مقاصد آن بزرگواران و پیاده شدن آن مقاصد در جامعه کار می کنند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت های گزارش شده مجموعه ی مدیریت حوزه علمیه خوزستان بیان کرد: بعضی از امور مانند رفت و آمد بزرگان به حوزه های علمیه نظر درستی است، ولی بسیار دشوار است، چرا که کارهای فراوانی برعهده این بزرگان وجود دارد، در این امور باید بیشتر از بزرگان موجود در همان استان ها و شهرستان ها استفاده شود، خصوصا استان خوزستان که دارای شخصیت‌های بزرگی است، البته می توان دیدار با بزرگان را در اردوهای تابستانه حوزه های علمیه تدارک دید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که باید جهات علمی در حوزه های علمیه قوت بگیرد ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از نیروهای با استعداد حوزوی، بنا به ضرورت به کارهای مختلف مشغول شدند، همچنین مشکلات اقتصادی و اشتغال طلاب به کارهای جانبی برای امرار معاش، گاها به جهات علمی ضربه می زند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید همواره طلاب و روحانیون مستعدی که می توانند به مراتب علمی بالایی برسند را شناسایی و از آنها حمایت و پشتیبانی کند و این مطلب در سیره علمای بزرگی مانند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی وجود داشته و دارد.

وی در ادامه بر لزوم بازگشت به سنت های کارآمد حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: یکی از سنت های کارآمد حوزه های علمیه نظام تدریس و تدرّس بود و در سابق هر طلبه ای در کنار تعلیم و تحصیل مشغول تدریس و تعلم بود و این مطلب باعث می شد که اولا مطالبی که طلاب فرا می گرفتند از ذهنشان فراموش نمی شد، ثانیا وقتی طلاب مطالب را تدریس می کردند توجهشان به جوانب مطالب بیشتر می شد و مطالب جدیدی به فکر آنها خطور می کرد و ثالثا تدریس باعث می شد که رفاقت و دوستی میان طلاب بیشتر شده و همچنین طلبه میان بقیه طلاب شناخته شود.

آیت الله شب زنده دار بیان داشت: تدریس رکن بسیار مهمی در تقویت بنیه علمی طلاب است البته تدریس به اندازه؛ چرا که نباید طلبه آنقدر مشغول تدریس شود که وقت برای مباحث علمی نداشته باشد.

وی افزود: نباید برای استاد قید و قیود بگذاریم بلکه باید تدریس همگانی راه اندازی شود. البته امتحانات را قوی تر برگزار کنیم تا متوجه شویم طلبه آن درس را خوب فهمیده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: یکی دیگر از سنت های کارآمد حوزه های علمیه بازگشت به دروس قبل یا به تدریس یا به مباحثه یا به مطالعه است به عنوان مثال مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری گفته بودند که من با نذر یک دوره مجمع البیان مطالعه کردم. یکی از چیزهایی که می تواند انسان را به مطالعه عادت دهد و انسان بازگشت دوره ای به مطالب داشته باشد همین نذر کوتاه مدت است.

آیت الله شب زنده دار استفاده از ظرفیت نظم و شعر را از دیگر سنت های کارآمد حوزه های علمیه که علمای سلف از آن استفاده می کردند یاد کرد و گفت: شعر دوخاصیت مهم دارد اولین خاصیت شعر ماندگاری طولانی مدت آن است و دومین خاصیت آن تداعی معانی است، چرا که گاه یک لفظ از شعری به یک برهان که دارای مقدمات بسیاری است اشاره دارد و شخص با اشاره به آن لفظ بدون نیاز به ذکر مقدمات و نتیجه ی برهان آن معنی را تداعی می کند.

وی ادامه داد: علمای سلف ما با استفاده از ویژگی های شعر و نظم بعضی علوم را در قالب شعر یا نظم بیان می کردند مثلا تفتازانی تمام منطق را در صد سطر نوشته است. منظومه ملاهادی سبزواری، الفیه ابن مالک از دیگر مثال های این مسئله است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: برنامه ریزی های حوزه های علمیه به گونه ای صورت گرفته که این سنت ها در حوزه های علمیه کم شده اند و اگر بخواهیم حوزه های علمیه اصلاح شده و پیشرفت کنند باید حتما این سنت ها دوباره احیا شوند همچنین این سنت ها اگر در دانشگاه ها نیز وارد شوند می توانند پیشرفت های زیادی برای دانشگاه ها بوجود آورند.

وی در پایان به مسئله تهذیب در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: مهمترین امری که بر روی تهذیب طلاب اثرگذار است سیر و سلوک مجموعه ی مدیریتی، کادر و اساتید حوزه های علمیه است، چرا که طلاب نگاهشان به این افراد است و از آنها الگو می گیرند.

در پایان این دیدار مدیر حوزه علمیه به بیان گزارشی از وضعیت موجود حوزه علمیه خوزستان پرداخت.
 

بازگشت به سنت های کارآمد حوزه های علمیه/ لزوم حمایت و پشتیبانی حوزه از طلاب مستعد


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha